GT: Walkenhorst-BMW wint Total 24 Hours of Spa, Nicky Catsburg beste Nederlander,… | Autosport.nl

GT

GT: Walkenhorst-BMW wint Total 24 Hours of Spa, Nicky Catsburg beste Nederlander, Silver Cup-podium voor Rik Breukers (UPD)

180729 Walkenhorst finish
Het Walkenhorst-team bezorgde BMW de 24e overwinning in de Total 24 Hours of Spa

Voor de 24e maal heeft BMW de Total 24 Hours of Spa gewonnen, en geheel passend voor de 70e editie van het evenement was het de Walkenhorst-BMW M6 GT3 in Total-kleuren met rijders Philipp Eng, Tom Blomqvist en Christian Krognes die na 511 ronden op het 7,004 kilometer lange circuit van Spa-Francorchamps als winnaar over de eindstreep kwam. Voor Eng is het zijn tweede overwinning in Spa na zijn eerdere succes met de ROWE-M6 in 2016, voor het Walkenhorst-team, normaliter met name in de VLN actief, is het de eerste internationale overwinning. Op 10,408 seconden eindigde de nummer 99-ROWE BMW van Nicky Catsburg, Alexander Sims en Jens Klingmann op de tweede plaats. Catsburg, die in 2015 in de Ardennen won, was daarmee de best geklasseerde Nederlander in de wedstrijd. Daarachter volgden twee Audi's, de nummer 29-Land Motorsport-R8 van Kelvin en Sheldon van der Linde en Jeffrey Schmidt en de nummer 25-Saintéloc-Audi van Markus Winkelhock, Christopher Haase en Fred Vervisch, die daarmee de beste Belg was. De Black Falcon-Mercedes met Yelmer Buurman, Maro Engel en Luca Stolz werd vijfde. Ook Robin Frijns eindigde in de top tien, zijn WRT-Audi werd als achtste geklasseerd. Een klassepodium in de Silver Cup was er voor Rik Breukers in de Barwell-Lamborghini, die met het nipte verschil van 2,097 seconden achter de Ombra-Lamborghini tweede werd in de klasse.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

180729 Finish winnaar
Finish van de winnende Walkenhorst-BMW

BMW ging niet echt als favoriet voor succes de 70e editie van de 24-uursrace in, maar terwijl tal van de andere fabrikanten straffen opliepen, bij aanrijdingen betrokken raakten of door technische problemen danwel tijdverlies opliepen, danwel uitvielen, eindigde het Beierse merk voor de 24e maal in de lange historie van de klassieker in de Ardennen bovenaan. Een probleemloze race was voor BMW de sleutel tot dit belangrijke lange-afstandssucces. Dat het daarbij echter het verhoudingsgewijs kleine team Walkenhorst Motorsport was, dat de overwinning binnenhaalde, was niks minder dan een verrassing. Het Noordduitse team van Henry Walkenhorst, die het raceteam naast zijn vele autobedrijven runt, is normaliter actief in het Duitse VLN-kampioenschap, maar nu bewees de renstal dat het niet alleen in de Eifel, maar ook in de Ardennen succesvol kan zijn.

180729 Finish Walkenhorst
Bijzonder succes voor het Walkenhorst-team

"Aan het begin van het weekeinde wisten we al dat zij wat sneller waren dan wij", zei Nicky Catsburg, die met de BMW M6 GT3 van Rowe Racing als tweede eindigde. "Toen ik voor het eerst hoorde, met welke rijders Walkenhorst hier zou aantreden, wist ik meteen, dat dat een sterke line-up was. Philipp (Eng) is de snelste rijder met een M6, Tom (Blomqvist) is een echte Spa-specialist en Christian (Krognes) is misschien wel de meest onderschatte rijder van allemaal! Die tien seconden, het verschil in de slotfase, rijd je niet zomaar dicht, ze hebben echt verdiend gewonnen. Maar ik ben ook tevreden, opnieuw in Spa op het podium te staan. De tweede plaats in zo'n race, met zo'n veld, is wel iets om blij mee te zijn!"

180729 Finish Land
Land Motorsport zorgde voor het beste Audi-resultaat

Bij Audi leek de Saintéloc-R8 voor het beste resultaat van het merk te gaan zorgen, al was wel duidelijk dat de Audi met het gisteren toegevoegde extra gewicht van 15 kilo niet meer voluit kon meestrijden voor de zege. Vervolgens viel Fred Vervisch in de Saintéloc-Audi in het laatste uur ook nog eens bijna stil als gevolg van brandstofgebrek, waardoor het Franse team, vorig jaar nog winnaar in Spa, een mogelijke podiumplaats verspeelde. Die ging uiteindelijk naar het team Montaplast by Land Motorsport met de broers Kevin en Sheldon van der Linde en Jeffrey Schmidt, die zonder fabriekssteun van Audi aantraden. De Saintéloc-R8 eindigde als vierde.

180729 Finish Zande
Renger van der Zande kwam als twaalfde over de eindstreep

Yelmer Buurman en zijn beide teamgenoten Luca Stolz en Maro Engel zorgden voor het beste resultaat voor Mercedes-AMG door met de Black Falcon-auto als vijfde te finishen. "We hebben een vrijwel foutloze race gereden, maar op pure snelheid kwamen alle Mercedes-AMG's tekort", aldus Buurman. "Vanaf de vroege ochtend tot zo'n drie uur voor het einde reden we in de top drie, maar toen vielen we terug als gevolg van een pitstop net voordat er een 'full-course yellow' kwam. Daardoor verloren we tijd, maar we waren nog wel de best geklasseerde Mercedes." De andere Nederlandse Mercedes-rijder, Renger van der Zande, werd in de MANN FILTER-GT3 als twaalfde geklasseerd. Daartussen reed Robin Frijns in de nummer 2-Audi naar de achtste plaats.

Podiumsucces was er voor Rik Breukers, die met de Barwell-Lamborghini samen met zijn teamgenoten als tweede in de Silver Cup geklasseerd werd. Het kwartet eindigde op de 19e plaats in het algemeen klassement. De 26e plaats algemeen en de vijfde positie in de Pro-Am-klasse was voor Niek Hommerson en zijn teamgenoten in de AF Corse-Ferrari. Jeroen Bleekemolen, tijdens de seizoensstart van de Intercontinental GT Challenge in Bathurst nog op het podium, haalde ditmaal met de Porsche 911 GT3 R van Black Swan Racing de eindstreep niet. "Marc Lieb liep bij die grote crash in de nacht (tussen Meyrick in de Parker-Bentley en Krebs in de Attempto-Lamborghini, red.) schade op, waardoor we steeds weer lekke banden kregen. Uiteindelijk zijn we maar gestopt na de zoveelste lekke band, omdat het niet echt veel zin meer had om met zoveel achterstand nog verder te rijden", zei Bleekemolen.

180729 Total 24 Hours of Spa uitslag race

180729 Finish podium
Het overall-podium van de 70e Total 24 Hours of Spa

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 juli 2018 00:18

    Bedankt René voor de goede journalistiek. 24 uur Spa is een leuk concept, maar de uitvoering valt tegen. Dankzij de FCYs en geluk met pitstops wordt het eigenlijk een loterij. Vanaf het begin van de race rijdt de Aston iedereen zoek, pech bij FCY en vervolgens verborgen in het veld. Het is leuk dat iedereen competitief is, maar daardoor ontbreekt een echte verhaallijn. Daar komt het slechte gedrag van achterblijvers bij die blauwe vlaggen negeren en de leiders continu op houden. Jammer

    • 1
    • 0
     
    Dirk 30 juli 2018 06:50

    Dat herken ik ook, mede daardoor kon het me dit jaar niet echt boeien. Een echte climax kwam er niet, al bleef ik duimen voor Catsburg.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 30 juli 2018 23:58

    De FCY is maar een deel van de spelbreker in de wedstrijd. Over de 24 uur gezien zie je toch de teams met de minste fouten, straffen en foute strategiekeuzes winnen. Blijft een boeiend spektakel. Via internet het commentaar van David Addison en John Watson genoten. Twee absolute top guys als het om de autosport gaat. Bij Motorsport TV en Europsport jankend van verdriet afgehaakt. Wat een klunzen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet