GT: Eerste seizoensoverwinning voor Salaquarda/Stippler bij ADAC GT Masters Nürburgring | Autosport.nl

GT

GT: Eerste seizoensoverwinning voor Salaquarda/Stippler bij ADAC GT Masters Nürburgring

Het Tsjechische ISR Team behaalde op de Nürburgring haar eerste ADAC GT Masters overwinning. De ISR leidde van start tot finish. Tijdens de tweede kwalificatie zondagochtend legde Frank Stippler met een tijd van 1.25.681 de basis voor het succes. De HTP Mercedes AMG GT3 van de combinatie Markus Pommer/Maxmmilian Götz eindigde als tweede gevolgd door de BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS van Mike David Ortmann/Markus Winkelhock.


2018 Start R2
De ISR Audi R8 LMS nam direct de leiding en stond die niet meer af.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

Eerste seizoensoverwinning voor Salaquarda/Stippler bij ADAC GT Masters Nürburgring
Voor Indy Dontje zat er na gisteren geen tweede succes in. De combinatie Dontje/Buhk had zich oorspronkelijk als vierde gekwalificeerd, maar werd na de kwalificatie naar de achterste startrij teruggezet omdat er te weinig brandstof in de tank zat. Bij nakeuring bedroeg het gewicht van de auto 906 kg. Buhk maakte in de openingsfase veel goed. Al in de eerste ronde ging Buhk aan zes concurrenten voorbij. Meer dan een 17e plek algemeen zat er vandaag niet in.

2018 Verkeer R2 Veel verkeer in de openingsronde.

Stippler had een perfecte start. Daarachter volgde de BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS van Markus Winkelhock en de HTP Mercedes van Markus Pommer. Stippler wist al snel een voorsprong van meer dan negen seconden op de concurrentie op te bouwen. Weinig spanning in de Top 6 want de kop stabiliseerde zich snel. Na de verplichte rijderswissel wist Salaquarda zijn voorsprong nog verder te vergroten. Met ruim 11 secs. voorsprong op de HTP Mercedes van Pommer/Götz pakte de Tsjech zijn allereerste ADAC GT Masters overwinning. Het ISR Team wordt namelijk door zijn vader gerund. Götz wist in de allerlaatste ronde nog de Mücke Audi R8 van de tweede plek te verdringen.

2018 De Leener Bachler
Eindelijk een goede klassering voor onze zuiderbuur De Leener.

Achter de HTP Mercedes AMG GT3 volgden de beide BWT Mücke Audi's van Ortmann/Winkelhock en Feller/Haase. De KüS Team 75 Bernhard Porsche 911 GT3 R van Adrien de Leener/Klaus Bachler eindigde als vijfde. Voor onze zuiderbuur De Leener was dit zijn beste resultaat in de ADAC GT Masters. Een mooie revanche voor de pech van afgelopen zaterdag.

2018 Corvette Out
Slecht weekend voor de Callaway Corvette.

Voor de Callaway Corvette werd het een teleurstellend weekend. Afgelopen zaterdag was Kirchhofer bij een startcrash betrokken en moest het team opgeven. Daniel Keilwitz moest na veertien ronden met remproblemen definitief opgeven. In de tussenstand van het kampioenschap behouden Keilwitz/Kirchhofer de leiding en zijn "Halbzeit Meister". Een titel waar ze in Duitsland veel waarde aan hechten maar bij ons nauwelijks iets voorstelt. Na vandaag bedraagt het verschil met Pommer/Götz slechts 1 punt, zodat we een spannende eindsprint kunnen verwachten.


2018 Gevecht zevende plek
Prachtig gevecht om de zevende plek in de slotfase.

Voor de beide Schnitzer BMW's werd het eveneens een teleurstellend weekend. Timo Scheider kreeg al snel een "drive-through" opgelegd vanwege het opduwen van een andere deelnemer. Een prachtig duel om de zevende plek werd in de slotfase van de wedstrijd in het voordeel van Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS van de combinatie Dennis/Mies beslist. De tweede KüS Team 75 Porsche 911 GT3 van teameigenaar Timo Bernhard/Kevin Estre eindigde als achtste. Daarachter volgden de Zakspeed Mercedes AMG GT3 van Luca Stolz/Sebastian Asch en de tweede Montaplast by Land Motorsport Audi van de gebr. van de Linde welke de druk van zowel Phillipp Ellis als Jeffrey Schmidt in de slotfase wist te weerstaan.

2018 Winnaars
Filip Salaquarda en Frank Stippler. Nieuwe winnaars in de GT Masters.

Frank Stippler: "De basis voor deze overwinning hebben wij in de openingsfase gelegd. Wij zijn met verse banden gestart en daarvoor zijn we beloond. Daardoor konden wij vroeg een voorsprong opbouwen terwijl ze achter ons in gevecht verwikkeld waren. Een prachtig resultaat voor ons team dat nieuw in de GT Masters is. Wij hebben ons weten te verbeteren maar ook vele malen pech gehad dat we de eerste ronde nog niet eens haalden. De overwinning is dan ook een aangename afwisseling"

Filip Salaquarda: "Stippi heeft een fantastische eerste stint gereden en de auto op P1 overgedragen. Daarna heb ik geprobeerd de voorsprong te vergroten. Dit is ook gelukt. Ook heb ik geprobeerd de banden wat te sparen. Frank en het team hebben fantastisch werk verricht. Per race wisten wij ons te verbeteren en wij werken dan ook super samen. De overwinning is dan ook een fantastische beloning nadat we gisteren in de eerste ronde buiten onze schuld bij een carambolage betrokken waren."



2018 Duel 7
Racen zoals we het graag zien Audi tegen Audi.

Uitslag
1. Filip Salaquarda / Frank Stippler – Team ISR Audi R8 LMS #33 1.01.35 194
2. Maximilian Götz / Markus Pommer – MANN-FILTER Team HTP Mercedes-AMG GT3 #47 + 11.499 secs.
3. Mike David Ortmann / Markus Winkelhock – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #24 + 12.736 secs.
4. Ricardo Feller / Christopher Haase – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #25 + 13.757 secs.
5. Robert Renauer / Mathieu Jaminet – Precote Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R #99 + 14.438 secs.
6. Adrien de Leener / Klaus Bachler – KÜS Team75 Bernhard Porsche 911 GT3 R #18 + 31.110 secs.
7. Jake Dennis / Christopher Mies – Montaplast by Land-Motorsport Audi R8 LMS #29 + 33.494 secs.
8. Timo Bernhard / Kevin Estre – KÜS Team75 Bernhard Porsche 911 GT3 R #17 + 34.319 secs.
9. Luca Stolz / Sebastian Asch – Team Zakspeed BKK Mobil Oil Racing Mercedes-AMG GT3 #21 + 34.623 secs.
10. Kelvin van der Linde / Sheldon van der Linde – Montablast by Land-Motorsport Audi R8 LMS #28
11. Philip Ellis / Max Hofer – Phoenix Racing Audi R8 LMS #5
12. Jeffrey Schmidt / Stefan Mücke – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #26 + 35.234 secs.

2018 Salaquarda
Vreugde bij winnaar Filip Salaquarda.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet