Sportscars

Sportcars: Taylor/Van der Zande op pole, Jeroen Bleekemolen derde in kwalificatie Laguna Seca

180909 IMSA WTR
Blijdschap na de pole op Laguna Seca voor Jordan Taylor (l.) en Renger van der Zande

De nummer 10-Konica-Minolta-WRT-Cadillac DPi van Jordan Taylor en Renger van der Zande start vanaf de pole-position voor de voorlaatste race van het seizoen in het Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship op het circuit van Laguna Seca. Jordan Taylor behaalde met een nieuwe recordtijd de pole-position. In de GTLM-klasse reed Oliver Gavin in de nummer 4-Corvette naar de pole-position. De snelste GTD-kwalificatietijd was voor Katherine Legge in de Meyer Shank Racing-Acura NSX, met Jeroen Bleekemolen op de derde startplaats in de klasse met de Riley-Mercedes-AMG.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Met een tijd van 1:16,181 minuten was Jordan Taylor in de WTR-Cadillac DPi de beide Penske-Acura's in de kwalificatie te snel af en veroverde daarmee de tweede pole-position van het seizoen voor het team. De eerste startplaats is natuurlijk een ideale uitgangspositie voor Taylor en zijn teamgenoot Renger van der Zande, die vorig jaar op Laguna Seca de aandacht op zich vestigde met een spectaculaire inhaalactie in de Corkscrew. "Een goed weekeinde tot dusver, in twee van de drie vrije trainingen stonden we bovenaan", aldus Van der Zande. "In de kwalificatie had Jordan een prima rondje. Soms heb je van die weekeinden dat het automatisch goed gaat. We zijn heel tevreden, het team was heel goed voorbereid. Het is een circuit met weinig lange rechte stukken en dat deed ons de afgelopen tijd pijn vanwege de 'balance of performance'. In de bochten waren we snel, maar niet op de rechte stukken. Dat zie je nu dus. Ik ga finishen in de race, daar heb ik heel veel zin in, want dat is waar de 'battles' worden uitgevochten. De pole is al een heel goed begin." Achter de Cadillac kwalificeerde Dane Cameron de nummer 6-Acura als tweede, voor teamgenoot Helio Castoneves in de nummer 7-Acura. Daarachter volgden Pipo Derani in de Tequila Patrón-ESM-Nissan en Colin Braun in de CORE-Oreca als beste LMP2-auto op de grid.

180909 IMSA 4
Pole voor Oliver Gavin in de nummer 4-Corvette

In de GTLM plaatste Oliver Gavin de nummer 4-Corvette op pole. Voor de Brit was het zijn eerste IMSA-pole sinds Daytona 2015. Met zijn tijd van 1:22,700 minuten was hij 0,087 seconden sneller dan Dirk Müller in de nummer 66-Ford. Jan Magnussen kwalificeerde de nummer 3-Corvette als derde, voor Ryan Briscoe in de andere Ford en Alexander Sims in de nummer 24-BMW. De beide Porsches starten vanaf de plaatsen zes en zeven.

180909 IMSA Quali Riley
Derde startplaats op het prachtige Laguna Seca voor Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes

Katherine Legge behaalde in GTD de eerste IMSA-pole van haar carrière met een tijd van 1:24,457 minuten in de nummer 86-Acura. Madison Snow, de leider in de tussenstand van het kampioenschap in de klasse, kwalificeerde zich in de Paul Miller-Lamborghini als tweede, voor onze landgenoot Jeroen Bleekemolen in de Riley-Mercedes. "De kwalificatie was oké. Ik had stiekem wel gehoopt op pole, maar we zaten anderhalf tiende van de pole af", meldde Bleekemolen. "Het was close. Op zich gaat het goed: elke training top drie, dus we zitten er wel bij, maar het is geen makkelijk circuit voor ons. Vanwege de BoP is de wagenhoogte vijf millimeter hoger dan normaal, dus we hebben het best zwaar. Dit is een baan waar je weinig grip hebt en daar hebben we het gewoon moeilijker, dat wisten we van tevoren. Eigenlijk zijn we nog redelijk tevreden met hoe het tot nu toe gaat. We moeten de banden heel houden, dat wordt wel lastig bij alle GTD-auto's. Ik ga starten, dan rijdt Ben en dan ga ik naar de finish, dus we gaan zien wat het wordt."

180908 IMSA Laguna Seca uitslag kwalificatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet