Formule 1

Formule 1: Zesde Hungaroring-zege Hamilton, motor laat Verstappen in de steek

Hamilton

Lewis Hamilton heeft zijn zesde zege op de Hungaroring geboekt. De Brit hield bij de start de leiding en had Bottas als buffer achter zich. Terwijl Bottas in alle drukte terechtkwam, kon Hamilton in alle rust een oerdegelijke zege binnenhengelen. Leuk voor de statistici: Hamilton werd nog nooit wereldkampioen in het jaar dat hij de GP van Hongarije won ...

Bottas leek lange tijd op heel oude banden Vettel achter zich te houden, maar uiteindelijk waren zijn banden te oud. Vettel haalde hem in, maar Bottas reed nog tegen de Ferrari aan en mocht die van geluk spreken geen schade op te lopen. Daarna ging ook Ricciardo Bottas nog voorbij en reed de Fin wederom tegen de inhaler aan. Max Verstappen had een erg goede start en pakte twee plaatsen. Vijf ronden later was het echter al gedaan met de pret: voor de zoveelste keer liet de Renault-motor Red Bull in de steek.


Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Mercedesbus?
De start is zelden zo cruciaal als in Hongarije. De Ferrari's hebben doorgaans de betere starts dan de Mercedessen en zijn op deze baan in principe sneller. Maar als de Mercedessen vooraan goed samenwerken en bij de start de bus parkeren, kunnen ze Ferrari in toom houden. Spelen Hamilton en Bottas dit teamspelletje? Vettel zet niet al zijn kaarten op de start en vertrekt op de softs en die zijn bij de start doorgaans wat langzamer. De rest staat op ultra's. Räikkönen mag dus bij de start de Ferrari-kastanjes uit het vuur halen, Vettel moet het met de pitstops winnen. Sainz start ook op softs, dus dat geeft Verstappen een kans.

Hoe komen de Mercedessen van hun plek? Heel goed. Bottas zoekt de ruimte achter de leider en houdt beide Ferrari's in toom. Vettel komt eigenlijk helemaal niet zo goed weg, maar remt zich weer bij de rest en gaat in bocht 2 buitenom voorbij aan zijn teamgenoot. Max Verstappen heeft een erg goede start, pakt direct Gasly en remt in bocht 1 ook Sainz uit. Hij is dus direct van die twee plaaggeesten verlost. Nu kan hij proberen aan te haken bij de Ferrari's. Sainz verliest drie plekken en ziet behalve Gasly ook Magnussen voorbij komen.

Daniel Ricciardo heeft een minder voortvarende start vanaf p12. Hij maakt contact met Ericsson en valt terug naar p16. Zijn auto heeft geen schade, dus de Australiër kan gaan aanvallen op het moeilijke baantje. Eerst heeft hij een mooi gevecht met Vandoorne, daarna maakt ook Alonso er een leuk schouwspel van.

Verstappen

Motorprobleem Verstappen
Max Verstappen kan helaas niet lang genieten van zijn goede start. Na vijf ronden verliest zijn Renault-motor vermogen – in Duitsland strandde Ricciardo ook al met die problemen. De al zwaar verstoorde verhoudingen tussen Red Bull en Renault zullen er alleen maar slechter op worden. Verstappen vervloekt de Franse krachtbron, voordat hij zijn Red Bull in het gras parkeert. Ook teambaas Horner is woedend: "Daar betaal je dan miljoenen dollars voor. Dan verwacht je een topproduct."

Eerste stop
Hamilton slaat in de openingsfase een fijne buffer: hij heeft na 15 seconden 6,5 seconde voorsprong. Ferrari onderneemt dan actie en haalt Räikkönen binnen, in de hoop druk uit te oefenen op Bottas. Ferrari's stop loopt echter vertraging op bij het linkerachterwiel. Als Bottas de volgende ronde stopt, en zijn stop wel vlot verloopt, behoudt de Fin dus gemakkelijk de plaats.

Ricciardo

Ricciardo richting p5
Daniel Ricciardo heeft zijn doel gesteld op de vijfde plek. En daar gaat hij hard naar op weg. Met behulp van DRS is inhalen in de Hungaroring toch niet zo moeilijk, mits het onderlinge verschil maar groot genoeg is. Via Grosjean komt de Aussie in de toptien, daarna hebben Hülkenberg, Hartley en Sainz het nakijken. Kevin Magnussen maakt zijn naam waar en maakt het de Red Bull niet gemakkelijk. Hij weerstaat tweemaal de DRS-aanval op het rechte stuk, maar in bocht 2 kan Ricciardo buitenom profiteren van de extra grip die hij heeft. Gasly is de laatste prooi en die wordt met een extreem late remactie aan de kant gezet. Daarmee is Ricciardo al na een derde van de race op de vijfde plek beland. De rest van zijn middag kon wel eens eenzaam worden.

Vettel slaat in zijn slag
Terwijl Bottas op nieuwe softs rijdt en Vettel op oude, slaat de Duitser wel zijn slag. Hij is namelijk beduidend sneller dan de Fin, zit flink te stampen en kan met een beetje geluk een vrije pitstop maken en die tweede plek behouden. Het gat naar de leider wordt ook langzaam kleiner, maar de eerste zorg is Bottas voor blijven en dus eigenijk passeren.

Na 25 ronden maakt de leider zijn pitstop. De banden zijn in 2,7 seconde verwisseld en de Brit komt ruimschoots als tweede weer de baan op.

Vettel

Vettel wordt te veel gehinderd
Sebastian Vettel leek op weg om Bottas gemakkelijk te pakken bij de stops. Hij had de 21 seconde marge voor de stop, maar moet geduld hebben. Hij moet namelijk nog ultrasofts halen, zal in de slotfase op de snelste band rijden, maar die banden houden het maximaal 30 ronden vol. Hij moet dus wachten tot hij kan stoppen. In die wachttijd ondervindt Vettel veel hinder van de achterblijvers en verliest hij kostbare tijd. Als hij na 39 ronden eindelijk binnenkomt, wordt het kantje boord. Als zijn stop dan ook nog eens fout gaat linksvoor, en de Duitser 4,2 seconde stilstaat, is dat de druppel. Bottas noteert op dat moment de snelste rondetijd en als Vettel de pits uitkomt ziet hij net de zilveren Mercedes voorbij flitsen.

Áls Vettel nog voor Bottas terecht wil komen, dan moet hij dat eigenlijk in de eerste paar ronden doen. Eenmaal gesetteld, zal inhalen erg moeilijk worden. Maar in die eerste ronden komt Vettel niet echt dichtbij. Ferrari probeert Mercedes nog te verleiden tot een stop door Räikkönen binnen te halen voor een tweede stop, maar daar trapt Mercedes niet in. Baanpositie is cruciaal op de Hungaroring.

Vandoorne laat Mercedes bluffen
Stoffel Vandoorne heeft eindelijk weer eens een goede race en lijkt vlak achter Alonso in de punten te eindigen. Dan geeft echter de versnellingsbak van zijn McLaren de geest en kan hij de auto niet op een fijne plek parkeren. De virtuele safetycar wordt uitgeroepen en geeft teams de mogelijkheid om een snelle stop uit te voeren. Mercedes komt naar buiten, maar dat lijkt vooral om Ferrari voor de gek te houden. Hamilton zal zijn voorsprong van 13 seconden echt niet weggeven en ook Bottas zal de baanpositie willen behouden. Er verandert dus niets aan de onderlinge verhoudingen.

Vettel steeds sterker
Kan Vettel in de laatste 15 ronden de aanval nog openen bij Bottas? Hij zit binnen een seconde, maar komt maar niet tot een aanval. Bottas' banden worden echter steeds ouder. Door de vroege stop van Räikkönen heeft Ferrari voor elkaar gekregen dat Bottas ook op erg oude banden rijdt. Zijn tempo is dusdanig dat Räikkönen het gat naar Vettel ook dicht. Maar op de belangrijke punten zorgt Bottas steeds dat Vettel niet tot een aanval komt.

Bottas

Bottas maakt er een potje van
Bottas speelt zijn rol als wegversperring perfect. En net als je denkt dat de Mercedes stand gaat houden, komt daar dan toch de aanval van Vettel. Bottas duwt hem naar de buitenbocht, maar heeft zelf totaal geen grip. Vettel snijdt voorbij en pakt de plek. Bottas moet afhaken, maar hij remt zo laat dat hij zijn voorvleugel kapot rijdt op het achterwiel van Vettel. Insinueerde Mercedes in Silverstone dat Ferrari bewust aanrijdingen maakte, dan mag Ferrari dat hier ook doen. Vettel was erlangs, al had hij nog iets meer ruimte kunnen geven, maar mag vooral van alle geluk spreken dat hij geen lekke achterband oploopt. Bottas beschadigt zijn voorvleugel en verliest nog een plek aan Räikkönen.

Met de kapotte voorvleugel moet Bottas nog even door en dat werkt als een rode lap voor Daniel Ricciardo. Hij komt op start/finish aan de buitenkant langs de Mercedes. Maar wederom remt Bottas te laat en wederom leidt het tot een aanrijding. Bottas ramt Ricciardo, die heeft ook al geluk dat hij geen ernstige schade oploopt. Het snelheidsverschil is zo groot dat Ricciardo weer snel achter de Mercedes zit, maar dan is wel al de laatste ronde aangebroken. Ricciardo heeft één kans, kan nu de binnenkant pakken en pakt de vierde plek. Goed werk, vanaf p12.

Hamilton slaat gat
Lewis Hamilton is in de tussentijd uit alle problemen gebleven. Hij haalt probleemloos zijn zesde zege op de Hungaroring binnen en mag met een voorsprong van 24 punten de zomervakantie in.

Succes Gasly
Achter de topvijf behaalt Gasly in alle eenzaamheid een superresultaat voor Toro Rosso-Honda: zesde, berst of the rest voor Magnussen. Alonso brengt McLaren weer eens in de punten, Sainz had vanaf p5 waarschijnlijk meer gehoopt dan p9. Het laatste puntje is voor Grosjean.

Hamilton krijgt bonus
Lewis Hamilton had voorafgaand aan het weekend, en na de vrijdagtrainingen, niet durven dromen zo'n gemakkelijke overwinning te behalen. "Wat een mooie dag. We kwamen hier in de wetenschap dat de Ferrari's erg snel zouden zijn. Dat we hier met deze punten weggaan, voelt dus echt als een bonus. Het was erg heet, fysiek zwaar, maar ik kon het tempo bepalen."

Vettel kreeg een beuk
Sebastian Vettel had voor het weekend niet getekend voor de tweede plek, maar weet dat er niet meer in zat. "Het is jammer, we hadden qua snelheid best met Lewis meegekund. Ik had tot mijn verrassing best een goede start en pakte p3. Daarna was het moeilijk om te bepalen wanneer ik de stop moest maken. Helaas ging die niet perfect en kwam ik achter Valtteri terecht. Ik wist dat ik moest wachten tot de laatste tien ronden om mijn move te maken. Toen waren zijn banden erg oud, dus kon ik erlangs. Ik dacht dat ik er helemaal voorbij was, sneed de bocht weer aan en kreeg toen een klap van achteren. Ik wist niet wat er gebeurde, maar zag in mijn spiegel dat hij ook achter Kimi terechtkwam. Gelukkig had ik verder geen schade."

Räikkönen

Kimi baalt van start
Kimi Räikkönen kon bij de start geen Mercedes inhalen, verloor zelfs een plek, en dat kwam hem duur te staan. "Een betere start had het wat gemakkelijk gemaakt, daar moeten we aan werken. Maar helaas, het was verre van ideaal. We konden daarna bij Bottas komen, maar inhalen zat er nog niet in, dus kon ik nog een extra stop maken. We hadden eigenlijk een goede snelheid, maar meer zat er helaas niet meer in."

Verstappen wil geen vakantie
Met de achtste uitvalbeurt van een Red Bull dit seizoen, is eigenlijk iedereen boos. Verstappen voorop. "Ik heb flink gevloekt over de boardradio, eigenlijk jammer dat dat weggepiept is. Dit is niet hoe het moet gaan. We betalen miljoenen voor een degelijke motor, maar die blijft maar kapot gaan en is ook nog eens de langzaamste van allemaal. Ik ben teleurgesteld, het team is teleurgesteld, en al die fans die helemaal hierheen komen om mij aan te moedigen, zien me maar vijf rondjes rijden. Het waren weer waardevolle punten die vervlogen. Misschien moet ik in Spa ook nog wel strafplaatsen slikken, maar dat kan me nu eerlijk gezegd nog niet zoveel schelen. We hebben nu vakantie, maar daar heb ik eigenlijk helemaal geen zin in. Hij kan me niet snel genoeg voorbij zijn, zodat we dit recht kunnen zetten."

Uitslag Grand Prix Hongarije
1. Lewis Hamilton, 70 ronden
2. Sebastian Vettel, op 17.123
3. Kimi Räikkönen, op 20.101
4. Daniel Ricciardo, op 46.419
5. Valtteri Bottas, op 50.000
6. Pierre Gasly, op 1:13.273
7. Kevin Magnussen, op 1 ronde
8. Fernando Alonso, op 1 ronde
9. Carlos Sainz, op 1 ronde
10. Romain Grosjean, op 1 ronde

11. Brendon Hartley, op 1 ronde
12. Nico Hülkenberg, op 1 ronde
13. Esteban Ocon, op 1 ronde
14. Sergio Perez, op 1 ronde
15. Marcus Ericsson, op 2 ronden
16. Sergey Sirotkin, op 2 ronden
17. Lance Stroll, op 2 ronden

Stoffel Vandoorne
Max Verstappen
Charles Leclerc

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Dirk 29 juli 2018 20:37

    Ik heb nooit begrepen dat dit al jaren een F1 circuit is. Ik viel letterlijk in slaap tijdens de race.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 juli 2018 08:39

    Jammer dat de Red Buls niet nu meteen over kunnen Honda-motoren...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 juli 2018 10:18

    Ik viel zeker niet in slaap. Maar dat de firma Renault het wederom zwaar liet afweten was wel duidelijk.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet