GT

GT: Porsche-zege in ADAC GT Masters. Renauer/Jaminet winnen R2. Indy Dontje 5e

Voor ruim 13.000 toeschouwers won de combinatie Renauer/Jaminet vanaf pole R2 van de ADAC GT Masters op Zandvoort. Achter de winnende Porsche volgde de AutoArenaMotorsport Mercedes AMG GT3 van de combinatie Patrick Assenheimer/Raffaele Marciello. Nadat Clemens Schmid bij AutoArena Motorsport het veld moest ruim heeft men met de komst van Marciello duidelijk progressie gemaakt. De KÜS75 Team Bernhard Porsche van Klaus Bachler(A)/Adrien de Leener(B). Voor onze zuiderbuur De Leener betekende het zijn eerste ADAC GT Masters podium.

2018 Renauer 2
Grote vreugde bij Robert Renauer en Mathieu Jaminet. Het weekend begon slecht maar eindigde goed.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Porsche zege in ADAC GT Masters. Renauer/Jaminet winnen R2. Indy Dontje 5e
De start van R2 werd direct afgebroken omdat de Aust Motorsport Audi R8 LMS van Frederic Vervisch zich niet goed geformeerd had. Bij de tweede poging nam Jaminet direct de kop en de Precote Herbert Porsche zou die eigenlijk ook niet meer afstaan. Bij het startinicident waren Vervisch en Engelhart betrokken. Zowel Vervisch als Engelhart vielen na resp. 7 en 16 ronden uit. Jaminet slaagde er al snel in om van de concurrentie afstand te nemen. R1 winnaar Mapelli viel na een crash met Sebastian Asch in de 10e ronde uit. Ook de Zakspeed Mercedes-coureur moest opgeven. Voor Jaminet betekende het zijn tweede overwinning in de ADAC GT Masters. Voor Renauer de vijfde. Na een zware crash van Renauer op vrijdag moesten er vanuit Stuttgart in allerijl nieuwe onderdelen gehaald worden. Het harde werken van het Precote Herberth Team werd in ieder geval afgelopen zondag beloond. Ook betekende het voor Porsche de eerste seizoensoverwinning van het merk in de ADAC GT Masters.

2018 Assenheimer Prachtige wedstrijd van de HTP AutoArena Motorsport Mercedes AMG GT3 van Assenheimer/Marciello

De No 48 HTP Mercedes van Maximilian Buhk kwam voor de reguliere stops als eerste naar binnen, maar zij moesten hun positie aan de No 47 van Pommer/Götz prijsgeven. De AutoArena Motorsport Mercedes die bij HTP is ondergebracht, had van het drietal eigenlijk de beste stop. Assenheimer profiteerde en bevond zich in de slotfase in derde positie. De HTP AutoArena-rijder slaagde er ook nog in om de KÜS 75 Team Bernhard van Adrien De Leener te verschalken.

2018 BMW Openingsronde
Bouveng/Marshall waren de beste BMW combinatie. Het werd een teleurstellend optreden voor het team van Schnitzer tussen de duinen.

Kort na de pitwindow volgde er opnieuw een safetycarfase om de gestrande No 63 af te voeren.Drie ronden voor het einde van de wedstrijd was er in de Tarzanbocht een incident tussen de Callaway Corvette van Sven Barth en de MRS BMW M6 GT3 van Christopher Zöchling, die er nogal bruut vanaf gezet werd. Zöchling spinde door het zand, kwam weer in de rijrichting te staan, maar de wedstrijdleiding besloot om geen safetycar meer de baan op te sturen.Voor Lamborgini werd het geen succesvolle dag. De No 63 van Bortolotti/Calderelli kreeg vanwege een te snelle pitstop een "drive-through" opgelegd.

Ook werd het voor Schnitzer BMW wederom een dramatische voorstelling in zowel de kwalificatie als wedstrijd. Zij kwalificeerden zich als 29e en 30e, terwijl de MRS Customer M6 GT3 zich als 31e kwalificeerde. Met een 19e plek waren Bouving/Marschall de beste BMW rijders.....

Opvallend was dat zowel de teams van HTP en die van BWT Mücke Motorsport vrijwel de gehele wedstrijd een formatie vormden. De combinatie Feller/Haase haalden voor BWT Mücke met een zesde plek de kolen uit het vuur. DTM-coureur Jamie Green vormde met Jeffrey Schmidt een combinatie en zij kwamen als negende over de streep.

2018 Mucke duel
Formatierijden bij Mücke Motorsport.

De Pirelli Trophy werd evenals op Oschersleben door de combinatie Lucas Luhr/Jan Erik Slooten met de Ring Police Porsche 911 GT3 R gewonnen. Met een vierde plek wist de combinatie Pommer/Götz hun leiderspositie in de tussenstand van het kampioenschap te verstevigen. Het verschil met Renauer/Jaminet bedraagt slechts 8 punten, terwijl Keilwitz/Kirchhofer wederom flink inleverden.

Mathieu Jaminet: "De race was perfect. Pole Position, snelste ronde en de overwinning. Onze auto was goed. We hebben geen fouten gemaakt.Wij verheugen ons nu al op de volgende wedstrijden."

HTP Duel
De beide HTP Mann Filter AMG GT3's op puntenjacht.

Robert Renauer: "Een Happy End voor een fantastisch weekend dat nogal moeilijk begon. Ik heb mijn crew afgelopen vrijdag behoorlijk veel werk bezorgd. Tijdens de eerste wedstrijd stonden we met lege handen. Vandaag hebben we het maximale aantal punten behaald. De auto was erg sterk en met de pole heeft Mathieu de basis voor de overwinning gelegd. In de wedstrijd konden wij onze voorsprong consolideren."

Intern BMW Duel
De Schnitzer BMW in gevecht met de MRS Customer versie.

Uitslag
1. Robert Renauer / Mathieu Jaminet – Precote Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R #99 35 ronden 59.48.788
2. Patrick Assenheimer / Raffaele Marciello – AutoArena Motorsport Mercedes-AMG GT3 #84 + 4.889 secs.
3. Adrien de Leener / Klaus Bachler – KÜS Team75 Bernhard Porsche 911 GT3 R #18 +10.980 secs.
4. Maximilian Götz / Markus Pommer – MANN-FILTER Team HTP Mercedes-AMG GT3 #47 + 11.545 secs.
5. Indy Dontje / Maximilian Buhk – MANN-FILTER Team HTP Mercedes-AMG GT3 #48 + 12.645 secs.
6. Ricardo Feller / Christopher Haase – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #25 + 13.098 secs.
7. Mike David Ortmann / Markus Winkelhock – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #24 + 14.836 secs.
8. Filip Salaquarda / Frank Stippler – Team ISR Audi R8 LMS #33 + 16.338 secs.
9. Jeffrey Schmidt / Jamie Green – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #26 +17.364 secs.
10. Florian Spengler / Dries Vanthoor – EFP by TECE Audi R8 LMS #12 + 18.391 secs.

2018 Renauer
Eindelijk weer een Porsche-overwinning in de ADAC GT Masters.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet