DTM

DTM: Eindelijk eerste zege Juncadella, Frijns heeft geluk (weer) niet aan zijn zijde

180811 DTM race Junca Farfus
Juncadella behaalde zijn eerste zege, Farfus zijn eerste podium sinds mei 2016

Op de Norisring behaalde hij eind juni zijn eerste pole-position en zijn eerste podiumplaats in de DTM, op Brands Hatch scoorde Daniel Juncadella in zijn 64e race nu ook zijn eerste overwinning in de toerwagenserie. Een mooi succes voor de Spanjaard, voor wie het een klein medisch wonder was dat hij na zijn sleutelbeenbreuk enkele weken voor de start van het seizoen überhaupt in de DTM kon racen. Op Brands Hatch startte hij voor de tweede maal in zijn loopbaan vanaf pole-position en won de race voor BMW-rijder Augusto Farfus, voor wie de tweee plaats eveneens een bevrijding was: sinds de seizoensstart 2016 (!) had de Braziliaan niet meer op het podium gestaan na een DTM-race. De derde plaats was voor de Oostenrijker Lucas Auer, die daarmee opklom van de zesde naar de derde plaats in de tussenstand van het kampioenschap.

Tekst: René de Boer (vanaf Brands Hatch, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR/Jürgen Tap

In de kwalificatie was Dani Juncadella het snelste en bleef bovenaan, nadat Timo Glock in de slotminuten de controle over zijn BMW verloren had en bij Surtees bleef steken, waardoor tijdverbeteringen voor alle rijders onmogelijk waren. Een van de rijders die daarvan de gevolgen ondervond, was Robin Frijns. Die kon daarmee zijn uitstekende prestaties met de eerste en de tweede plaats uit de beide vrije trainingen niet herhalen. De Maastrichtenaar stak zijn frustratie niet onder stoelen of banken: "Met mijn eerste set stond ik derde, dat ging goed. Daarna werd de baan natuurlijk beter. Met mijn tweede set had ik eerst geen vrije ronde, dus toen probeerde ik alles te zetten op ronde twee. Ik was twee tienden sneller in sector één, maar in bocht vier stond Timo Glock geparkeerd. Dan is je ronde gedaan. Ik heb nog afgeremd voor de gele vlag, maar ik zat nog steeds onder mijn tijd. Toen besloot Wittmann om hem te parkeren in bocht acht, vlak voor mijn neus, toen was ik er helemaal klaar mee. Er gaat altijd iets fout in de kwalificatie. Ik had wel de snelheid, maar ik heb het er echt mee gehad dat er altijd wat fout gaat!"

180811 DTM Race Start
Start van de race met Auer voor Juncadella en Rast

Juncadella meldde dat hij al een paar keer eerder op Brands Hatch op de pole-position had gestaan, ondermeer in de Formule 3 en de Blancpain-serie, maar er nog nooit had gewonnen. Dat beeld leek zich nu te herhalen, want de Spanjaard verprutste de start en moest toezien hoe Lucas Auer de leiding nam en René Rast hem eveneens passeerde. Ook Augusto Farfus kende een sterke start vanaf de vijfde plaats. Een aantal rijders koos voor een vroege pitstop, onder wie Frijns, die al na de eerste ronde naar binnen kwam voor zijn bandenwissel. Voor Loïc Duval ging het na de pitstop mis: met koude banden schoot hij bij het aanremmen van Druids rechtdoor en strandde in het grind. Om de Audi van de Fransman te kunnen bergen, stelde de wedstrijdleiding een 'slow zone' in werking.

180811 race Auer
Lucas Auer leidde in de beginfase

Vooraan reed Lucas Auer relatief onbedreigd zijn ronden. Toen ook de Oostenrijker in de negende ronde zijn pitstop had gemaakt, kwam hij voor Juncadella weer de baan op, maar nog op de passage tussen Paddock Hill Bend en Druids was niet alleen Juncadella, maar ook Farfus er voorbij. Zo bleef de volgorde vooraan tot aan de finish: Juncadella won voor Farfus en Auer. Rast eindigde als vierde voor Eng, die zich in de slotfase nog de flink aandringende Gary Paffett van het lijf wist te houden.

180811 DTM race PAF
Gary Paffett reed in de slotfase zeer aanvallend, maar kwam niet meer voorbij Eng

Achter de Brit, die zijn voorsprong in het kampioenschap uitbouwde, eindigden zijn Mercedes-merkgenoten Wehrlein en Mortara op de zevende en achtste plaats, gevolgd door Wittmann als op één na beste BMW-rijder.

180811 DTM race midenveld
Meer actie in het middenveld met Wittmann, Glock, Di Resta, Müller en Frijns

Verderop in het veld was er wat meer actie. Zo wist Robin Frijns in de loop van de race Timo Glock in te halen in de strijd om de tiende plaats, maar verloor die positie uiteindelijk weer in de slotronde, toen hij niet alleen Rockenfeller, maar ook Green nog voor zich moest dulden. Zo werd de Limburger tiende. "Ik had bij de pitstop al drie seconden en daarmee twee of drie posities verloren", aldus Frijns. "Geen idee wat er was, maar ik stond gewoon veel te lang stil."

180811 DTM race Pitstop FRI
Tijdverlies bij de pitstop van Robin Frijns

"Daarna voelde ik me goed in de auto en haalde iedereen in, ik heb vijf of zes man ingehaald, maar ik heb veel van de banden gevraagd. Ik dacht dat ik het nog wel zou redden, maar de laatste vijf ronden ging het bijna niet meer. Jammer, de pace was er zeker, maar ik had gewoon het geluk weer eens niet aan mijn kant. Ze zeggen dat het morgen gaat regenen. Als dat zo is, dan wordt het feest."

180811 DTM Brands Hatch uitslag race 1

180811 DTM race top3
De top drie met vlnr Farfus, Juncadella en Auer

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet