DTM

DTM: Rast raast naar winst, Paffett neemt leiding kampioenschap weer over

180908 DTM R1 Finish
René Rast wint na Zandvoort voor de tweede maal dit seizoen een DTM-race

René Rast scoorde vandaag een loepzuivere hattrick in de DTM op de Nürburgring: pole-position, overwinning en de snelste raceronde. Eerder al was de Duitse Audi-rijder, de titelverdediger in de DTM, de snelste in de vrije training. Van de overmacht die de Mercedes-rijders gedurende de afgelopen raceweekeinden aan de dag legden, is weinig meer over, wat volgens Mercedes in ieder geval voor een deel te wijten is aan de nieuwe regeling met verplicht minimale bandenspanning, op de Nürburgring 1,3 bar. Gary Paffett, die achter Rast en BMW-rijder Bruno Spengler als derde eindigde, was de enige Mercedes-vertegenwoordiger in de top tien. Robin Frijns daarentegen had een race om snel te vergeten.

Tekst: René de Boer (vanuit Nürburg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR/Jürgen Tap

Audi-rijder Rast was al het snelst in de vrije training op zaterdagochtend en bewees met zijn eerste plaats in de kwalificatie dat dat geen toevalstreffer was. Hij was net voor het verstrijken van de reguliere duur van 20 minuten de laatste die over de finishlijn reed en mocht daarmee nog een vliegende ronde rijden, waarmee hij in een tijd van 1:22,203 minuten de pole-position voor zich opeiste. De verschillen waren klein: Paffett eindigde op 0,028 seconde als tweede, Spengler kwalificeeerde zich op 0,078 seconde van Rast op de derde plaats. Daarachter completeerden vier Mercedes-AMG C 63 DTM's en drie BMW M4 DTM's de top tien met respectievelijk Auer, Wittmann, Eng, Juncadella, Di Resta, Wehrlein en Farfus. Robin Frijns kwalificeerde zich op de 17e plaats, maar moest – in ieder geval theoretisch – nog vijf plaatsen naar achteren, omdat hij in de vrije training op vrijdag zijn derde waarschuwing van het seizoen gekregen had. In de praktijk kwam dat dus neer op de 18e startplaats voor de Limburger.

180908 DTM R1 Start

Bij de start van de race nam Rast de leiding, voor Paffett en Spengler. Iets verderop in het veld ging het mis voor Frijns: Mortara verremde zich voor de eerste bocht en nam Frijns mee, waarop de Audi van onze landgenoot in de rondte ging. "Mijn start was niet slecht, maar daarmee stond ik natuurlijk weer achteraan", zei Frijns naderhand. Anders dan in voorgaande races kwam er ditmaal niemand na de eerste ronde de pits in, iets wat de organisatoren met de recent ingevoerde nieuwe regeling met de minimale bandenspanning ook poogden te voorkomen. Frijns was aan het eind van de vijfde ronde de eerste die stopte voor nieuw rubber.

180908 DTM R1 Rast-kop
Rast voor Paffett en Spenger

Koploper Rast bouwde zonder problemen een aardige voorsprong op, maar achter hem kwam Spengler meer en meer onder druk van Paffett, die de Canadees in de 15e ronde passeerde, voordat hij één ronde later de pits in kwam. Paffett stopte vrijwel gelijktijdig met Rast, die voor de Brit weer de baan op kwam. Spengler stopte aan het eind van de 19e ronde en kwam na zijn stop achter Rast, maar voor Paffett weer terug in de race. Daarmee lag de rangorde in de top drie vast en naarmate meer en meer rijders hun stop maakten, kwamen Rast, Spengler en Paffett steeds verder naar voren. In ronde 28 was Loïc Duval de laatste die stopte, waarna er nog elf ronden werden afgelegd.

In de slotfase was vooral het al dan niet kunnen beschikken over DRS doorslaggevend voor positiewisselingen in het veld. Zo viel bijvoorbeeld Lucas Auer buiten de top tien en moest ook Pascal Wehrlein zijn meerdere erkennen in Mike Rocenfeller, die nog van de achtste naar de zesde plaats opklom. René Rast zag in de laatste ronden de BMW van Spengler nog wel dichter en dichterbij komen, maar reed uiteindelijk toch zijn tweede seizoenszege naar huis, voor de Canadees, die daarmee voor het eerst sinds Moskou vorig jaar weer eens op het podium stond. Voor Spengler was het een mooi geschenk na zijn recente huwelijk.

180908 DTM R1 Spin DIR
Geen punten voor Di Resta na aanrijding met Eng

Paffett eindigde als derde en nam daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap weer over van Paul Di Resta, die na een aanrijding met de Oostenrijker Philipp Eng geen punten scoorde. Engs BMW-merkgenoten Glock en Wittmann werden respectievelijk vierde en vijfde, voor Mike Rockenfeller, Pascal Wehrlein, Loïc Duval, Augusto Farfus en Nico Müller.

180908 DTM R1 Frijns
Frijns zet Green onder druk, maar wordt daarna door de Brit op het gras gedrukt

Robin Frijns kwam niet verder dan de 17e plaats en wist ook niet precies waar de oorzaak lag. "Al sinds we de auto in de eerste vrije training op de grond gezet hebben, loopt het niet lekker. De balans, de handling, het is niet naar mijn zin en we krijgen het ook niet onder controle", zei Frijns. "In de race kwam ik aardig weg, maar toen reed Mortara me van de baan en later dwong Green me ook nog een keer op het gras, dus dat hielp ook allemaal niet. Het is lastig."

180908 DTM Nurburgring uitslag race 1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet