DTM

DTM: Eriksson profiteert van gewaagde strategie en wint, Zanardi briljant naar P5 achter Frijns

180827 DTM R2 Start
Start van de tweede DTM-nachtrace met Mortara aan de leiding

Er zijn van die races, waarbij je na het vallen van de finishvlag eerst eens achterover moet leunen en je moet afvragen, hoe de uitslag die je zojuist hebt gezien, eigenlijk tot stand gekomen is. De tweede avondrace van de DTM op het circuit van Misano was zo'n race. De Zweed Joel Eriksson, met zijn BMW M4 DTM als twaalfde gestart, kwam na een turbulente wedstrijd voor het eerst in zijn carrière als winnaar van een DTM-wedstrijd over de eindstreep. Daarmee werd de 20-jarige Zweed na Pascal Wehrlein de op één na jongste DTM-racewinnaar ooit. Mercedes-rijder Edoardo Mortara eindigde voor eigen publiek als tweede, titelverdediger René Rast werd als derde geklasseerd. Ook Rasts Audi-merkgenoot Robin Frijns leverde opnieuw een sterke prestatie: hij startte als 15e, reed vlot naar voren, voerde rondenlang de race aan en werd uiteindelijk als vierde geklasseerd. Opmerkelijk was ook de prestatie van gastrijder Alex Zanardi, die als vijfde eindigde.

Tekst: René de Boer (vanuit Misano, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

180827 DTM R2 Duval
Loïc Duval behaalde zijn eerste pole-position in de DTM

In de kwalificatie kwam er een einde aan de recordreeks van negen pole-positions op rij voor Mercedes-AMG. Op een op drogende baan was de Fransman Loïc Duval het snelst en behaalde met een tijd van 1:45,983 minuten de eerste DTM-pole in zijn loopbaan. Voor Audi was het tevens de eerste pole-position van het seizoen. Aanvankelijk werd Duval zelfs met een tijd van 1:45,766 minuten bovenaan genoteerd, maar later bleek dat hij daarbij een bocht had afgesneden, waarop de betreffende tijd geschrapt werd. Ook Duvals tweede tijd was echter nog goed voor de pole. Daarachter volgden Mercedes-rijders Mortara en Juncadella, de Audi's van Rockenfeller en Rast en Marco Wittmann als best geklasseerde BMW-rijder. Robin Frijns kwalificeerde zich als 15e.

180827 DTM R2 DIR
Paul Di Resta nam de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over

Bij de start van de race kwam Duval slecht weg, terwijl Mortara de leiding nam. Rast werd in de mêlee in de eerste bocht aangetikt en ging dwars, waardoor hij flink terrein verloor. Robin Frijns daarentegen startte voortvarend en kwam na de eerste ronde al als achtste door. Een ronde later won hij nog een plek, na drie ronden was hij al zesde. Daarna zat hij vast achter merkgenoot Müller, die hem wat ophield, waardoor Paul Di Resta er in de zesde ronde langs kwam. In de achtste ronde zette plotseling een forse regenbui in, waardoor heel wat rijders naast de baan raakten en binnenkwamen voor een wissel naar regenbanden. Veertien van de 18 rijders hadden op dat moment al een stop gemaakt en allemaal gekozen voor slicks, omdat de baan aanvankelijk meer en meer opdroogde.

180827 DTM R2 Frijns pitstop
Robin Frijns was de laatste rijder die zijn verplichte stop maakte

De enige die op slicks was vertrokken, was Joel Eriksson, die ook tot de rijders behoorde die in de achtste ronde stopten voor regenbanden. Toen een ronde later de safety-car de baan op kwam na een crash van Lucas Auer, was Eriksson daarmee in het voordeel, want hij had als enige slechts één stop op zijn naam staan, terwijl alle rijders achter hem twee stops hadden. Voor hem reden Mortara, Rast, Frijns en Zanardi, die echter allemaal hun verplichte stop nog moesten maken. In de 15e ronde werd de race weer vrijgegeven en nadat de vier genoemde rijders stuk voor stuk binnenkwamen voor hun stops, klom Eriksson verder naar voren in het klassement. Frijns was twee ronden voor het einde de laatste die stopte en daarmee kreeg Eriksson de eerste plaats in handen, die hij vervolgens omzette in zijn eerste DTM-racezege.

180827 DTM R2 Eriksson winner
Joel Eriksson behaalde zijn eerste overwinning in de DTM

Achter de Zweed, die zijn emoties en tranen op het podium de vrije loop liet, eindigde Mortara als tweede, voor René Rast. Robin Frijns keerde na zijn pitstop als vierde terug in de wedstrijd en greep daarmee net naast het podium, maar opnieuw kon hij tevreden zijn met een sterk gereden race en een uitstekende opmars vanaf de achterste gelederen in het veld. Met een totaal van 30 punten uit de beide races in Misano behaalde hij dit weekeinde de op twee na beste score van alle DTM-rijders en de grootste opbrengst van alle Audi-corureurs.

180827 DTM R2 Zanardi
Gastrijder Alex Zanardi eindigde zeer sterk als vijfde

Opmerkelijk was ook de vijfde plaats van gastrijder Alex Zanardi, die bij zijn tweede DTM-race goed voor de dag kwam. Natuurlijk profiteerde ook hij van de safety-car-fase en een juist tijdstip van de pitstop, maar zijn prestatie was zonder meer verdiend. Achter hem eindigde Paul Di Resta, die zelfs de punten voor de vijfde plaats aan zijn totaal kon toevoegen, omdat Zanardi als gastrijder geen punten scoort. Di Resta nam na twee maanden de leiding in de tussenstand van het kampioenschap over van Gary Paffett, die net als op zaterdag geen punten scoorde. Eerst verloor hij tijd, toen er bij de pitstop de verkeerde banden gemonteerd werden en vervolgens werd hij in de rondte getikt door merkgenoot Juncadella, die in de race minstens drie keer van de baan raakte. Achter Di Resta completeerden Audi-rijders Duval, Green, Rockenfeller en Müller de top tien, waarmee voor het eerst dit jaar alle Audi-coureurs punten scoorden. De meeste aandacht ging echter uit naar BMW-rijders Eriksson en Zanardi.

180826 DTM Misano uitslag race 2

180826 DTM stand na 14 van 20 races

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Michael Drost 27 augustus 2018 13:14

    Leuk artikel! Dank! Ik heb ook live zitten meekijken met de onboards en daarna nog diverse fragmenten bekeken. Wat er ook gebeurt, ik ga de hele race zeker terugkijken! Wat een lust voor het oog was dit! Om op een natte baan in het donker, een horde DTM auto's op hoog tempo door hele snelle bochten te zien knallen: WAANZINNIG MOOI!!! Was hele grote blij!!!!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet