NASCAR

NASCAR: Beslissende pitstop bezorgt Brad Keselowski zege in Darlington

Brad Keselowski behaalde in Darlington dit weekend zijn tweede overwinning. Afgelopen zaterdag behaalde Keselowski zijn eerste Xfinity-overwinning en zondag behaalde hij met een allesbeslissende pitstop de zege. Darlington staat erom bekend dat vrijwel alle teams met een retro kleurenschema aantreden.


Keselowski winnaar
Eerste seizoensoverwinning voor Brad Keselowski op Darlington en wat voor één

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Beslissende pitstop bezorgt Brad Keselowski zege in Darlington
In de 367 ronden tellende wedstrijd reed Kyle Larson er ruim 284 aan de leiding en won zelfs beide wedstrijdsegmenten. Maar het werk van de Penske pitcrew was allesbeslissend.Direct na de herstart in de 348e ronde nam Keselowski de leiding terwijl Larson naar de derde plek terugviel en zich zwaar tegen een opkomende Harvick moest verdedigen. In de 352e ronde ging Logano aan Larson voorbij en bezorgde Team Penske een dubbeloverwinning. Voor Team Penske betekende het de allereerste overwinning in de Cup-series sinds 1975. Afgelopen zaterdag bezorgde Keselowski Team Penske in de Xfinity-series de allereerste zege.

Brad Keselowski: " De No 42 Larson was bijzonder sterk. Ik had ook het gevoel dat diegene die het eerste uit de pits kwam, deze wedstrijd kon winnen. Mijn team pitcrew bracht de beslissing. Een goede strategie zorgde ervoor dat we de aansluiting behielden en niet terugvielen. In de long runs beschikten we gewoon over minder snelheid maar de korte runs waren uitstekend. En precies als het nodig was, zaten we er gewoon bij."


Bowman Almirola Bowyer
Prachtig dat racen in retro schema's. Bowman, Almirola en Bowyer.

Kyle Larson: "Het is dan ook belangrijk om als eerste de pitlane te verlaten en dat je bij de herstart de wedstrijd kunt controleren. Als ik mij in "clean air" had bevonden was het OK geweest. Maar in de laatste run was ik gewoon "loose" waardoor Joey Logano mij ook nog eens kon passeren.

Onze enige zwakte waren de short runs en daar kwam het uiteindelijk op aan. Natuurlijk doet dit pijn. Ik wil natuurlijk elke wedstrijd winnen maar de Southern 500 wil ik bijzonder graag winnen. Het zou "cool" geweest zijn om dit met een dominante auto te doen maar dit gaf wel een boost voor ons zelfvertrouwen."

Logano Keselowski
De teamgenoten Joey Logano en Brad Keselowsi in gevecht. Keselowski reed met het retro-schema van Rusty Wallace.

Achter Harvick eindigde Erik Jones als vijfde. Daarachter volgden Chase Elliott, Kyle Busch, polesitter Denny Hamlin, Jamie McMurray en Kurt Busch. Met 39 punten voorsprong op Kevin Harvick behoudt Kyle Busch de leiding in de tussenstand van het kampioenschap.

Het beslissende moment viel eigenlijk in de 344e ronde toen Jeffrey Earnhardt spinde en deze zesde neutralisatie gaf Keselowski de kans om de leiding te nemen. Het enige serieuze incident deed zich in de 312e ronde voor toen Clint Bowyer de auto van Ryan Newman ramde. Het moment dat Newman richting pitlane gingen zagen noch Bowyer noch zijn spotter aankomen.

Ryan Blaney
Ryan Blaney leidt een groepje auto's.

Clint Bowyer: "Ik raakte Newman erg hard. Ik vermoed dat hij naar binnen ging, maar dit is gewoon een product van deze baan. Ik zag hem ook geen signaal geven, maar als je uit Turn 2 komt en 37 gelapte auto's gepasseerd hebt, had je dit misschien kunnen doen. Misschien zag ik het ook niet aankomen en hij ook niet."

Voor het team van Hendrick Motorsports werd het andermaal een slechte dag. Jimmie Johnson en William Byron moesten met mechanische problemen opgeven. Johnson werd als 39e geklasseerd en dacht dat problemen met de oliepomp de oorzaak waren. Ook ging hij constant over de lijnen heen. Theoretisch gezien gaat Johnson de Playoffs na Indianapolis volgende week misschien missen.
Jimmie Johnson: "In die positie wil ik mij niet bevinden. We staan in de tussenstand nu al een tijdje 14e. We zien het aankomen en daarom moeten wij ons fouten minimaliseren. Mijzelf incluis overigens. Dan maak je misschien nog kans."

Winnaar Keselowski
Brad Keselowski bezorgde Team Penske na 43 jaar de doorbraak op Darlington.

Uitslag
1. Brad Keselowski Ford 367 ronden
2. Joey Logano Ford 367 ronden
3. Kyle Larson Chevrolet 367 ronden
4. Kevin Harvick Ford 367 ronden
5. Chase Elliott Chevrolet 367 ronden
6. Kurt Busch Ford 367 ronden
7. Kyle Busch Toyota 367 ronden
8. Erik Jones Toyota 367 ronden
9. Jamie McMurray Chevrolet 367 ronden
10. Denny Hamlin Toyota 367 ronden

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 september 2018 17:14

    uhm... penske wint wel meer, ze hebben met keselowski al een kampioenschap gehaald, logano heeft in korte tijd al behoorlijk voerwinningen gehaald... in de ixfinity heeft penske ook al meer gewonnen, het enige juiste aan de suggestie is 1975... dat was de laatste keer dat penske op darlington heeft gewonnen.... beetje beter je huiswerk maken...

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 04 september 2018 10:19

    @Anonieme gebruiker op Darlington. Dat was er niet aan toegevoegd. Maar U mag met mij ruilen. Drie dagen op Zandvoort lopen rennen. Tussendoor op zaterdagavond meerdere wedstrijdverslagen gemaakt. Foto's na de races direct ingelogd.Mijn slaap werd om 03.00U 's nachts wreed verstoord door ruziënde hotelgasten waardoor ik amper meer in slaap kon komen maar wel 08.00u op het circuit present. Na afloop direct naar huis. Indycar tot 03.00U 's nachts gevolgd, direct online en om 07.00 U weer eruit om NASCAR te doen. In drie dagen tijd negen uur geslapen. Penske won beide series voor de eerste maal op Darlington. En dit gaf ik zaterdag ook al aan overigens. Een beetje beter je huiswerk doen door mijn artikelen uit het verleden te lezen dan wist U wel beter. De beste azijnpissers staan aan wal.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet