Formule 1: Sebastian Vettel pakt zijn 55ste pole op thuiscircuit Hockenheim. Max… | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Sebastian Vettel pakt zijn 55ste pole op thuiscircuit Hockenheim. Max Verstappen naar de vierde startplaats

Max Verstappen had zo op regen gehoopt tijdens de kwalificatie op Hockenheim om zijn mindere motorvermogen te verbloemen ten opzichte van Ferrari en Mercedes. Tijdens de derde vrije training gingen de hemelsluizen nog open maar in de kwalificatie bleef het droog. Sebastian Vettel reed in de slotfase naar de pole ten koste van Valtteri Bottas. Kimi Räikkönen werd de beste van de tweede startrij, met naast hem onze landgenoot Verstappen. Pech voor Lewis Hamilton in de eerste kwalificatie. Na een uitstapje in de eerste bocht, waarbij de bak in de vierde versnelling bleef hangen, moest de Brit zijn wagen aan de kant zetten, met een 14de startplaats als gevolg. Daniel Ricciardo moet morgen als laatste van start gaan. Hij kreeg na het overschrijden van de motorveranderingen de maximale gridstraf. Het wordt morgen een interessante wedstrijd, met twee toppers die vanuit het achterveld plaatsen moeten goedmaken en Verstappen die graag op het podium wil plaatsnemen.

Tekst: Gerrie Hoekstra

Silly Seasons geruchten
Normaal gesproken houden wij van Autosport.nl ons verre van geruchten en roddels en wachten we de officiële persberichten af. Aan de vooravond van de Duitse Grand Prix zetten we toch roddels of geruchten online. Wat zeker is, is dat Lewis Hamilton voor twee jaar heeft bijgetekend bij Mercedes. Ook zijn teamgenoot Valtteri Bottas blijft nog een jaartje, met een optie voor een vervolgjaar, mits de goede resultaten van de Fin worden doorgetrokken. De geruchten gaan dat Carlos Sainz weg moet bij Renault om plaats te maken voor een Franse coureur. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) maakt daar een goede kans. Carlos Sainz zou het tweede stoeltje bij McLaren-Renault overnemen van Stoffel Vandoorne, die zijn draai niet kan vinden en gisteren zijn vervelendste vrijdag in de Formule 1 heeft meegemaakt met tweemaal een twintigste tijd en tijdens de kwalificatie ook een 20ste en laatste positie.

Worden het de centen of het talent
Ook bij Williams-Mercedes komen er veranderingen. Hoofdsponsor Martini stopt dit jaar, maar ook Lance Stroll zou, met pappa's centen, over willen stappen naar Force India-Mercedes. Wat er volgend jaar met Williams moet gebeuren weten we niet. Er is dringend geld nodig en het behouden van de tweede coureur, Sergey Sirotkin die de roebels meeneemt, is van groot belang. Komt er naast de Rus weer een betalende rijder of komt het grote talent uit de Formule 2, George Russell met steun van Mercedes op die plek te zitten? De andere Formule 2-ster en McLaren protegé, Lando Norris, blijft waarschijnlijk nog een jaartje in de Formule 2.

Moed van Ferrari?
Heeft Ferrari de moed om de jonge ruwe diamant Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) als tweede rijder aan te nemen als vervanger van Kimi Räikkönen, die na 17 jaar weer zou terugkeren bij Sauber? Leclerc zou de op één na jongste Ferrari-coureur worden na Ricardo Rodriquez in 1961. Heeft Ferrari niet het lef, dan blijft Raïkkönen, die eigenlijk best wel een goed seizoen meemaakt, en wordt Leclerc ondergebracht bij Haas-Ferrari, als teamgenoot van Kevin Magnussen. Romain Grosjean moet dan het veld ruimen. Na de grote Prijs van Hongarije volgt de zomerstop. Een moment voor Red Bull-Renault om het contract met Daniel Ricciardo te verlengen.

Miami of Hockenheim
De Grand Prix van Miami, die vanaf volgend seizoen voor de eerste keer zou worden georganiseerd, is nog een vraagteken. Veel inwoners van Miami zien dat niet zitten. In september/oktober valt hier de beslissing. Veel te laat voor de F1-organisatie, die graag zo snel mogelijk de kalender 2019 naar buiten wil brengen. Opvallende vervanger van deze wedstrijd zou de Duitse GP kunnen zijn op Hockenheim. Deze GP schrijft voor het eerst sinds jaren weer zwarte cijfers, met dank aan de meer dan 12.500 Nederlandse racefans. We houden alle roddels en geruchten in de gaten en zijn benieuwd wat ervan uitkomt of wat fake nieuws blijkt te zijn.

Glibberen glijden tijdens derde vrije training
Het bleef droog tijdens de kwalificaties, maar dat was tijdens de derde vrije training wel anders. De meeste wagens bleven tot tien minuten voor het einde van de training binnen. Alleen Nico Hülkenberg had tot dat moment een tijd gezet. Gelukkig voor het natgeregende publiek, waarvan de kampeerders op vrijdag door een windhoos nog hun tentjes in de lucht zagen gaan, kwamen in de laatste minuten de wagens nog even naar buiten, maar het was glibberen en glijden geblazen. Leclerc was het snelste, voor Ericsson en Sirotkin. Slechts 9 rijder noteerden een geklokte ronde.

De kwalificatie – Q1
De regen is gestopt op de Hockenheimring. De baan is drooggereden door de Porsche Supercup in de voorafgaande kwalificatie. Sergey Sirotkin gaat als eerste de baan op gevolgd door Charles Leclerc, Lance Stroll en Stoffel Vandoorne. De rest blijft nog even wachten totdat dit viertal de natte plekken in Bocht 10 hebben weggereden. Na de snelste tijd van Leclerc met daarachter Hülkenberg, gaan de topteams er echt voor zitten en melden zich bovenin. Ricciardo valt nog wat tegen met de zevende plaats, terwijl Max Verstappen naar plaats vier gaat. Het zijn de Ferrari's die de boventoon voeren met Raïkkönen en Vettel, met Bottas daarachter. Grosjean heeft een knap rondje en plaatst zijn Haas-Ferrari op de vierde plaats. Ook Leclerc is weer prima bezig met de Sauber-Ferrari en is sneller dan Verstappen, die terugzakt naar de achtste plaats. Lewis Hamiton moet zijn Mercedes aan de kant zetten met versnellingsbakproblemen, opgelopen na zijn uitstapje in de eerste bocht waarbij de onderkant van zijn wagen een aantal keren hard de grond raakt. Ook weer enorme teleurstelling bij Stoffel Vandoorne, die weer niet verder komt dan de laatste plaats. Er zijn al problemen met de McLaren sinds Silverstone die nog niet te traceren zijn. Ook onverwacht een afvalbeurt voor Ocon, die voor het eerst niet door Q1 komt.

De kwalificatie – Q2
Max Verstappen kiest voor de gele softband, maar heeft pech in zijn snelle ronde, nadat Marcus Ericsson flink door de grindbak ploegt van de Sachs-curve en de kwalificatie middels een code rood wordt afgeblazen. Nadat al het grind is weggezogen gaat de kwalificatie met nog 6.57 minuut op de klok weer verder. Daniel Ricciardo start de kwalificatie niet, omdat hij, wat hij ook bereikt, naar de laatste gridplaats wordt verbannen vanwege allerlei technische aanpassingen aan de motor van de Red Bull. "Het heeft geen zin om door te rijden. Nu heb ik voor de race nog de vrijheid in mijn bandenkeuze en kunnen we met een andere strategie de race aanvangen". Max Verstappen speelt hoog spel, want hij is gezakt tot een negende plaats en moet afwachten wat Sirotkin, Ericcson en Sainz achter hem gaan doen. De aanval is de beste verdediging en hij ruilt zijn softbanden om voor de paarse ultrasofts. Onmiddellijk resultaat, waardoor Verstappen naar de tweede plaats stijgt achter Bottas en voor Raïkkönen, maar hij moet wel met deze banden de race aanvangen. Alonso op de elfde plaats, Sirotkin op twaalf en Ericsson op dertien zijn de andere afvallers. Hamilton mag morgen van de 14de plaats beginnen.

De kwalificatie – Q3
Dreigende donkere wolken boven de Hockenheimring. Raïkkönen pakt als eerste de snelste tijd, maar even later is het toch weer Vettel die sneller is. Bottas splitst daarna de beide Ferrari's met de tweede tijd. In de tweede run weet Raïkkönen zijn tijd te verbeteren en gaat naar P2. Ook Magnussen is lekker bezig, hij verdringt Verstappen naar vijf. Ondanks dat Bottas geen foutloos rondje rijdt pakt de Fin de eerste plaats af van Vettel, maar het is in de uiterste slotfase toch de Duitser die naar zijn 55ste pole rijdt. Verstappen komt als laatste over de finish en pakt zijn vierde plaats terug van Magnussen. Meer zat er voor onze landgenoot niet in.

F1, GP Duitsland, Hockenheim, kwalificatie, 21 juli 2018
1. Sebastian Vettel (Ferrari) - 1'11"212 - Q3
2. Valtteri Bottas (Mercedes) - 1'11"416 - Q3
3. Kimi Räikkönen (Ferrari) - 1'11"547 - Q3
4. Max Verstappen (Red Bull-Renault) - 1'11"822 - Q3
5. Kevin Magnussen (Haas-Ferrari) - 1'12"200 - Q3
6. Romain Grosjean (Haas-Ferrari) - 1'12"544 - Q3
7. Nico Hülkenberg (Renault) - 1'12"560 – Q3
8. Carlos Sainz (Renault) - 1'12"692 – Q3
9. Charles Leclerc (Sauber-Ferrari) - 1'12"717 - Q3
10. Sergio Pérez (Force India-Mercedes) - 1'12"774 – Q3

11. Fernando Alonso (McLaren-Renault) - 1'13"657 - Q2
12. Sergey Sirotkin (Williams-Mercedes) - 1'13"702 – Q2
13. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari) - 1'13"736 - Q2
14. Lewis Hamilton (Mercedes) – (geen tijd)
15. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault) – (geen tijd – gridstraf-start P20)

16. Esteban Ocon (Force India-Mercedes) - 1'13"720 – Q1
17. Pierre Gasly (Toro Rosso-Honda) - 1'13"749 – Q1
18. Brendon Hartley (Toro Rosso-Honda) - 1'14"045 - Q1
19. Lance Stroll (Williams-Mercedes) - 1'14"206 - Q1
20. Stoffel Vandoorne (McLaren-Renault) - 1'14"401 - Q1

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet