GT

GT: Elia Erhart/Pierre Kaffer winnen chaotische ADAC GT Masters wedstrijd op de Sachsenring

Vanaf een 27e startplek slaagde de combinatie Elia Erhart/Pierre Kaffer met de EFP by TECE Audi R8 LMS erin om R2 op de Sachsenring op hun naam te schrijven. Voor Audi werd het op de Sachsenring een drievoudige zege. Sheldon en Kelvin van der Linde eindigden met de Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS als tweede en Jeffrey Schmidt/Stefan Mücke eindigden in de BWT Mücke Motorsport als derde. Een startcrash met een Code Rood en de nodige safetycar-interventies ontsierden het wedstrijdverloop. Maar een spectaculaire slotfase maakte veel goed.


2018 Start Nr 1 2
De eerste start met de KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R aan de leiding. Het duw en trekwerk is duidelijk te zien.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Elia Erhart/Pierre Kaffer winnen chaotische ADAC GT Masters wedstrijd op de Sachsenring
Op de prachtig gelegen Sachsenring in Hohenstein Ernsttal behaalde de EFP by TECE Audi R8 LMS van de combinatie Elia Erhart/Pierre Kaffer een ongelofelijke overwinning. Want wie vandaag bij de bookmakers zijn geld op deze combinatie had gezet, had waarschijnlijk heel veel geld verdiend. In de ADAC GT Masters paddock was er eigenlijk niemand die Erhart de zege niet gunde, want de voormalige baanpost van de MCN Nürnberg is jaren actief geweest in de Duitse Porsche Cup en vervolgens in de ADAC GT Masters en sinds dit jaar met een eigen team EFP by TECE, dat twee Audi R8 LMS bolides inzet. In een adembenemend slotduel wist Erhart de Audi R8 LMS van Sheldon van der Linde voor te blijven en behaalde zijn allergrootste overwinning. Onder normale omstandigheden was dit niet mogelijk geweest.

2018 Chaos 1
De Chaos begint Bortolotti, Winkelhock, Götz en Estre in de problemen.


Chaotische taferelen
Evenals gisteren moest de eerste voortijdig afgebroken worden omdat een aantal deelnemers zich duidelijk niet goed had opgelijnd. En bij de herstart ging het eigenlijk faliekant mis omdat in het middenveld niemand ruimte wilde geven. De Küs Team 75 Bernhard Porsche 911 GT 3 R van Klaus Bachler nam direct de leiding maar in de Top 5 nam een aantal rijders elkaar gewoon in de tang, waaronder de No 47 HTP Mannfilter Mercedes van Maximilian Götz, Kevin Estre, Maro Engel en Markus Winkelhock. Het bracht de nodige schades teweeg. De Team Rosberg Lamborghini Huracan GT3 van Jimmy Eriksson leek de minste schade te hebben opgelopen, maar was één van de weinigen die niet meer aan de herstart konden deelnemen. Olie en Kevlar brokstukken zorgden direct voor een Code Rood.

De auto's van zowel Götz als Winkelhock konden nog voor de derde herstart gerepareerd worden. De BWT Mücke Audi R8 LMS van Winkelhock staakte na twee ronden definitief de strijd.

2018 Chaos 1 3
De HTP Mannfilter Mercedes AMG GT3 is voor de tweedemaal binnen 24U bij een start incident betrokken.

De wedstrijd leek niet echt op gang te komen want na de vierde herstart strandde de MRS BMW M6 GT3 van Jens Klingmann met een motorbrandje wat andermaal de nodige tijd in beslag nam. Bij de vierde herstart werd de HB Racing Ferrari 488 GT3 van Luca Ludwig door de AutoArena Mercedes AMG GT3 van de baan gekegeld. Ludwig bleef enkele ronden onder dubbel gezwaaid geel in de eerste bocht staan, maar de wedstrijdleiding besloot pas in te grijpen toen de GRT Lamborghini Huracan GT3 na een touché met Indy Dontje eveneens in de grindbak eindigde.

2018 HTP Mercedes Out
De schade kon onder een Code Rood alsnog gerepareerd worden.


Door de chaos pikte de safetycar ook niet direct de leider in de wedstrijd op, maar de KÜS Team 75 Bernhard Porsche van Timo Bernhard. Een verwijt kon je moeilijk maken want de pitwindow was inmiddels ook geopend. Vervolgens duurde het even voordat alle auto's zich in de juiste volgorde bevonden. En na de vijfde herstart stuiterde de Audi R8 van Remo Lips in de allereerste bocht over curbstones. Adrien de Leener in de tweede KÜS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT 3 probeerde zijn slag te slaan, maar zijn poging faalde volledig en werd van achteren door de BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS van Jeffrey Schmidt geraakt. De safetycar kwam voor de allerlaatste maal in actie.

2018 Klingmann Brand

Een motorbrandje bij MRS zorgde eveneens voor een safetycarfase.


Verdiende winnaars
Door een uitgekiende strategie kwamen de beide EFP by TECE Audi's aan de leiding. Een allereerste dubbeloverwinning leek in zicht maar Florian Spengler maakte een fout en eindigde in de grindbak. De wedstrijd werd niet meer onderbroken en ondanks de aanvallen van Sheldon van der Linde wist Erhart uitstekend te verdedigen en ging met een voorsprong van 0.317 secs. op Van der Linde als eerste over de streep en behaalde zijn allereerste ADAC GT Masters-overwinning. Op 0.635 secs. volgde de combinatie Jeffrey Schmidt/Stefan Mücke in de BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS.

2018 Herstart 4

En voor de zoveelste keer ging het fout....op de Sachsenring


Elia Erhart: "Grandioos ik ben sprakeloos. Hier heb ik geen woorden voor. Zo'n hard gevecht aan het slot. Racen moet je met je hoofd erbij doen en mijn hoofd wilde dan ook per sé winnen.Als wij onder safetycar onze pitstop maakten was ik ervan overtuigd dat ik voor de leidende Porsche(Bachler/De Leener red) naar buiten zou komen. Sheldon van der Linde zette mij behoorlijk onder druk en heb mij op die plaatsen geconcentreerd waar hij sneller was en ik ben met iets meer snelheid de rechte stukken opgegaan waardoor hij mij niet kon inhalen. Bijzonder hart maar fair."

2018 Lamborghini Crash 4

Bortolotti out....


Pierre Kaffer: "De race was bijzonder chaotisch. Bij de eerste start hadden wij veel geluk en werden slechts lichtjes door een andere deelnemer geraakt. Zowel gisteren als vandaag was onze auto bijzonder goed. Met de pitstop onder safetycar hadden we gewoon geluk. Maar dit zal ons niemand kwalijk nemen. Iedereen binnen dit kampioenschap werkt erg hard om resultaat te behalen en vandaag waren wij de gelukkigen. Elia is exact voor de safetycar naar buiten gegaan en dit heeft ons vooraan gebracht. In de slotfase heeft hij wel de Stint van zijn leven gereden. Dat wel ja..."

2018 Strategie

Bijna was het voor EFP by TECE een dubbeloverwinning geweest. Maar dit was al mooi genoeg.


In de tussenstand van het kampioenschap deed het team van Herberth Motorsport (Porsche) van Robert Renauer/Mathieu Jaminet bijzonder goede zaken in Hockenheim. Met een vierde plek namen zij de leiding over van de HTP Mannfilter combinatie Markus Pommer/ Maxmilian Götz die op de Sachsenring tweemaal met lege handen naar huis gingen. De Callaway Corvette C7R van Daniel Keilwitz/Marvin Kirchhöfer eindigde als achtste en heeft met 19 punten achterstand zelfs nog kans om de titel in Hockenheim over 14 dagen te prolongeren. De titelstrijd is dus nog volledig open.

Update
De HTP Mannfilter Mercedes AMG GT3 van de combinatie Buhk/Dontje werd wegens het veroorzaken van een aanrijding van de vijfde naar de 22e plek teruggezet.

2018 Erhart

Elia Erhart laat na zijn allereerste ADAC GT Masters overwinning de emotie even de overhand nemen.


Uitslag
1. E.Erhart/P.Kaffer EFP by TECE Audi R8 LMS 37 ronden 1.27.04.975
2. S. van der Linde/K.van der Linde Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS + 0.317 secs.
3. J. Schmidt/S. Mücke BWT Mücke Motorsport Audi R8 LSM + 0.635 secs.
4. R.Renauer/M.Jaminet Precote Herberth Porsche 911 GT3 R + 1.892 secs.
5. T. Bernhard/K.Estre Küs Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R + 4.169 secs.
6. N. Sylvest/K.L. Schramm Zakspeed Mercedes AMG GT3 + 8..802 secs.
7.M. Kirchhöfer/D.Keilwitz Callaway Competition Corvette C7R + 9.158 secs.
8. M. Jensen/T.Scheider Schnitzer BMW M6 GT 3 + 14.859 secs.
9. O.Tunjo/I.Lukashevich Phoenix Racing Audi R8 LMS + 15.673 secs.
10.C. Mies/A.Ribeiras Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS+15.886

22.I. Dontje/M.Buhk Mannfilter Team HTP AMG Mercedes GT3 + 35.174. secs.

2018 Erhart Kaffer
Vreugdetaferelen. Dit gaat waarschijnlijk niet snel meer gebeuren.

 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet