GT

Blancpain GT Sprint Cup: Lamborghini en Mercedes pakken zeges op natte Hungaroring

Afgelopen weekend reed de Blancpain GT Sprint Cup haar zevende en achtste wedstrijd van het seizoen op de Hungaroring. Het weer was zowel zaterdag als zondag regenachtig, waardoor geen van beide wedstrijden op een droge baan kon worden verreden. In de vochtige omstandigheden gingen Christian Engelhart/Mirko Bortolotti (Grasser Lamborghini #63) en Michael Meadows/Raffaele Marciello (AKKA Mercedes #88) met de zeges aan de haal. Alex Riberas/Christopher Mies (WRT Audi #1), die als kampioenschapsleiders naar Hongarije reisden, kenden een tegenvallend weekend, met respectievelijk een uitvalbeurt en een vierde plaats. Met nog één race weekend te gaan heeft het duo nu evenveel kampioenschapspunten als Meadows/Marciello.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR


20180902 BGTS BSS Hungaroring 882


Superstart brengt Grasser overwinning
Vlak voor de start van race 1 baanden de deelnemers van de Sprint Cup zich vertwijfeld een weg naar de grid. Een paar uur eerder was een zware donderbui over de Hungaroring getrokken en hoewel het niet meer regende was de baan nog altijd niet droog. Polesitter Nico Bastian (AKKA Mercedes #90) koos er uiteindelijk voor om toch te starten op droogweerbanden, een beslissing die maakte dat hij bij het uitgaan van de startlichten moeite had om grip te vinden. Hij moest hierdoor niet alleen zijn vanaf P2 gestarte teamgenoot Nicolas Jamin (AKKA Mercedes #87) laten passeren, maar ook Lamborghini-rivaal Christian Engelhart (Grasser #63). De Duitser was de wedstrijd begonnen op plaats vijf, maar kende een superstart doordat hij als enige op slicks over de natte binnenkant van de baan durfde te rijden. Engelhart hield zijn auto recht en pakte de koppositie. Jamin en Bastian sloten achter hem aan.

  20180902 BGTS BSS Hungaroring 63

De weersomstandigheden bleven in de openingsronden verraderlijk. Andrew Watson (3Y BMW #37) was één van slechts twee rijders die de wedstrijd begon op regenbanden. Aanvankelijk pakte deze beslissing goed voor hem uit. Hij begon de race op P11, lag na één ronde al op P4, achter Bastian, en klom in ronde 2 op naar plaats twee, achter leider Engelhart. Kort daarna keerde Watsons geluk. Het Sprint Cup-veld begon de baan droog te rijden en al snel schoten de rondetijden van de BMW omhoog. Jamin en Bastian kwamen als eersten voorbij, gevolgd door Michael Meadows (AKKA Mercedes #88). Al snel diende ook kampioenschapsleider Alex Riberas (WRT Audi #1) zich aan. Toen deze op start-finish van de opdrogende lijn ging om Watson te passeren, kwam het echter tot een touché. Riberas belandde in de pitmuur en viel uit als gevolg van de opgelopen schade. Watson kon doorrijden, maar eindigde door zijn bandenkeuze op de laatste plaats.
Aan de kop van het veld reed Engelhart een stabiele wedstrijd. Hij maakte geen fouten en gaf zijn Lamborghini in leidende positie over aan Mirko Bortolotti. Bortolotti maakte evenmin fouten en won de race met een voorsprong van 4,743 seconden op zijn dichtstbij gelegen achtervolger. Lange tijd was dit de AKKA Mercedes #87, maar Denis Bulatov spinde vlak voor de finish. Raffaele Marciello (AKKA Mercedes #88), die even daarvoor de AKKA #90 van Jack Manchester had ingehaald, kreeg op die manier het zilver in de schoot geworpen. Bulatov kon na zijn spin wel doorrijden en werd alsnog derde overall; in de Silver-klasse was deze plaatsering genoeg voor de zege. Kenny Habul/Tristan Vautier (Sun Energy Mercedes #751) wonnen de Pro-Am klasse. Piti Bhirombakhdi en Carlo van Dam (Kessel Ferrari #39) werden tweede.

Uitslag race 1


20180902 BGTS BSS Hungaroring 39

Marciello en Meadows handhaven in regen

Op zondag was het weer aanzienlijk slechter dan op zaterdag. De wedstrijdleiding besloot daarom de race te starten achter de safety car. Na enkele verkenningsronden werd de race met nog 53 minuten te gaan vrijgegeven. Bij de start behield poleman Raffaele Marciello (AKKA Mercedes #88) de leiding, voor Luca Stolz (Black Falcon Mercedes #6), Mirko Bortolotti (Grasser Lamborghini #63) en Christopher Mies (WRT Audi #1), die zich wilde revancheren voor de uitvalbeurt van een dag eerder. Voordat hij kans had om Bortolotti aan te vallen, kreeg hij het echter aan de stok met de achter hem liggende Christopher Haase (Saintéloc Audi #25). Rondenlang vocht het tweetal om plaats vier, maar uiteindelijk was het Haase die de strijd won.

  20180902 BGTS BSS Hungaroring 88a

Toen het pit window opende sloeg het drama toe. De Saintéloc #25 verloor tijd tijdens de pitstop, waardoor Simon Gachet terugviel tot achter de WRT Audi #1, inmiddels bestuurd door Alex Riberas. De top drie bleef aanvankelijk ongewijzigd: Meadows leidde in de Mercedes #88, voor Hubert Haupt in de Mercedes #6 en Christian Engelhart in de Lamborghini #63. Engelhart kon een uitstekend tempo rijden en ging vlot voorbij aan Haupt, maar moest vrijwel direct daarna de pits in om een drive through penalty in te lossen voor een pitstopfout; Grasser had Engelhart illegaal de fastlane ingestuurd terwijl er nog monteurs achter de auto stonden. Hij viel hierdoor terug naar de negende plaats.

Met nog vijftien minuten op de klok kwam de safety car naar buiten omdat Piti Bhirombhakdi (Kessel Ferrari #39) het grind in was geschoten. Bij de herstart behield Meadows probleemloos de leiding, gevolgd door Alex Riberas, maar achter hen ontstond chaos. Haupt kon geen snelheid meer vinden in zijn Mercedes, waardoor hij in no time uit de top tien viel. Zijn derde plaats werd geërfd door Gachet, die prompt het gat dicht reed naar Riberas en aan de Spanjaard voorbij stak. Gachet stormde in de slotminuten richting Meadows, maar kwam tijd te kort om nog een inhaalactie te kunnen plaatsen. Meadows won zodoende de race – de eerste voor hemzelf en wagenpartner Marciello – terwijl Gachet dolblij was met de tweede plaats, zijn beste Blancpain-resultaat ooit. Riberas beëindigde de wedstrijd verre van vrolijk, want vlak voor de finish verloor hij zijn derde plek aan Steijn Schothorst en Kelvin van der Linde (Attempto #66), die de wedstrijd begonnen waren op P14 en hun imposante inhaalrace bekroond zagen met een onverwacht podium.


20180902 BGTS BSS Hungaroring 66


De Silver-klasse werd lange tijd geleid door Stolz/Haupt, maar door hun problemen na de herstart verloren zij hun klasse zege aan Nicolas Jamin/Denis Bulatov (AKKA Mercedes #87). De winst in de Pro-Am klasse ging naar Nyls Stievenart en Markus Winkelhock (Saintéloc Audi #26). Dit is slecht nieuws voor Pro-Am kampioenschapsleider Carlo van Dam (Kessel Ferrari #39), die door zijn uitvalbeurt nu nog maar 4 punten voorsprong heeft op het Audi-koppel.

Uitslag race 2

  20180902 BGTS BSS Hungaroring podium

Op 14-16 September rijdt de Blancpain GT Sprint Cup haar slotraces op de Nürburgring.

BGTS Sprint Cup: tussenstand rijders
1. Raffaele Marciello/Michael Meadows – 74
2. Alex Riberas/Christopher Mies – 74
3. Mirko Bortolotti/Christian Engelhart – 57,5
4. Kelvin van der Linde/Steijn Schothorst – 53
5. Dries Vanthoor/Will Stevens – 51,5

Resultaten Nederlanders
Carlo van Dam P17/RET
Loris Hezemans P13/P5
Robin Frijns RET/P16
Steijn Schothorst P10/P3
Pieter Schothorst P12/P17

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet