Formule 1

Formule 1: Raïkkkönen met snelste ronde ooit op Monza naar pole, Verstappen P5

raikkonen

Met de snelste ronde die ooit op Monza in de Formule 1 gereden werd pakte Kimi Raïkkönen in de slotseconden de poleposition af van zijn teamgenoot Sebastian Vettel, die daar duidelijk niet blij mee was. Hamilton reed de derde tijd, Verstappen start morgen als vijfde. 80% kans op regen tijdens de kwalificatie gaf de buienradar aan en dus lag een tombola voor de poleposition in de lijn der verwachtingen. Geen druppel viel er echter en dus zijn de beste startposities weer voor de grote drie. Alleen Daniël Ricciardo ontbreekt. Omdat de Australiër van alles aan zijn Red Bull heeft aangepast moet hij sowieso in de achterhoede starten en dus stapte hij in Q2, waarvoor hij zich wel kwalificeerde, al niet meer in.

Tekst: Marco Antheunisse
Foto: PR

Marcus Ericsson maakte gisteren een megaklapper op het rechte eind van de Autodromo Nazionale di Monza. Omdat zijn vleugel niet op tijd dicht ging sloeg zijn Sauber op het rechte eind net voor het ingaan van de chicane haaks linksaf de muur in. Zijn bolide sloeg een keer of vijf over de kop en werd volledig vernield en Ericsson kreeg een kracht van 28 G te verwerken. Ter vergelijking, een astronaut krijgt bij de lancering van een raket zo'n 3 G te verwerken. Toch stapte de Zweed voor de kwalificatie weer glimlachend in zijn Sauber en dat mag gerust een klein wonder genoemd worden. Overigens wist Ericsson vooraf al dat de kwalificatie er niet veel toe zou doen, door zijn crash en het vervangen van zowel motor als andere onderdelen zou hij sowieso als laatste moeten starten.

Iedereen start in Q1 op de rode supersofts. De toppers zetten al snel een veilige ronde neer en rijden vervolgens de pits weer in. Verstappen rijdt dezelfde tijd als Bottas. Ericsson, Hartley, Gasly en Ricciardo wachten tot de laatste vijf minuten en dat pakt voor Hartley en Ericsson niet goed uit, ze zijn meteen klaar. Stoffel Vandoorne is de langzaamste van het hele pak en hoewel hij morgen niet als laatste hoeft te starten door de diverse gridstraffen is het toch zuur voor de sympathieke Belg dat hij zijn McLaren maar niet op snelheid kan krijgen. Opvallendste afvaller in Q1 is Serio Perez, de Mexicaan die zich op Spa-Francorchamps nog als vierde wist te kwalificeren.

In de tweede sessie komt Ricciardo de baan al niet meer op en ook Hülkenberg neemt die moeite niet. De veroorzaker van de startcrash op Spa heeft straf gekregen en weet dus dat hij een flink aantal posities naar achteren gezet wordt.Vettel gaat verder waar hij in Q1 mee was begonnen, hij is hongerig en wil de Tifosi en zichzelf tevreden stellen met de pole en de strijd in het kampioenschap weer zijn kant optrekken. Op Monza is het immers erg gebruikelijk dat de polesitter de race wint. Als Verstappen de baan op komt zet hij de vierde tijd op de klok en dat is beter dan waarop gehoopt werd. Maar het is nog te vroeg om te juichen, in Q3 worden de posities in de top 10 immers pas verdeeld. Lance Stroll bezorgt Williams de eerste top 10 startpositie van het seizoen, in de slotfase weet hij er een achtste tijd uit te persen. Verstappens nieuwe teamgenoot in 2019 Pierre Gasly reed de tiende tijd en mag zijn Toro Rosso dus ook in de laatste sessie de sporen geven.

Ook in de derde sessie lijkt al snel duidelijk dat de pole naar ofwel Vettel ofwel Hamilton zal gaan. Ook Raïkkönen is weliswaar erg snel, maar de laatste jaren is gebleken dat Mr Cool toch altijd net te kort komt. Wat al wel snel duidelijk is, is dat Verstappen ook met een platte achtervleugel veel snelheid te kort komt om mee te doen voor een goede klassering.

Zoals vrijwel altijd zit het venijn in de staart. Eerst rijdt Hamilton met een gemiddelde snelheid van 263 km per uur de snelste ronde ooit op Monza en dat lijkt een genadeslag. Vettel weet in zijn laatste ronde die tijd toch te verbeteren, maar dan is de achter hem rijdende Fin toch de man van de dag. Met een 1.19.119 is hij de snelste F1-coureur ooit op Monza met een gemiddelde snelheid van 263,6 km per uur en dat mag voor de man die zijn laatste poleposition boekte in 2003 toch een prestatie van formaat.

Max Verstappen moet zich tevreden stellen met een vijfde startpositie en hij weet dat nu de snelheid de belangrijkste factor is hij moet hopen op fouten van anderen en geluk om naar het podium te rijden.

Kwalificatie Grand Prix van Monza
Zaterdag 1 september 2018
1. Kimi Räikkönen – Ferrari, 1:19.119
2. Sebastian Vettel – Ferrari +0.161
3. Lewis Hamilton – Mercedes +0.175
4. Valtteri Bottas – Mercedes +0.537
5. Max Verstappen - Red Bull +1.496
6. Romain Grosjean – Haas +1.817
7. Carlos Sainz Jr. – Renault +1.922
8. Esteban Ocon - Force India +1.980
9. Pierre Gasly - Toro Rosso +2.231
10. Lance Stroll – Williams +2.508

11. Kevin Magnussen – Haas, 1:21.669
12. Sergey Sirotkin – Williams, 1:21.732
13. Fernando Alonso – McLaren, 1:22.568
14. Nico Hulkenberg – Renault, geen tijd
15. Daniël Ricciardo - Red Bull, geen tijd

16. Sergio Pérez - Force India, 1:21.888
17. Charles Leclerc – Sauber, 1:21.889
18. Brandon Hartley - Toro Rosso, 1:21.934
19. Marcus Ericsson – Sauber, 1:22.048
20. Stoffel Vandoorne – McLaren, 1:22.085

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2018 16:50

    Vettel begint gelijk te piepen maar het rondje van Kimi was gewoon beter. Van een slipstream is absoluut geen spraken. Auto's rijden veel te ver uit elkaar daarvoor.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet