Blancpain GT Asia: Vierde ronde op circuit Fuji wordt Japans feestje | Autosport.nl

GT

Blancpain GT Asia: Vierde ronde op circuit Fuji wordt Japans feestje

20180722 BGTA Fuji 18

Dit weekend werd de vierde ronde van het Blancpain GT Asia kampioenschap verreden op het circuit van Fuji in Japan, waar vooral de lokale teams en merken sterk uit de verf kwamen. In de GT3-klasse pakte het KCMG Nissan team de polepositie voor beide 1-uursraces. In de eerste wedstrijd lukte het KCMG om Nissan haar eerste Blancpain GT Asia-zege te schenken; in de tweede wedstrijd miste KCMG nipt het podium als gevolg van de succes penalty die het opgelegd had gekregen vanwege haar overwinning in race 1. De zege in race 2 ging naar GruppeM Racing. In de GT4-klasse domineerde het BMW Team Studie. Haar Japanse rijders Sunako Jukuchou en Takayuki Kinoshita waren in alle sessies het snelst, van vrije training tot race.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

Dit weekend werd de vierde ronde van het Blancpain GT Asia kampioenschap verreden op het circuit van Fuji in Japan, waar vooral de lokale teams en merken sterk uit de verf kwamen. In de GT3-klasse pakte het KCMG Nissan team de polepositie voor beide 1-uursraces. In de eerste wedstrijd lukte het KCMG om Nissan haar eerste Blancpain GT Asia-zege te schenken; in de tweede wedstrijd miste KCMG nipt het podium als gevolg van de succes penalty die het opgelegd had gekregen vanwege haar overwinning in race 1. De zege in race 2 ging naar GruppeM Racing. In de GT4-klasse domineerde het BMW Team Studie. Haar Japanse rijders Sunako Jukuchou en Takayuki Kinoshita waren in alle sessies het snelst, van vrije training tot race.

Race 1
In de kwalificatie voor race 1 werd de snelste tijd genoteerd door het KCMG-duo Edoardo Liberati en Florian Strauss (Nissan #23). Zij mochten de eerste wedstrijd van het weekend daarom aanvangen vanaf de polepositie. Omdat Nissan nog niet eerder een race had gewonnen in de Blancpain GT Asia serie was KCMG er op gebrand om deze pole te verzilveren. Liberati deed hier in de openingsfase van de race een goede voorzet toe: hij behield de leiding bij de start en bouwde een kleine voorsprong op richting Dennis Lind (FFF Racing Team Lamborghini #19). Lind bleek echter de snellere van het tweetal en na enkele ronden werd Liberati teruggeworpen naar plaats twee.

  20180722 BGTA Fuji 23

In het vervolg van hun stint werkten Lind en Liberati aan het opbouwen van een zo groot mogelijk gat richting hun achtervolgers. Dit was nodig omdat beiden tijdens hun pitstop een succespenalty moesten uitzitten als gevolg van hun podiumfinishes in de vorige race op Suzuka. Bij een te kleine tijdsvoorsprong zouden beiden plaatsen verliezen. Na de stops bleek Liberati geslaagd te zijn in zijn opzet. Zijn teamgenoot Strauss kon de wedstrijd voortzetten op de eerste plaats; Linds teamgenoot Martin Kodric viel daarentegen terug tot plek vier. Strauss kreeg het als wedstrijdleider al snel aan de stok met zijn teamgenoot Alexandre Imperatori in de KCMG zuster-Nissan #18. Na een fel gevecht wist Imperatori de leiding over te nemen van Strauss, die even later ook Nick Foster (HubAuto Corsa Ferrari #27) moest laten passeren. Uiteindelijk waren het Imperatori/Taniguchi die de race wonnen, voor Lester/Foster en Liberati/Strauss.

In de GT4-klasse haalden lokaalmatadoren Sunako Jukuchou en Takayuki Kinoshita (Team Studie BMW #81) hun tweede overwinning van het seizoen binnen. Het duo was het weekend sterk begonnen door in alle trainingen de snelste tijd te klokken en beide poles te claimen, en trok deze sterke lijn met een stabiel optreden in race 1 nog wat verder door. Het enige minpuntje voor Team Studie was dat haar tweede auto niet op het podium eindigde vanwege een penalty voor een valse start.

Uitslag race 1

20180722 BGTA Fuji 81

Race 2

In de kwalificatie voor race 2 had de KCMG Nissan #18 de snelste tijd laten noteren. De kersverse winnaar van race 1, Alexandre Imperatori, mocht de tweede race daarom beginnen op polepositie. Hij kwam goed weg en hield de leiding tot aan de opening van het pit window stevig in handen. Omdat Imperatori en teamgenoot Yuke Taniguchi race 1 hadden gewonnen moesten zij tijdens hun pitstop de zwaarst mogelijke succespenalty (van 15 seconden) uitzitten, wat hen veel plaatsen kostte. Het duo viel hierdoor nipt van het podium en kwam bij het vallen van de finishvlag als vierde over de eindstreep.


Na de verplichte pitstops belandde de eerste plaats in de schoot van Alexander Mattschull, (GruppeM Racing Mercedes #888), die zijn nieuwgevonden koppositie fel moest verdedigen tegen collega amateur-coureur Hiroshi Hamaguchi (FFF Racing Lamborghini #63). Terwijl Mattschull en Hamaguchi met elkaar in gevecht waren, kon Silver-coureur Nico Bastian (GruppeM Racing Mercedes #999) gestaag dichterbij komen. De eerste rivaal die Bastian verschalkte was Mercedes-rijder Mattschull, die even daarvoor gepasseerd was door Hamaguchi, en niet lang daarna ging Bastian ook aan de Lamborghini-rijder voorbij. De Duitser reed hierna onbedreigd naar de eindstreep en haalde voor zichzelf en teamgenoot Patric Niederhauser de overwinning binnen. Vlak voor de finish spinde Hamaguchi waardoor hij terugviel naar de derde plaats, achter Mattschull.

  20180722 BGTA Fuji 999

In de GT4-klasse was het opnieuw de BMW #81 van Team Studie die met de overwinning aan de haal ging. Net als in race 1 wisten Jukuchou en Kinoshita uit de problemen te blijven, terwijl hun directe concurrenten kampten met penalties en pech. Belangrijk was vooral het teleurstellende resultaat van kampioenschapsleider Reinhold Renger (GruppeM Racing #666), die vanwege een klapband laatste werd.

Uitslag race 2

GT3-rijderskampioenschap
1. Patric Niederhauser 112
2. Martin Kodric/Dennis lind 104
3. Nick Foster 84
4. Martin Rump/Franky Cheng Congfu 74

GT4-rijderskampioenschap
1. Reinhold Renger 147
2. Ringo Chong/Gilles Vannelet 122
3. Takayuki Kinoshita/Sunako Jukuchou 118
4. Ken Urata/Max Chen 93

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet