Sportscars: CORE Autosport wint tweede IMSA-race op rij
Na Mosport nu ook succes op Road America voor CORE Autosport
Na hun recente succes op Mosport wonnen Colin Braun en Jon Bennett met de Oreca-Gibson van CORE Autosport ook de race van het Noord-Amerikaanse IMSA WeatherTech SportsCar Championship op Road America. In de race met een duur van twee uur en 40 minuten gaf brandstofverbruik de doorslag voor de overwinning. Het WTR-Cadillac-team met Renger van der Zande en Jordan Taylor moest in de slotfase nog naar binnen voor een 'splash and dash' en eindigde daardoor als vierde. In de GTLM-klasse maakte de Brit Richard Westbrook zijn reputatie als ultrazuinige rijder weer eens waar en won zo samen met zijn teamgenoot Ryan Briscoe in de nummer 67-Ford de klasse. In de GTD-divisie profiteerden Patrick Long en Christina Nielsen in de Wright Motorsports-Porsche van hun pole-position en behaalden zo de overwinning. Ben Keating en Jeroen Bleekemolen werden in de Riley Motorsports-Mercedes-AMG GT3 als vijfde geklasseerd.
Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Renger van der Zande en Jordan Taylor werden vierde in de prototype-klasse
De nummer 85-JDC-Miller-Oreca van Robert Alon en Simon Trummer startte vanaf de pole-position en voerde gedurende het eerste uur het veld aan, maar zag de kansen op succes teniet gedaan door een drive-through-penalty vanwege een overtreding bij een pitstop. Vervolgens werd Alon door Lawson Aschenbach in een Lexus van de baan gereden. Nadat Jordan Taylor in de Konica Minolta-WTR-Cadillac-DPi en Jonathan Bomarito in de nummer 55-Mazda DPi in de slotfase beide nog een keer naar binnen moesten voor een snelle tankstop, kon Colin Braun in de CORE-Oreca de leiding overnemen en vervolgens de overwinning naar huis rijden. Bij het vallen van de finishvlag had hij een voorsprong van 2,4 seconden op de nummer 99-JDC-Miller-Oreca van Stephen Simpson en Misha Goikhberg, die daarmee na hun winst op Watkins Glen weer een mooi succes vierden. Voor CORE Autosport was de overwinning een fraaie beloning voor een geslaagde strategie: het team had er andermaal voor gekozen om Jon Bennett de race te laten starten, nam daarvoor genoegen met een start van achteraan het veld, terwijl Colin Braun vervolgens het karwei afmaakte. De beide LMP2's van CORE en JDC-Miller completeerden de laatste 56 minuten van de race op één tank brandstof. Daarachter eindigde de nummer 31-Action Express-Whelen-Cadillac DPi van Felipe Nasr en Eric Curran na lange tijd het veld te hebben aangevoerd op de derde plaats, gevolgd door de identieke auto in Konica Minolta-kleuren van Renger van der Zande en Jordan Taylor, ingezet door WTR.
Ford-rijders Westbrook en Briscoe wonnen de GTLM-klasse
In de GTLM-klasse leek BMW op weg naar de lang verwachte eerste overwinning met de nieuwe M8, bestuurd door Connor de Philippi en Alexander Sims, maar door een probleem bij de laatste tankstop kwam De Philippi in de slotminuten zonder brandstof te staan. Dat maakte de weg vrij voor Richard Westbrook in de nummer 67-Ford om de vierde opeenvolgende klassezege voor het Ford-team van Chip Ganassi binnen te halen. Westbrook reed meer dan een uur met zijn laatste tankinhoud, waarmee hij zijn reputatie als zuinige rijder weer eens alle eer aandeed. Het succes voor Westbrook en Briscoe, die tevens de leiding in het kampioenschap overnamen, maakte de pech van de pole-winnende Ford van Dirk Müller en Joey Hand weer goed. De kansen van dit team gingen verloren toen Müller in het tweede uur met een gebroken wielophanging de pits in moest. Achter de winnende Ford eindigden de beide Corvettes van Oliver Gavin/Tommy Milner en Jan Magnussen/Antonio García op de tweede en derde plaats in de klasse, gevolgd door de beide fabrieks-Porsches met Laurens Vanthoor/Earl Bamber en Nick Tandy/Patrick Pilet.
Eerste IMSA-klassezege voor Wright Motorsports met Patrick Long en Christina Nielsen
In de GTD-klasse behaalde het Wright Motorsports-team met de Porsche 911 GT3 R van Patrick Long en Christina Nielsen de eerste overwinning in het IMSA-kampioenschap. Long startte vanaf de pole-position, Nielsen hield de leiding vast en vervolgens reed Long de overwinning naar huis. De tweede plaats was voor de Paul Miller Racing-Lamborghini van Madison Snow en Bryan Sellers, Alessandro Pier Guidi en Cooper MacNeil eindigden in de Scuderia Corsa-Ferrari als derde. Die klassering was te danken aan een furieuze slotfase, waarin Pier Guidi in de laatste ronde nog de Turner Motorsport-BMW passeerde en zo de derde positie voor zich opeiste. Achter de BMW van Foley en Palttala eindidge de Riley Motorsports-Mercedes van Jeroen Bleekemolen en Ben Keating op de vijfde plaats in de klasse.
180805 IMSA Road America uitslag race
Vijfde plaats in GTD voor Jeroen Bleekemolen en Ben Keating