Sportscars

Sportscars: Conway en López kwalificeren nr. 7-Toyota op pole in Silverstone

180818 WEC kwali Toyota
Pole-position op Silverstone voor Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López (vlnr)

Met een gecombineerd gemiddelde van 1:36,895 minuten behaalden Mike Conway en José María López in de nummer 7-Toyota de pole-position voor de 6 Hours of Silverstone, de derde ronde van het FIA WEC 2018/2019. In de LMP2-klasse was de pole voor de nummer 37-Jackie Chan DC Racing-Oreca van Nabil Jeffri, Weiron Tan en Jazeman Jaafar, voor de zusterauto met het startnummer 38, bestuurd door Ho Pin Tung, Gabriel Aubry en Stéphane Richelmi. De Racing Team Nederland-Dallara, gekwalificeerd door Frits van Eerd en Giedo van der Garde, start als vijfde in de klasse. In de GTE-Pro-klasse ging de pole naar de Ford van Stefan Mücke en Olivier Pla, terwijl het Project 1-Porsche-team met de 911 RSR van Jörg Bergmeister, Patrick Lindsey en Egidio Perfett de eerste startplaats in de GTE-Am-klasse behaalde.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dat Toyota het tempo in het WEC ook na de 24 Uur van Le Mans blijft bepalen, werd gisteren in de vrije trainingen al duidelijk en dat beeld werd vandaag in de kwalificatie nog eens onderstreept. De enige klein verrassing was dat het niet de nummer 8-auto, in de kwalificatie gereden door Fernando Alonso en Kazuki Nakajima, maar de nummer 7 van Conway en López was, die de pole-position voor zich opeiste. Het onderlinge verschil tussen de beide Toyota's bedroeg 0,411 seconde. Snelste non-hybride-LMP1 in de kwalificatie was de nummer 11-SMP-BR1 van Mikhail Aleshin, Vitaly Petrov en Jenson Button, die met een achterstand van 2,037 seconde op de pole-winnende Toyota als derde eindigde. De andere SMP-BR1van Stéphane Sarrazin en Egor Orudzhev start als vierde, voor de beide Rebellions.

180818 WEC kwali Toyotas

De DragonSpeed-BR1 van Henrik Hedman, Ben Hanley en Renger van der Zande werd als zevende geklasseerd. "We hebben tot nu toe een heel moeilijk weekeinde", verklaarde Van der Zande. "De auto lijkt wel een soort van rodeopaard: de achterkant springt enorm, vooral als we op het gas gaan. Daardoor zijn we de hele tijd bezig geweest om te proberen dit probleem op te lossen, in plaats van aan de afstelling te kunnen werken. We hebben echt alles al veranderd: veren, wagenhoogte, camber, caster, noem maar op, maar krijgen het niet echt onder controle. Als de banden net nieuw zijn, gaat het nog een beetje, maar daarna is het heel moeilijk te rijden. Voor de race hoop ik een beetje op regen."

180818 WEC kwali RTN
De RTN-Dallara vertrekt morgen als vijfde in de LMP2-klasse

Jackie Chan DC Racing bezet met de beide Oreca's de eerste startrij in de LMP2-klasse, met de nummer 37 op pole dankzij een gecombineerd gemiddelde van 1:44,896 minuten voor Jazeman Jafaar en Nabil Jeffri. In de andere auto namen Stéphane Richelmi en Gabriel Aubry de kwalificatie voor hun rekening, zij kwamen 0,187 seconden tekort op het gemiddelde van hun teamgenoten in de andere auto. Frits van Eerd ging eenmaal in de rondte met de Dallara van Racing Team Nederland en zorgde daarmee voor een onderbreking met de rode vlag. "Voor de rest ging het goed, we zijn in iedere sessie tot nu toe sneller geworden", zei Van Eerd. Teamgenoot Giedo van der Garde zei: "We hebben uiteindelijk gekozen voor min of meer de dezelfde set-up als in Spa en dat werkte goed, we zitten maar een tiende van P4 af. We weten dat we het meer van de race moeten hebben dan van de kwalificatie, dus laten we maar eens kijken wat er morgen gebeurt."

180818 WEC kwali Ford
Ford op pole in GTE-Pro

In GTE-Pro reden Stefan Mücke en Olivier Pla in de nummer 66-Ford een gecombineerd gemiddelde van 1:55,727 minuten, waarmee ze de pole-position voor zich opeisten. Daarachter volgen de beide Aston Martins van respectievelijk Alex Lynn/Maxime Martin en Marco Sørensen/Nicki Thiim. De recente BOP-aanpassing lijkt voor de Aston Martin dus duidelijk goed te hebben uitgepakt. De BMW's daarentegen komen veel tijd tekort: Augusto Farfus/António Félix da Costa moesten ruim een seconde toegeven op de pole-winnende Ford, Nicky Catsburg en Martin Tomczyk zelfs 1,2 seconden.

Porsches staan op de eerste twee plaatsen in de GTE-Am-klasse. Het Duitse Project 1-team, dat dit jaar in het FIA WEC debuteert, behaalde voor het eerst de pole dankzij een tijd van 1:59,001 minuten, gereden door Jörg Bergmeister en Egidio Perfetti. De tweede startplaats was voor Matt Campbell en Christian Ried in de nummer 77-Porsche van Dempsey-Proton Racing. Daarachter volgen twee Aston Martins, van respectievelijk TF Sport en Aston Martin Racing.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet