DTM

DTM: Coureurs kijken uit naar DTM-weekeinde Zandvoort

180710 DTM opening
DTM-coureurs Dani Juncadella, Robin Frijns en Marco Wittmann (vlnr) vanmiddag in Amsterdam

Het was een niet-alledaags gezicht, vandaag aan de kade van het IJ in Amsterdam-Noord, waar twee originele DTM-auto's van Audi en Mercedes-AMG en de DTM-safety-car van BMW aan het water stonden opgesteld. In de hippe ambiance van Hotel/Restaurant 'De Goudfazant', ondergebracht in een voormalige autowerkplaats, vond de perspresentatie voor het DTM-evenement van komend weekeinde op Circuit Zandvoort plaats. Naast Audi-coureur Robin Frijns, de eerste Nederlander sinds 2011 in de DTM, en zijn collega's Marco Wittmann namens BMW en Dani Juncadella namens Mercedes-AMG spraken ook eigenaar Bernhard van Oranje en C.O.O. Erik Weijers van Circuit Zandvoort over het komende evenement.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Chris Schotanus, Rebocar




"Het is prachtig dat we de DTM in huis hebben, want na de Formule 1 is dit toch wel de mooiste klasse", benadrukte Bernhard van Oranje de waarde van de DTM voor Circuit Zandvoort. De vandaag jarige Erik Weijers blikte al even vooruit op de nieuwe technische reglementen voor volgend jaar, waarmee de DTM-auto's nog eens zo'n 100 pk meer vermogen krijgen. "Maar ook dit jaar is de strijd uitermate spannend, met al vijf verschillende winnaars uit de eerste acht races en de eerste zes rijders in het kampioenschap die maar op een paar punten van elkaar staan", aldus Weijers. Hij noemde ook het FIA EK Formule 3, de Supercar Challenge en de GT & Prototype Challenge, die allemaal dit weekeinde in het voorprogramma van de DTM op Zandvoort in actie komen. In de Supercar Challenge zal Cor Euser zijn duizendste race rijden. Euser was in 1991 de eerste Nederlander die een volledig DTM-seizoen reed en in het kader van zijn bijzondere jubileum komt ook de Marlboro-BMW E30 M3 waarin hij destijds racete, dit weekeinde naar Zandvoort.

180710 DTM Weijers
Erik Weijers tijdens de persconferentie op zijn verjaardag

Natuurlijk gaat de voornaamste aandacht dit weekeinde uit naar de DTM-coureurs, die op zaterdag en zondag elk een race van een uur zullen afwerken. Robin Frijns beleeft daarbij zijn thuiswedstrijden. "Voor mij zou het wel gunstig zijn als het regent, want onlangs op de Hungaroring bleek al dat ik in de regen snel ben, maar ik snap ook wel dat de toeschouwers het liever zonnig en droog hebben", aldus de Limburger. "Dan hoop ik dus maar op zoveel mogelijk mensen die me komen aanmoedigen."

180710 DTM persconferentie
Persconferentie in de voormalige werkplaats, tegenwoordig restaurant 'De Goudfazant' in Amsterdam-Noord

BMW-rijder Marco Wittmann weet hoe moeilijk het is om een thuisrace in de DTM te winnen: hij moest zes jaar wachten op succes op de Norisring, zijn thuiscircuit. "Maar toen het ruim twee weken geleden eindelijk zo was, was het wel een hele opluchting en een geweldig gevoel", zo vertelde hij aan de aanwezige mediavertegenwoordigers in Amsterdam. Wittmann won op Zandvoort de spraakmakende DTM-race in 2015, waarin BMW-rijders de eerste zeven plaatsen bezetten, een bijzonder feit. "Ja, dat is wel een heel mooie herinnering", zei de Duitser.

180710 DTM Frijns BvO
Robin Frijns legt aan Bernhard van Oranje de details van de oranje DTM-Audi uit

Dani Juncadella heeft zijn naam op Zandvoort al op een spandoek staan als een van de 'Zandvoort Legends' als winnaar van de Formule 3-Masters. Nog nooit slaagde een rijder erin, zowel de Masters als een DTM-race op Zandvoort te winnen. "Dat wordt dus een mooie opgave voor dit weekeinde", lachte de Spanjaard, die samen met Jamie Green en Joel Eriksson tot de drie voormalige Masters-winnaars in het DTM-veld behoort. "De afgelopen races gaat het voor mij heel goed, dus hopelijk kan ik die lijn op Zandvoort voortzetten."

180710 DTM making of
"Making of": fotosessie met de drie DTM-coureurs en auto's

180710 DTM parkeren
Alleen dat parkeren in de vakken lukte met de DTM-raceauto's en de safety-car niet helemaal...

Reacties

    • 6
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 10 juli 2018 22:41

    De plus en minpunten van een weekend DTM op Zandvoort. Laat ik positief beginnen. Prima programma dutch Supercar challenge is altijd spektakel. Het weer is prachtig. DTM is ook best aardig om te zien van dichtbij. De minpunten dan maar. Komt nauwelijks nog Nederlands publiek op af ik denk dat 75 procent van alle kaarten pr is aan Duitse sponsors. Veel wachten en naar een lege baan kijken zie programma..... Oh ja er staat een nieuw hekwerk rondom baanpost 10 dus daar moet even een nieuw gat in geknipt worden voor iedereen die lekker met de fiets wil komen via het fietspad dus. Neem een Duits woordenboek mee en u komt een heel eind op weg. Veel plezier iedereen...

    • 1
    • 0
     
    sven2199 11 juli 2018 08:03

    Het is een top evenement, waarbij ik de vrijdag altijd het mooist vind, op vrijdag kom je overal bij voor weinig geld (€10). Nu hopen dat Frijns kan stunten in Zandvoort, het is immers een tijd geleden dat hij in Zandvoort heeft gereden (volgens mij Formule Renault 2.0 als laatst. En hopen dat het GT&Prototype challenge een degelijk deelnemersveld heeft. Weet iemand of Audi een goede kans heeft of wordt het een BMW feestje?

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2018 10:35

    @sven2199 Robin heeft in 2015 ook nog gereden op Zandvoort met de Blancpain GT Series met Team WRT.

    • 2
    • 0
     
    sven2199 11 juli 2018 11:33

    Oh ja, helemaal vergeten, bedankt voor de correctie!

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2018 13:04

    Beste Sven. Hopen op een degelijk deelnemersveld ja ja. Zal ik hier op in gaan ? Nee ik doe het niet. Audi een goede kans ? Iedereen kan winnen want het zijn allemaal dezelfde auto's.

    • 0
    • 0
     
    sven2199 11 juli 2018 13:49

    @anonieme gebruiker, ik heb de deelnemerslijst al gevonden (Facebook DTM en dan de pocketguide daar staan de deelnemers lijsten, behalve supercar challenge maar wel GT&Prototype challenge), het ziet er best aardig uit. Ik stelde deze vraag, omdat ik Audi dit jaar vind tegenvallen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2018 14:28

    Als er zo weinig Nederlanders op dit evenement afkomen, waar zijn ze dan wel voor te porren? In de tijd dat Christijan Albers in de DTM goed presteerde was het toch bomvol?

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 11 juli 2018 15:09

    Sven: Dat Audi dit jaar tegenvalt, klopt, en geeft het merk zelf ook toe. Vorig jaar had Audi een voordeel door een heel goed ontwikkelde aerodynamica (met dank aan de ervaringen vanuit de LMP1-racerij), maar nu voor dit jaar de aerodynamica van de DTM-auto's met zo'n 30 procent is beperkt, waardoor er meer close racing ontstaat, is Audi dit voordeel grotendeels kwijt, en de gevolgen daarvan zijn zichtbaar. Dat het, zoals hierboven gesteld, "allemaal dezelfde auto's" zijn, klopt dus niet, want als merk heb je wel degelijk vrijheden op het gebied van motor, onderstel en aerodynamica, zij het binnen strikte grenzen van het reglement. Ik denk dat Mercedes dit jaar de snelste auto heeft, dan BMW, hoewel die op sommige circuits ook flinke problemen hebben, en dan Audi.

    • 3
    • 0
     
    sven2199 11 juli 2018 15:37

    Oke duidelijk, dank u wel. Dan reël gezien hopen dat hij de snelste Audi rijder is en kan gaan voor punten.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2018 18:24

    Klopt dus wel want zit gewoon exact dezelfde motor in. Chassis is ook identiek aan elkaar.

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 11 juli 2018 20:57

    "Exact dezelfde" als in: vierliter achtcilinder met een blokhoek van 90 graden, ja, dat klopt. Zoiets heet 'technisch reglement'. Voor de rest zijn het toch echt eigen ontwikkelingen. Audi Sport bouwt de motoren in Neckarsulm, BMW betrekt zijn P44-blok van de eigen motorenafdeling en de Mercedes-motoren worden gebouwd bij AMG in Affalterbach. De monocoque is inderdaad identiek, die is ooit ontwikkeld in opdracht van de DMSB en de ITR en wordt inmiddels ook gebruikt in Japan.

    • 2
    • 0
     
    Dirk 12 juli 2018 10:45

    Leuk hoe DTM altijd een discussie los maakt

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 12 juli 2018 11:06

    @ Dirk: Komt volgens mij omdat velen van mening zijn dat het al een geweldig kampioenschap is of dat het de potentie heeft om een geweldig kampioenschap (zoals Supercars) te worden maar dat in de praktijk al jaren niet waarmaakt vanwege allerlei redenen. Ik behoor tot de laatste categorie.

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2018 13:01

    Ik behoor tot de categorie vergane glorie dat DTM. Net als het circuit ( Park ) Zandvoort trouwens, want Assen gaat die Dutch GP wel degelijk binnen halen. Ik zal die prins een schepje opsturen kan hij lekker op het strand spelen.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 juli 2018 12:51

    Sinds de DTM de oorspronkelijke toerwagenformule gedag zei ben ik afgehaakt. Terug naar de échte toerwagens i.p.v. opgepompte silhouettecars is mijn devies.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet