Formule 1

F1: Vettel vergooit zege op Hockenheim, Hamilton wint vanaf P14, Verstappen vierde

hamilton-gp-duitsland

Een regenbui die slechts één bocht van de baan glad maakte werd de scherprechter van de Grand Prix van Duitsland. Vettel ging riant aan de leiding, maar een korte regenbui zorgde ervoor dat de Duitser een fout maakte en stuurloos de muur in gleed. Weer geen zege op zijn thuiscircuit en Hamilton profiteerde optimaal. Na een lange eerste stint op softs kwam de Brit achter de safetycar aan de leiding. Hij negeerde teamorders om een pitstop te maken, reed daarvoor zelfs over het gras voor de pitsingang, maar het bleek de sleutel naar de zege. Max Verstappen was de gehele race niet bij machte om aan te vallen, zijn vierde positie was voor de duidelijk te krachtenloze Red Bull het maximaal haalbare. De finishvlag was nog niet gevallen of de hemelpoorten openden zich.


Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Teams


Voor Sebastian Vettel staat er vandaag veel op het spel. De Duitser wist nog nooit zijn thuis Grand Prix te winnen, maar zijn geweldige kwalificatie en het feit dat zijn grootste concurrent Lewis Hamilton na een uitvalbeurt in de kwalificatie vanaf de veertiende startplek moet aanvangen geven hem veel vertrouwen. De lichaamstaal van Hamilton na het stilvallen van zijn Mercedes gisteren sprak boekdelen, er moet een wonder gebeuren om zijn achterstand in het kampioenschap niet verder te laten oplopen.

Ook Daniel Ricciardo weet dat het een moeilijke race gaat worden. Na de nodige aanpassingen aan zijn auto moet hij vanuit de achterhoede starten. Alleen Pierre Gasly staat nog achter hem, omdat die pas na de kwalificatie besloot veel aan zijn auto te laten veranderen.

Vaak is de eerste ronde op Hockenheim hectisch, maar dat is vandaag niet het geval. Er zijn maar weinig positiewisselingen, alle Hulkenberg weet langs Grosjean te komen, Perez wint twee posities en Hamilton pakt door naar P12. Verstappen heeft wel een goede start en komt naast Raïkkönen, maar hij zit niet op de juiste plek en moet van zijn gas, waardoor hij op de vierde stek blijft. De top vier is aan elkaar gewaagd, ze blijven op ongeveer 1,5 sec van elkaar. Magnussen op de vijfde positie kan het tempo niet volgen en heeft in de vierde ronde al een achterstand van vijf seconden op Verstappen.

Hamilton gaat ondertussen lekker, hij passeert ronde na ronde tegenstanders en ondervindt maar weinig tegenstand, terwijl hij toch op de soft banden staat en menig tegenstander op de ultrasofts. Zelfs Alonso zet de deur voor de nummer 44 Mercedes wagenwijd open. Ricciardo komt veel moeilijker naar voren, in de achtste ronde rijdt hij nog op de vijftiende plaats. Weliswaar op de witte medium banden, maar het ontbeert hem aan echte snelheid.

Op kop heeft Vettel een makkelijke race, de onderlinge verschillen blijven gelijk en het lijkt erop dat hij de wedstrijd onder controle heeft. Hamilton klimt op naar de zesde plek, maar op ruim 24 seconden achter Vettel, die daarmee zelfs een 'gratis' extra pitstop zou kunnen maken.

In ronde 15 is Raïkkönen vanaf P3 de eerste uit de top zes die een stop maakt. Hij komt precies voor Hamilton de baan weer op en die kan op mindere banden niet aansluiten. De Fin loopt wel snel in op Verstappen, de voorsprong van aanvankelijk twaalf seconden loopt zienderogen terug.

Ricciardo is opgeklommen naar de tiende positie, Verstappen consolideert zijn derde plek, maar weet dat zijn nog te maken pitstop hem onmogelijk een podiumplek kan brengen. De rijders in het middenveld maken hun stop en vallen daardoor terug naar het achterveld, want de onderlinge verschillen zijn maar klein.

Vettel maakt zijn stop en komt achter zijn teamgenoot de baan weer op. Ricciardo profiteert van zijn mediumbanden, op een derde van de race rijdt hij op P7. Verstappen ziet Raïkkönen rap dichterbij komen en maakt zijn stop in ronde 30. Op softs komt hij op de vijfde positie de baan weer op, ruim 6,5 sec. achter Bottas.

In ronde 36 valt de McLaren van Stoffel Vandoorne op P20 vrijwel stil en zijn team vraagt hem de auto stil te zetten. Vreemd genoeg hervindt hij voor hij stilstaat toch weer zijn snelheid en kan hij zijn race vervolgen.

verstappen-gp-duitsland

Verstappen loopt wat in op Bottas, maar die pareert en loopt weer iets uit. In ronde 40 passeert Vettel zijn teamgenoot en neemt de leiding in de race over. Het is een cruciaal moment in de race, want de regen lijkt elk moment te kunnen komen en nu een pitstop maken naar softs en kort daarna nogmaals voor regenbanden kan de hele race verpesten. De banden van Hamilton zijn echter inmiddels zo slecht dat hij niet meer kan wachten, hij komt op ultrasofts de baan weer op, twaalf seconden achter Verstappen op P6.

In ronde 44 is het dan toch zover, de regen komt, maar slechts op een klein deel van de baan. Alleen de hairpin wordt behoorlijk nat en direct komen enkele rijders daar in de problemen. Alonso en Leclerc komen binnen om de groene intermediates te monteren, Gasly gaat zelfs naar de blauwe wet's.

Verstappen rijdt op P4 in een soort vacuüm en besluit een gokje te wagen, hij komt als enige in de top vijf binnen voor intermediates. Niemand lijkt echter echt in de problemen te komen, al raakt Vettel een curbstone en verliest hij daarbij een stuk van zijn voorvleugel, maar dat heeft geen gevolgen voor zijn snelheid.

Leclerc komt echter al snel weer binnen om de intermediates te vervangen voor ultrasofts. De regenbanden kosten zo'n tien seconden op het droge gedeelte en omdat maar een klein gedeelte van de baan nat is valt dat niet goed te maken. Verstappen trekt dezelfde conclusie en komt nogmaals binnen. Omdat zijn voorsprong op de nummer vijf Magnussen zo groot is behoudt hij zijn positie, maar de top vier is inmiddels ver buiten bereik.

Leclerc vecht met de omstandigheden op de baan. Eerst maakt hij een dubbele 360 graden spin, maar hij komt perfect uit en kan direct door. Even later ploegt hij door het grind en ook nu heeft hij geluk.

Bottas zit inmiddels kort achter Raïkkönen, Vettel is acht seconden weg en lijkt de race in zijn zak te hebben. Er gebeurt in het middenveld een hoop, veel rijders hebben het moeilijk met de wisselende omstandigheden op de baan. Perez spint en gooit aarde op de baan, maar kan wel door.

In ronde 52 maakt Vettel een kapitale fout. Hij glijdt in het stadion naast de baan, gaat de bandenstapel in en beseft dat zijn race over is. Huilend slaat hij op zijn stuur en stapt uit, terwijl het publiek op de Mercedes tribune uitzinnig van vreugde is.

De safetycar komt de baan in en Bottas komt binnen voor een extra pitstop. Hij valt terug naar P3, voor Verstappen die begrijpt dat de safetycar zijn kans op een podiumplek weer opent. Hamilton draait op orders van zijn team ook de pitstraat in, maar besluit op het allerlaatste moment over het gras de baan weer op te draaien. In ronde 53 komt Raïkkönen binnen en dan rijdt de vanaf veertiende positie gestarte Brit opeens aan de leiding. Op ultrasofts weliswaar, maar de regen zet echt niet door en achter de safetycar kan hij zijn banden goed houden.

In ronde 57 komt de safetycar weer binnen en de vier rijders aan kop, allen op ultrasofts, maken zich op voor een sprintrace over tien ronden. Tot ieders verrassing valt Bottas, op veel nieuwere banden, zijn teamgenoot aan, maar dat mislukt en het blijft bij die ene poging. Raïkkönen probeert het op zijn beurt bij Bottas, maar ook dat mislukt. Verstappen weet dat alleen een wonder hem naar het podium kan brengen. Dat wonder geschiedt echter niet en zo wint Hamilton de Grand Prix van Duitsland, wordt Bottas tweede en Raïkkönen derde.

De finishvlag is nog niet gevallen of de hemelpoorten openen zich volledig en zelfs een onweersbui raakt het Duitse circuit. Jammer voor het publiek, dat nu in de stromende regen de podiumceremonie moet bekijken
.
Hamilton heeft nu de leiding in het klassement weer overgenomen van Vettel, Verstappen staat nog steeds op de zesde plek, maar inmiddels nog maar één punt achter zijn teamgenoot.

 


Uitslag Grand Prix van Duitsland 2018
1. Lewis Hamilton, 67 ronden in 1:32.29.845
2. Valtteri Bottas +4.535
3. Kimi Räikkönen +6.732
4. Max Verstappen +7.654
5. Nico Hülkenberg +26.609
6. Romain Grosjean +28.871
7. Sergio Perez +30.556
8. Esteban Ocon +31.750
9. Marcus Ericsson +32.362
10. Brendon Hartley +34.197
11. Kevin Magnussen 34.919
12. Carlos Sainz +43.069
13. Stoffel Vandoorne +46.617
14. Pierre Gasly +1 ronde
15. Charles Leclerc +1 ronde
16. Fernando Alonso, op 1 ronde

Uitgevallen
Lance Stroll
Sebastian Vettel
Sergey Sirotkin
Daniel Ricciardo

Stand rijders
1. Hamilton – 188
2. Vettel – 171
3. Räikkönen – 131
4. Bottas – 122
5. Ricciardo – 106
6. Verstappen – 105
7. Hulkenberg – 52
8. Alonso – 40
9. Magnussen – 39
10. Pérez – 30
11. Ocon – 29
12. Sainz – 28
13. Grosjean – 20
14. Gasly – 18
15. Leclerc – 13
16. Vandoorne – 8
17. Ericsson – 5
18. Stroll – 4
19. Hartley – 2
20. Sirotkin - 0

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juli 2018 19:05

    Cadeautje voor Mercedes. Redbull volslagen kansloos.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 23 juli 2018 07:37

    Onvoorstelbaar dat Hamilton geen straf krijgt voor zijn gevaarlijke actie. Wat denk je dat 'ze' met Max hadden gedaan...

    • 1
    • 3
     
    Dirk 23 juli 2018 08:21

    Duidelijk dat Mercedes/Hamilton de sterkste combinatie van het veld is. Om Vettel kampioen te laten worden moest hij géén steekjes laten vallen.... dat is helaas nu wel gebeurd.

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 23 juli 2018 09:28

    Er is duidelijk spraken van inconsequente straffen , Raikkonen kreeg in Baku 2016 een tijdstraf van 5 seconden voor hetzelfde vergrijp. Overigens word weer pijnlijk duidelijk dat de Renault motor absoluut niet kan meekomen met de Ferrari en Mercedes.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet