Formule 3

F3: Conclusies na het vijfde raceweekeinde van het FIA EK F3 op Spa-Francorchamps

180731 F3 Schumacher podium
De eerste F3-zege van Mick Schumacher was uiteraaard het verhaal van het weekeinde

Waar op het circuit van Spa-Francorchamps de Formule 1 traditioneel altijd weer terugkeert in actie na de zomerpauze, was het circuit in de Belgische Ardennen voor het FIA EK F3 het afgelopen weekeinde juist de plaats waar de eerste helft van het seizoen tot een einde kwam,waarna er inderdaad tweeënhalve week – relatieve – rust volgt, met direct daarna een hectische periode met drie evenementen binnen vier weekeinden, inclusief 'back-to-back' weekeinden in Silverstone en Misano. Tijd derhalve om nu nog even terug te blikken op de actie van het afgelopen weekeinde in de Ardennen.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer

Allereerst iets van logistieke aard: het is al jarenlang een goede traditie dat het FIA EK Formule 3 rijdt in het voorprogamma van de 'Total 24 Hours of Spa', een evenement met een prima uitstraling, veel prestige en een lange historie. Bovendien is het voor de jonge talenten een goede gelegenheid om het Grand Prix-circuit te leren kennen, altijd handig. Maar voor een officieel FIA-kampioenschap als het EK F3 mag je ook een beetje fatsoenlijke uitstraling verwachten, en die was in Francorchamps ditmaal ver te zoeken. "Ver zoeken" past overigens wel, voor degenen die de F3-paddock probeerden te vinden, want die was ondergebracht op een terrein ergens helemaal achterin de bossen, over het riviertje Eau Rouge, in de richting van Stavelot, dat normaliter dienst doet voor rijvaardigheidstrainingen. Natuurlijk, we begrijpen dat het programma in Spa net zo vol is als de paddock, maar een iets betere locatie, bijvoorbeeld zoals in de afgelopen jaren achter het Total-tankstation, was toch wel zeer wenselijk geweest. Waarom we geen F3-handtekeningsessie deden, vroeg iemand. Welnu, tijdens de officiële sessie op woensdagavond was er geen ruimte in het programma, en hadden we het, zoals meestal, voor de F3-teamhospitality in de paddock gedaan, dan was ik naar alle waarschijnlijkheid alleen gebleven met de coureurs.

180731 F3 paddock
Zo'n locatie in de paddock, hier VAR-coureur Petrov, past niet voor een FIA EK

Dat gezegd hebbende kunnen we kijken naar het sportieve aspect. En dat was bepaald niet verkeerd, zoals Francorchamps traditioneel goed is voor leuke F3-races dankzij de ruime mogelijkheden tot slipstreamen en uitremmen die het circuit biedt. Met Jehan Daruvala (Carlin) in de eerste race, Daniel Ticktum (Motopark) in race twee en Mick Schumacher (Prema Theodore Racing) in de slotwedstrijd leverde het weekeinde drie verschillende racewinnaars op. En meer nog: ook nog eens drie verschillende leiders in de tussenstand van het kampioenschap, omdat elk van de toppers in een van de wedstrijden wel punten morste.

180731 F3 Daruvala
Jehan Daruvala won de eerste race

De eerste race stond in het teken van de terugkeer van Jehan Daruvala en Alex Palou naar de voorste gelederen van het veld, waar ze een tijdlang op het appel ontbraken. Dat maakten ze ditmaal weer helemaal goed door voor de Prema-trein met Aron, Schumacher en Shvartzman te eindigen. Positief nieuws was er ook van het front van Van Amersfoort Racing, dat met drie overwinningen van Max Verstappen in 2014 mooie herinneringen koestert aan de Formule 3 in de Ardennen. Het huidige rijderstrio is van zulke prestaties mijlenver verwijderd, maar het was in ieder geval goed om te zien dat zowel Artem Petrov als Keyvan Soori goede progressie wisten te boeken ten opzichte van hun startplaatsen: Petrov kwalificeerde zich als 18e en finishte als achtste en derde rookie, Soori reed in de tijdtraining de 22e tijd en werd in de race tiende. Daarmee scoorden er voor het eerst dit jaar twee VAR-rijders punten in één race en dat is tegenwoordig al heel wat. Soms moet je blij zijn met kleine dingen.

180731 F3 Scherer
Fabio Scherer presteerde sterk in de tweede race

In race twee vond Fabio Scherer zichzelf tot zijn eigen verbazing aan de leiding nadat eerst Mick Schumacher zijn kansen vanaf pole had verprutst door te botsen met teamgenoot Zhou en vervolgens de twee Estse rijders Aron en Vips in een onbezonnen nationale actie samen van de baan raakten. Eigenlijk hadden we sinds zijn veelbelovende optreden bij de seizoensstart in Pau niet veel opvallends meer van de Zwitser gezien, maar in Spa toonde Scherer zich van zijn beste kant. Dat hij niet bestand zou zijn tegen de druk van de aanvallend rijdende Ticktum was wel duidelijk, maar hij streed dapper en eindigde achter Ticktum heel keurig op de tweede plaats, waarmee hij tevens de beste rookie was. Daruvala reed op vrijdag mooi constant en eindigde als derde.

180731 F3 Schumacher
Mick Schumacher op historische grond voor de familie in de Ardennen

In de derde race was het Schumacher die dingen liet zien die we nog niet eerder van hem zagen. Op een opdrogende baan reed hij goed naar voren, verschalkte eerst Armstrong vanuit de slipstream tussen La Source en Eau Rouge en pakte vervolgens in dezelfde ronde vanuit Eau Rouge aan de binnenkant bij het opgaan van de Raidillon de leiding van Shvartzman. Een actie uit het boekje, een genot om naar te kijken en een meer dan verdiende eerste F3-overwinning voor Schumacher, en dat op het circuit waar zijn vader zo mooie successen beleefde. Met Shvartzman en Armstrong op de plaatsen twee en drie was het volledige podium voor Prema, daarachter completeerden diverse Motopark- en Hitech-rijders de top tien.

180731 F3 Floersch
Sophia Flörsch kwalificeerde zich voor de eerste race keurig als 14e

De tweede en derde race brachten voor Van Amersfoort Racing weinig soelaas. In de tweede race beschadigde Petrov ogenschijnlijk zijn wielophanging op de kerbstones, in de derde race werd hij 18e. Soori deed het met de twaalfde plaats in de tweede race in ieder geval iets beter, in de derde race eindigde hij als 20e. Sophia Flörsch moet nog een beetje wennen aan het tempo, al was haar 14e plaats in de eerste kwalificatie heel keurig. Het lijkt er wel op dat het nodige potentieel er bij haar in zit.

180727 FIA EK F3 Spa uitslag race 1

180727 FIA EK F3 Spa uitslag race 2

180728 FIA EK F3 Spa uitslag race 3

180728 FIA EK F3 Stand na 15 van 30 races

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 31 juli 2018 23:28

    @ René de Boer, is er bekend wat er met de FIA EK F3 gaat gebeuren nu volgend jaar de GP3 de F3 gaat worden? En zo ja wat voor chassis gaat de FIA EK F3 rijden? Bijvoorbeeld het chassis van de Asian F3? https://www.facebook.com/F3AsianChampionship

    • 0
    • 0
     
    ace1 31 juli 2018 23:30

    Een ander voorbeeld is het chassis van American F3. https://www.f3americas.com/pages/about-f3

    • 0
    • 0
     
    Patrick84 31 juli 2018 23:43

    ace1..... Ik vrees dat het FIA EK F3 op zal houden met bestaan..... En als er wel iemand door wil gaan denk ik niet dat het een FIA EK zal worden. Die zullen zich volledig inzetten op het GP3. Vrees ik!

    • 0
    • 0
     
    ace1 31 juli 2018 23:47

    @Patrick84 De FIA is juist bezig met de terug van de nationale-regionale F3 dat is een chassis wat een motor heeft van 270pk. De GP3 die volgend jaar F3 wordt heeft-krijgt een chassis wat een motor heeft van 400pk.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 01 augustus 2018 00:34

    @Ace 1. Wat heb je aan die regionale kampioenschappen als je pas echt in het voorprogramma van het Chase Carey Circus mag racen en daar het vijfde wiel aan de wagen bent? We hebben dit in het verleden gezien. In die regionale kampioenschappen reden vele rijders van het niveau Luca Iannacone, waar niemand op zat te wachten toch? Dus een waardeloos concept tenzij alle F3 auto's wereldwijd gelijk zijn in mijn persoonlijke optiek. Dus eerst voor veel geld regionaal F3 rijden en dan pas echt.? Hoe krom is dit?? Het huidige F3 concept in Europa zou in de toekomst nog deel uit blijven maken van het DTM support pakket onder de naam F3 Euro Series. Men zou vanwege de investeringen nog even met de huidige auto's doorgaan, alhoewel nog niets beslist is.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 01 augustus 2018 09:44

    Het is zoals Willem zegt. Het idee van de bestaande teams is om met het huidige materiaal (dat nog tot en met 2019 gehomologeerd is) tenminste nog één jaar door te gaan (en liefst nog langer), waarschijnlijk onder de noemer Euro Serie in het voorprogramma van de DTM. De hoop is dat de FIA aan deze serie de 'regional F3'-status toekent, maar zoals er ook omtrent de geplande FIA International F3 (in het Formule 1-pakket) nog heel veel informatie ontbreekt, is het ook op dit vlak vooralsnog erg stil.

    • 0
    • 0
     
    sven2199 01 augustus 2018 09:50

    Ik geloof eerlijk gezegd niet dat er veel teams gaan instappen van de Europese Formule 3 naar de toekomstige GP3. Misschien een idee om als huidig Europees Formule 3 volgend jaar een samenwerking aan te gaan met de Euroformula Open. Een aantal evenementen samen rijden. Want eerlijk gezegd vind ik de huidige Formule 3 vele malen leuker dan de GP3, waarvan ik nog steeds niet snap wat Tveter in de GP3 doet.

    • 0
    • 1
     
    Dirk 01 augustus 2018 13:19

    Ik zie dit F3 jaar als een verloren jaar. In het EK rijden, naar mijn mening, niet dé talenten waar de F1 op zit te wachten. Er wordt daarnaast nog te lang, te vaag gedaan over de toekomst van de klasse. Ik verwacht dat de GP3 een andere naam krijgt en zo de FIA ladder in tact blijft. De F3 auto's gaan we terugzien in de Remus F3 Cup.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet