British GT: Martin wint met Davidson zijn thuisrace op Spa-Francorchamps | Autosport.nl

GT

British GT: Martin wint met Davidson zijn thuisrace op Spa-Francorchamps

20180822 BGT Spa 471


Afgelopen weekend vond de enige British GT-wedstrijd plaats die niet wordt verreden in het Verenigd Koninkrijk: de jaarlijkse 2-uursrace op Spa-Francorchamps. De wedstrijd maakt dit seizoen onderdeel uit van de SRO Speedweek, het meerdaagse opwarmingsevenement voor de 24 uur van Spa die volgende week verreden zal worden en die, net als het Britse GT kampioenschap, georganiseerd wordt door de Stéphane Ratel Organisation. De British GT-race in Spa kende een onvoorspelbaar verloop. Na enkele onvoorziene wendingen waren het Graham Davidson en Maxime Martin (Jetstream Aston Martin #47) die de GT3-klasse wonnen. Totaal onverwacht gingen Dean Macdonald en Jack Mitchell (Century BMW #43) met de GT4-zege naar huis.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

Het weekend in Spa begon relatief rustig. In de vrije trainingen hadden Flick Haigh en Jonny Adam (Optimum Aston Martin #75) al laten zien snel te zijn op Belgische bodem en het was dan ook weinig verbazend dat zij in de kwalificatie de pole-tijd trainden. Met een ronde van 4:41.566 bleven zij de Jetstream Aston Martin #47 van Graham Davidson en Maxim Martin een kleine tiende voor. In de GT4-klasse werd de pole getraind door Michael O'Bien en Charlie Fagg (Tolman McLaren #4). Zij bleven met hun 5:04.248 de Equipe Verschuur McLaren #10 van Finlay Hutchison en Daniel McKay met 0,192 seconde voor.

Rustig blijven na tegenslag brengt Davidson en Martin zege
Bij het uitgaan van de startlichten werd de GT3-klasse vrijwel onmiddellijk opgeschrikt door een ongeluk. Haigh had vanaf pole haar leidende positie weten te houden, voor Davidson. Achter hen ging het echter mis. De op de vierde plaats liggende Mark Farmer (TF Sport Aston Martin #11) werd bij het opgaan van Eau Rouge door Remon Vos (Ram Mercedes #30) in het gras gedrukt, waardoor de auto beschadigde, in brand vloog en olie over de baan sproeide. Bij een poging Farmer te ontwijken liep de Beechdean Aston Martin #99 van Andrew Howard radiatorschade op. Hij wist de pits nog te bereiken maar viel, net als Farmer, uit.

  20180822 BGT Spa haigh

De wedstrijd werd hierna enkele ronden lang geneutraliseerd. Bij de herstart behield Haigh opnieuw de leiding, gevolgd door Davidson, Vos en Ian Loggie (Team Parker Bentley #7). In de rondes die volgden verstevigde Haigh haar leiding, maar raakte Davidson zijn voorsprong kwijt. Hij zakte langzaam terug naar P5, achter Haigh, Vos, Loggie en de inmiddels vanaf startplaats acht opgerukte Jordan Witt (RJN Nissan #24). De onderlinge afstanden waren klein en in zo'n situatie zit een ongeluk in een klein hoekje. Loggie en Witt raakten elkaar, waarna de Bentley uit de top 10 viel en de Nissan terugzakte naar de vierde plek, achter Davidson die door het ongeval weer kon terugklimmen naar de derde positie.

In de achtste ronde nam de wedstrijd een onverwachte wending. Vos had voor het ongeval met Farmer een stop-and-go penalty van 60 seconden gekregen en kwam binnen om deze uit te zitten, waardoor Davidson terugkeerde op de tweede plek vanwaar hij de wedstrijd ook was aangevangen. Vrijwel onmiddellijk daarna spinde Haigh in bocht 5 van de baan. Ze kwam pas als dertiende het circuit weer op. Davidson kon hierdoor de leiding in de wedstrijd overnemen, voor Rick Parfitt Jr (Team Parker Bentley #8) die te midden van alle chaos Witt had terugverwezen naar de derde plek.


20180822 BGT Spa 116

In de aanloop naar het pit window kreeg Witt een stop-and-go van 20 seconden uitgereikt voor zijn aanrijding met Loggie enkele rondes eerder. Toen hij binnen kwam om deze in te lossen, schoof Lee Mowle (ERC Mercedes #116) door van de vierde naar de derde plaats, een mooi resultaat voor de Brit die de wedstrijd was aangevangen op plaats 10. Kort na zijn fortuinlijke promotie opende het pit window en kwam Mowle binnen om zijn auto over te dragen aan zijn teamgenoot Yelmer Buurman. Wedstrijdleiders Davidson en Parfitt Jr kwamen tegelijkertijd binnen en overhandigden hun bolides aan respectievelijk Maxime Martin en Ryan Ratcliffe.
Terwijl de top drie binnen stond, nam de race opnieuw een onvoorziene draai. De zojuist gestopte Mercedes #8 van Adam Christodoulou (Team Abba Racing) vatte spontaan vlam en kwam langs de baan tot stilstand. De safety car moest opnieuw naar buiten komen, wat betekende dat koplopers Martin, Ratcliffe en Buurman na de voltooiing van hun pitstops vrijwel onmiddellijk achter het veiligheidsvoertuig moesten aansluiten.

Nadat de wedstrijd opnieuw was vrijgegeven reed Martin gestaag weg van het veld. Ratcliffe had echter moeite om snelheid in zijn auto te vinden en kreeg zodoende tot aan de finishvlag zware concurrentie te verduren van Buurman, Marco Sørensen (TF Sport Aston Martin #17), Jonny Adam (Optimum Aston Martin #75) en Phil Keen (Barwell Lamborghini #33), die zich na een aanrijding met teamgenoot Sam de Haan eerder in de race weer de top zes binnen had gevochten. Bij een poging om Ratcliffe in te halen kwam Buurman naast de ideale lijn terecht en verloor hij twee plaatsen aan Sørensen en Adam. In de slotronden deed de Nederlander zijn best om de verloren posities weer goed te maken, maar ondanks de geringe afstand tot zijn voorgangers slaagde hij hier niet. Buurman kwam als vijfde over de eindstreep, achter thuiswinnaar Martin, Ratcliffe, Sørensen en Adam.


20180822 BGT Spa 472

Na afloop van de wedstrijd schoven Buurman en teamgenoot Mowle onverwacht toch nog een plaats op, omdat Sørensen een post-race penalty kreeg voor een vermijdbaar contact eerder in de wedstrijd. Buurman/Mowle worden daarom in de officiële einduitslag als vierde geklasseerd. Kampioenschapsleiders Minshaw/Keen eindigen hierdoor als vijfde.

Mercedes brand brengt BMW de GT4-zege

In de GT4-klasse verliep de race aanzienlijk minder chaotisch dan op sommige momenten het geval was in de GT3-categorie. Bij de start behield polesitter Michael O'Brien (Tolman McLaren #4) de leiding en hij wist deze tot aan zijn pitstop vast te houden, ondanks de geduchte concurrentie van Finlay Hutchison (Equipe Verschuur McLaren #10), Ben Tuck (Century BMW #42) en Lewis Proctor (Tolman McLaren #5) die nooit meer dan enkele seconden bij hem vandaan zaten.

Op het moment dat het pit window opende nam echter ook de GT4-wedstrijd een verrassende wending. De leiders kwamen vrijwel tegelijk binnen en tijdens zijn stop vloog Proctor's auto in brand, waardoor hij de strijd moest staken. Bij terugkeer op de baan van de overige GT4-koplopers vatte ook de Mercedes GT3 van Christodoulou vlam en kwam de safety car naar buiten, precies op het moment dat Dean Macdonald de pits in reed om zijn Century BMW #43 over te dragen aan teammaat Jack Mitchell. Door hun goede timing werd het duo vanuit het niets naar de eerste plaats gelanceerd. In het tweede uur van de race moest Mitchell de leiding met hand en tand verdedigen tegen onder meer Charlie Fagg (Tolman McLaren #4), maar hij wist stand te houden. Mitchell won de race, vlak voor Fagg, Daniel McKay (Equipe Verschuur #10) en Ben Green (Century BMW #42).

  20180822 BGT Spa 43

Over twee weken, op 4-5 augustus, zal de zesde ronde van het Britse GT kampioenschap plaatsvinden op het circuit van Brands Hatch.

British GT Spa-Francorchamps - Uitslag

GT3 Rijderskampioenschap
1. Jon Minshaw/Phil Keen – 116
2. Flick Haigh/Jonny Adam – 102
3. Mark Farmer/Nicki Thiim – 98,5
4. Lee Mowle/Yelmer Buurman – 98

GT4 Rijderskampioenschap
1. Jack Mitchell – 109
2. Callum Pointon/Patrik Matthiesen – 92,5
3. Michael O'Brien/Charlie Fagg – 92
4. Will Moore/Matt Nicoll-Jones – 87

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet