NASCAR

NASCAR: Doorbraak Chase Elliott op Watkins Glen

Ruim 99 races moest de 22 jarige Chase Elliott op zijn allereerste Cup-overwinning wachten. Maar op de roadcourse van Watkins Glen behaalde de zoon van NASCAR legende Bill Elliott eindelijk zijn allereerste zege. Elliott was meermaals dichtbij de overwinning en eindigde de laatste drie jaar al achtmaal als tweede. Een boeiend duel met regerend kampioen Martin Truex Jr. werd in de allerlaatste ronde in het voordeel van Elliott beslist.

Winnaar Elliott

Chase Elliott moest drie jaar lang op zijn allereerste MEN's Cup-overwinning wachten.

Tekst Willem J. Staat
Foto's NASCAR

Doorbraak Chase Elliott op Watkins Glen
Als achtste verschillende winnaar dit seizoen stelde Elliott ook meteen zijn plek in de play-offs veilig. In de slotfase stond Chase onder druk van Furniture Row Toyota-coureur Martin Truex Jr. Juist op het moment dat Truex Jr. in de allerlaatste ronde de aanval inzette vertraagde zijn Toyota. Met nauwelijks nog brandstof aan boord rolde de Toyota-bolide als tweede over de finish. Maar in de uitloopronde kwam ook Elliott zonder brandstof te staan en werd door zijn behulpzame teamgenoot Jimmie Johnson richting Victory Lane geduwd. In totaal reed Elliott

Hamlin pole Denny Hamlin vertrok vanaf pole.

Chase Elliott: " Eigenlijk weet ik uit emotie niet wat ik moet zeggen. Wat een opluchting. Hier heb ik drie jaar naar toe gewerkt. Eindelijk heb ik het dan eindelijk voor elkaar gekregen. In de laatste ronden reed ik soms op drie wielen en om niet te spinnen haalde ik hem uit zijn versnelling. Gelukkig was het gat nogal groot waardoor hij niet echt bij me kon komen."

In de 54e ronde viel Matt Di Benedetto met een opgeblazen motor uit. Het betekende de tweede wedstrijdneutralisatie en vrijwel iedereen ging voor brandstof en vers rubber naar binnen. Direct bij de herstart nam Elliott de leiding gevolgd door Kurt Busch die slechts twee banden had laten wisselen. In de laatste 10 ronden stond Elliott constant onder druk van Truex Jr. totdat deze moest afhaken. En daarmee lag voor Elliott de weg vrij voor zijn eerste Cup-overwinning.

Vooral in de openingsfase ging het er heftig aan toe. Polesitter Denny Hamlin stond direct onder druk van Elliott. In de Esses bocht probeerde Elliott Hamlin van de eerste plek te verdringen maar werd door Kyle Busch terugverwezen.

Jimmie Johnson
Jimmie Johnson hielp Elliott aan het slot een handje.

Bij de neutralisatie in de 54e ronde haperde één van de jerrycans bij Kyle Busch waardoor hij met te weinig brandstof de baan op werd gestuurd en alsnog voor een tweede maal naar binnen moest. Tijdens de laatste neutralisatie kwam Busch opnieuw naar binnen en vond alweer snel aansluiting bij de koplopers. Een schitterende inhaaljacht zou Kyle Busch alsnog de derde plek opleveren.
Penske-coureur Joey Logano was na een aanrijding met Kyle Larson de eerste uitvaller. Joey Logano: "Kennelijk checkte hij iets en ik reed bij hem achterop. Daarbij werd helaas de radiator beschadigd"

Hendrick Motorsport 250
De 250e Hendrick Motorsports overwinning is op Watkins Glen een feit.

Martin Truex Jr. won het eerste segment, terwijl Elliott het tweede op zijn naam schreef. Elliotts vader Bill maakte op 62 jarige leeftijd overigens een comeback op Road America. Zes jaar geleden racete de voormalige kampioen voor het laatst. In totaal behaalde Elliott Sr. 44 Cup-overwinningen. Voor het team van Hendrick Motorsports was het ook een unieke dag. Het team behaalde zijn 250e Cup-overwining.Voordat de play-offs op 16 september in Las Vegas beginnen zijn er nog vier wedstrijden te gaan.

Uitslag
1. Chase Elliott Chevrolet 90 ronden
2. Martin Truex Jr. Toyota 90 ronden
3. Kyle Busch Toyota 90 ronden
4. Daniel Suarez Toyota 90 ronden
5. Erik Jones Toyota 90 ronden
6. Kyle Larson Chevrolet 90 ronden
7. Jamie McMurray Chevrolet 90 ronden
8. William Byron Chevrolet 90 ronden
9. Kurt Busch Ford 90 ronden
10. Kevin Harvick Ford 90 ronden

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet