Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
IndyCar

Indycar: Takuma Sato wint in Portland. Scott Dixon vergroot versprong in kampioenschap

Takuma Sato ging richting Victory Lane, Scott Dixon voelde zich eveens als winnaar terwijl Alexander Rossi in Portland met gemengde gevoelens naar huis ging.


Start Portland
Spectaculaire crash in de openingsronde. Marco Andretti bleef ongedeerd.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

Takuma Sato wint in Portland. Scott Dixon vergroot voorsprong in kampioenschap.
Door als vijfde in Portland te eindigen wist Scott Dixon alsnog zijn dag te redden, want voor de leider in de tussenstand van het kampioenschap had het desastreus kunnen eindigen. Alexander Rossi had pech maar wist zijn dag nog met een achtste plek te redden.

Met nog één race te gaan op Sonoma en dubbele punten bedraagt het verschil tussen Dixon en Rossi slechts 29 punten. De Penske-coureurs Will Power en Josef Newgarden hebben alleen nog theoretische titelkansen. Beiden hebben 87 punten achterstand op Scott Dixon, een vrijwel onmogelijke opgave.

Scott Dixon Scott Dixon had geluk en leverde nauwelijks punten in.

Scott Dixon was in Turn 3 direct bij een startcrash betrokken maar wist serieuze schade, bij een incident dat door James Hinchcliffe veroorzaakt werd, te vermijden. Dixon wist zijn weg alsnog te vervolgen en ging onder de "Full Course Yellow" direct naar binnen om zijn auto te laten checken. Dixon maakte gebruik van een tweestop strategie en enkele neutralisaties in het midden van de wedstrijd gaf hem wat ademruimte. Het enige dat misging was zijn stop in de 39e ronde. Vanwege te snel rijden in de pitlane kreeg de Ganassi-coureur een "drive-through" aan zijn broek.





Scott Dixon: "Voor ons team werd het toch nog een mooie dag. Het voelde als een overwinning. Alleen is er weinig verschil in punten voor wat het voorstelt." Dixon had geen verklaring voor het feit dat zijn auto onbeschadigd bij een incident waarbij vijf man betrokken waren, gewoon onbeschadigd bleef.Toen ik in het stof terechtkwam kon ik eigenlijk niets zien. Er was overal stof en toen werd ik door rondvliegende brokstukken geraakt. Ik dacht dit gaat niet goed worden. Gelukkig wisten we de No 9 PNC Bank auto draaiende te houden en na het incident gewoon terug te slaan en we kwamen na het incident terug in de picture en konden gewoon doorgaan. Nu is het tijd om ons te herfocussen en op Sonoma te concentreren."

Green flag lap
Will Power neemt direct de leiding in Portland.

Na contact gemaakt te hebben met Zach Veach spinde Hinchliffe. Het bracht een kettingreactie teweeg want Marco Andretti's bolide lanceerde zich over de auto's van James Hinchcliffe en Ed Jones heen en sloeg vervolgens in het zand over de kop. Andretti bleef bij het incident vrijwel ongedeerd. "Dixon moet op Sonoma over 14 dagen als eerste of tweede eindigen. De winnaar krijgt daar altijd 100 punten en de tweede geklasseerde 80.

Minder kansen Team Penske
Voor een Penske-coureur wordt het uiterst moeilijk om de titel nog binnen te slepen. Polesitter Will Power kende de nodige problemen en werd in de 105 ronden tellende wedstrijd. De eerste zeven ronden reed de Penske-coureur aan de leiding maar verloor vanwege een probleem met de versnellngsbak plotseling behoorlijk veel snelheid. In Turn 12 raakte hij de bandenstapels en liep vervolgens vanwege te snel rijden in de pitlane een penalty op. De polesitter werd als 21e geklasseerd. Tot overmaat van ramp begaf de versnellingsbak het ook nog eens.

Overwinning voor Takuma Sato
Takuma Sato wist met de No30 Mi-Jack/Panasonic Dallara Honda Ryan Hunter Reay op afstand te houden. Sinds de Indy 500 in 2017 betekende het voor de Japanner zijn derde overwinning en wist Ryan Hunter Reay op vrijwel 0.6084 secs. achter zich te houden. Sebastien Bourdais ging uiteindelijk als derde over de eindstreep. Tot nu telde het seizoen 20 acht verschillende winnaars.

Sato wist Hunter Reay achter zich te houden. Takuma Sato: "Ik denk dat dit één van de mooiste dag in mijn leven is. De auto beschikte vandaag zeker over voldoende snelheid."


Will Power Race
Slechte dag voor Will Power.

De Japanner was als 20e gestart. Door de timing van de full course yellows wisten Sato en enkele andere rijders duidelijk voordeel te behalen. Met Charlie Kimball en Simon Pagenaud op P6 en P7 waren er drie van Top 7 finishers als 20e of lager gestart. Sinds 2007 keerde Indycar weer in Portland terug.

James Hinchcliffe: "Een teleurstellend einde na een veelbelovend begin. Het was een klassiek eerste ronde incident. Zach Veach gaf me in Turn 3 gewoon te weinig ruimte. De auto ging daardoor dwars en het spijt mij vanwege de kettingreactie, want ik heb zeker van een aantal mensen de wedstrijd geruïneerd. Het hoort bij het racen en ik ben erg verheugd dat iedereen OK is. Op zaterdag was de auto werkelijk goed maar deze dingen gebeuren nu eenmaal. We houden onze koppen omhoog en gaan proberen om het seizoen op Sonoma sterk af te sluiten."

Ryan Hunter Reay: "We hebben het vandaag gewoon cadeau gegeven. Maar er was in de pitlane nogal wat miscommunicatie. Toen Takuma Sato uit de pits kwam bespaarde ik brandstof en ging niet in de aanval. Deze miscommuncatie kostte ons gewoon de wedstrijd. Met deze auto hadden wij vandaag gewoon kunnen winnen. Ik probeerde nogal wat brandstof te besparen en reed volgens het gecalculeerde brandstofverbruik. Uiteindelijk werd het niet beloond."

Pietro Fittipaldi behaalde met een negende plek een uitstekend resultaat. Fittipaldi: " De auto was het gehele weekend snel en in de wedstrijd ging het uitstekend. Wij wisten dat we over snelheid konden beschikken. Deze wedstrijd betekende strategie en clean air om je positie te behouden. Dit was ook hetgeen dat wij deden. Bij de herstarts kon ik niet direct op snelheid komen omdat de remmen niet warm genoeg waren waardoor ik wat posities verloor. Aan het eind van de dag kon ik niet meer inhalen maar met het resultaat ben ik erg blij."

300e Dallara overwinning 300e overwinning voor Dallara in Indycar met Takuma Sato.

Uitslag
1. Takuma Sato Dallara Honda 105 ronden
2. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 105 ronden
3. Sebastien Bourdais Dallara Honda 105 ronden
4. Spencer Pigot Dallara Chevrolet 105 ronden
5. Scott Dixon Dallara Honda 105 ronden
6. Simon Pagenaud Dallara Chevrolet 105 ronden
7. Charlie Kimball Dallara Chevrolet 105 ronden
8. Alexander Rossi Dallara Honda 105 ronden
9. Pietro Fittipaldi Dallara Honda 105 ronden
10. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 105 ronden
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet