GT: Vele ongevallen gedurende de nacht in Francorchamps | Autosport.nl

GT

GT: Vele ongevallen gedurende de nacht in Francorchamps

180729 morning 99
De nummer 99-BMW met Nicky Catsburg rijdt in de ochtend aan de leiding

Met nog zo'n zes uur te gaan tijdens de Total 24 Hours of Spa rijden er nog zeven auto's in dezelfde ronde. BMW lijkt met twee auto's in de kopgroep goede kansen te hebben, het bestaande recordaantal van 22 overwinningen tijdens de Belgische klassieker verder te verbeteren. Daarbij behoort ook Nicky Catsburg in de nummer 99-ROWE-BMW tot de kanshebbers. Ook Mercedes-AMG, met de Black Falcon-auto van ondermeer Yelmer Buurman, is in uitzichtrijke positie, evenals Audi met de nummer 25-R8 van Saintéloc Racing en de nummer 29 van Land Motorsport. Gedurende de nacht waren er meerdere zware ongevallen.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

De nachtelijke uren in Francorchamps gingen gepaard met de nodige incidenten, waarbij het zwaarste ongeval zonder enige twijfel rond 3.00 uur de botsing tussen Andy Meyrick in de nummer 31-Team Parker-Bentley en Jürgen Krebs in de nummer 666-Attempto-Lamborghini op de Raidillon was. Eerder al was er contact tussen Krebs in de Lamborghini en de nummer 29-Land-Audi. De exacte toedracht is onzeker, maar vermoed wordt dat Krebs daarna de controle over zijn auto kwijt was en vervolgens de Bentley met Meyrick aan het stuur trof.

De wedstrijd moest voor z'n anderhalf uur worden onderbroken om medische verzorging te kunnen bieden aan de rijders en de schade aan de bandenstapels en vangrails te kunnen herstellen. Bovendien was als gevolg van het ongeval en de interventie van hulpdiensten de uitgang van de pitstraat ter hoogte van de Raidillon geblokkeerd, wat de wedstrijdleiding geen andere keuze liet dan de race tijdelijk te onderbreken.

Volgens een vanmorgen uitgegeven verklaring van SRO liepen beide rijders niet nader gespecificeerde breuken op. Na eerste verzorging in het medisch centrum op het circuit werden ze overgebracht naar een ziekenhuis, waar ze op grond van de zwaarte van het ongeval op de intensive care liggen. Volgens de verklaring van SRO is er geen sprake van levensbedreigende verwondingen.

Een zeer zware crash was er ook voor Stéphane Ortelli, die in het negende uur op de Raidillon de controle over de nummer 114-Emil Frey-Lexus verloor. De auto ging de bandenstapels in en tot aan het schutbord bleef er weinig meer van de Lexus over. Ook ontstond er brand in de cockpit. Ortelli kon zelfstandig uitstappen, maar werd uiteraard wel overgebracht naar het medisch centrum voor nadere controle.

180729 morning-90
Jules Szymkowiak in de nummer 90-AKKA-ASP-Mercedes werd geraakt en crashte

Ook Jules Szymkowiak beleefde een flinke crash bij Les Combes, nadat hij in de nummer 90-AKKA ASP-auto was geraakt door de nummer 2-WRT-Audi. Op dat moment reed de Mercedes keurig op de derde plaats in de Silver Cup. De nummer 2-Audi kreeg een straf opgelegd voor het veroorzaken van de aanrijding.

Alle teams maakten hun verplichte 'technical pit stop' van vijf minuten tussen het achtste en 16e uur van de race. Teams die dat tijdens een 'full course yellow' konden doen, hadden daarbij natuurlijk een aanmerkelijk voordeel ten opzichte van degenen die hun stop al tijdens normale race-omstandigheden haden gemaakt. Dat geluk had ondermeer het Franse Audi-fabrieksteam Saintéloc, dat voor die tijd nog niet bijzonder was opgevallen, maar door deze stop flink naar voren kwam in het klassement. De Saintéloc-Audi met rijders Markus Winkelhock, Christopher Haase en Fred Vervisch is daardoor de best geklasseerde R8 en rijdt na 17 uur op de tweede positie. De nummer 2-WRT-Audi is wat teruggevallen als gevolg van een straf voor een aanrijding met de nummer 90-AKKA-ASP-Mercedes, maar rijdt nog wel in de top tien. De nummer 66-Attempto-Audi met Steijn en Pieter Schothorst en Jamie Green werd eenmaal in de rondte getikt door de nummer 911-Manthey-Porsche en rijdt op de 20e plaats.

Voor BMW verloopt de race probleemloos, althans voor de nummer 99-ROWE-M6 en de nummer 34-Walkenhorst-M6. De nummer 98-ROWE-auto met Marco Wittmann, Jesse Krohn en Ricky Collard viel in de loop van de nacht uit vanwege een defecte dynamo. De beide andere BMW's wisselen elkaar regelmatig af aan kop van het veld, waarmee Nicky Catsburg in de nummer 99 de best geplaatste Nederlander is. Interessant detail is dat beide auto's worden gesponsord door concurrerende merken uit de smeermiddelenindustrie: het Duitse ROWE is een oliemerk, het Franse Total, dat zijn kleuren op de nummer 34-Walkenhorst-BMW heeft, beschikt uiteraard ook over olie in zijn omvangrijke portfolio.

180729 morning 4
De nummer 4-Black Falcon-Mercedes van Yelmer Buurman

Ook bij Mercedes loopt het goed. Hoewel de AMG GT3's qua pure snelheid wat tekort komen ten opzichte van de concurrentie, rijdt de nummer 4-Black Falcon-Mercedes met Yelmer Buurman constant in de top vijf. Iets verderop rijdt de nummer 84-MANN FILTER-Mercedes met Renger van der Zande op de 13e plaats. "Ik kon tijdens mijn stint af en toe wat auto's inhalen, maar werd ook zelf telkens weer ingehaald. Dat is niet echt leuk", aldus Van der Zande.

180729 Morning 117
Voortijdige uitval na aanrijding voor de nummer 117-KÜS Team75 Bernhard-Porsche

Bij Porsche verloor de Manthey-911 in de nacht veel tijd als gevolg van een probleem met de dynamo. De Porsche van het KÜS Team75 Bernhard reed lange tijd in de top vijf, maar werd in de ochtend betrokken bij een incident met de nummer 111-Aust-Audi en de nummer 8-Bentley. De Duitser Dauenhauer in de Audi liet een gat vallen, waar Laurens Vanthoor in de Porsche gebruik van maakte, maar toen stuurde Dauenhauer alsnog in, raakte de Porsche en kwam vervolgens ook in botsing met de Bentley, bestuurd door Andy Soucek. Uiteindelijk vielen alle drie de auto's daardoor uit, wat ook het einde van de race voor Loris Hezemans betekende, die een van de rijders in de Audi was. De hoop van Porsche om na de Nürburgring en de GTE-klassewinst in Le Mans ook in Spa te winnen, viel daardoor in duigen. Bij Bentley rijdt de nummer 7 nog wel in de kopgroep mee.

180729 morning-111
Ook voor Loris Hezemans in de nummer 111-Audi is de race ten einde door een botsing van zijn teamgenoot

Voor Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten in de Black Swan-Porsche verliep de race ook betrekkelijk probleemloos, afgezien van een 'drive-through-penalty' vanwege 'track limits' en tijdverlies tijdens een nachtelijke pitstop. Als gevolg van de 'drive-through' viel het team wat verder terug, waardoor de top drie in de Pro-Am-klasse op dit moment buiten bereik lijkt. Niek Hommerson in de Ferrari rijdt nog een plek daarachter.

180729 morning 540
De Black Swan-Porsche met Jeroen Bleekemolen verloor tijd bij een pitstop en door een straf

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet