Formule 1

Formule 1: Vettel moet knokken voor zege, Hamilton van laatste naar tweede, Verstappen strandt in zicht van de haven

180013 br

Sebastian Vettel heeft in het hol van de leeuw de Grand Prix op Silverstone gewonnen. De Duitser pakte met een goede start de leiding, Hamilton werd na een slechte start aangetikt door Kimi Räikkönen en reed laatste na de eerste ronde. Na een goede opmars, wat hulp van de safetycar en dit keer een geslaagde strategie, valt de schade voor de Brit echter mee: tweede. Max Verstappen leek het grootste deel van de race op weg naar een podiumplek. Door de safetycar verloor hij dat uitzicht, maar uiteindelijk zorgden een brake-by-wire-probleem en vastgelopen versnellingsbak voor een uitvalbeurt.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

0.044 in de kwalificatie, 1 punt in het kampioenschap: Vettel en Hamilton strijden het dit jaar samen uit. Het geeft de start op Silverstone een extra dimensie, met de kemphanen samen op de voorste startrij. De thuisheld is favoriet, maar heeft een dramatische start. Hij verliest in de eerste meters de leiding al aan Vettel en in de volgende bocht gaat ook zijn teamgenoot hem voorbij. De bocht daarna wordt Hamilton aangevallen door Räikkönen en dat maakt het drama compleet. De Fin verremt zich, tikt de Mercedes aan en die gaat in de rondte. Hamilton mag van geluk spreken dat hij niet wordt geraakt en de weg kan vervolgen, al heeft hij zelf wel het gevoel dat zijn wagen beschadigd is.

Van dit gevecht weet Max Verstappen wederom te profiteren. Hij houdt zijn teamgenoot achter zich en pakt de derde plek. Ricciardo moet van de aanval in de verdediging, tegen Kimi Räikkönen, maar hij houdt de Ferrari niet achter zich. Achter de kopmannen gebeurt ook van alles. Perez spint en wordt bijna geraakt door de mannen die vanuit de pits starten. Beide Haas' botsen tegen elkaar aan en vallen ver terug. Hülkenberg, Leclerc en Ocon sluiten achter Ricciardo aan, Sainz heeft zijn teleurstellende kwalificatie goedgemaakt en rijdt op p9.

180014 br

Tijdstraf Räikkönen
Vettel is in de openingsfase veel sneller dan Bottas en heeft in vijf ronden al vijf seconden voorsprong. Verstappen kan zijn voorganger ook niet volgen en heeft het druk genoeg om Räikkönen op afstand te houden. Bij de pitstop zal hij daar hulp bij krijgen, want Räikkönen krijgt een tijdstraf van tien seconden wegens de aanrijding met Hamilton.

Hamilton gaat lekker
Na zijn spin twijfelde Hamilton of zijn auto niet kapot was, maar dat blijkt reuze mee te vallen. Silverstone is een inhaalcircuit en dat maakt Hamiltons leven iets gemakkelijker. Hij gaat als een warm mes door de boter, de middenvelders hebben ook weinig baat bij een gevecht dat ze toch zullen verliezen. Na elf ronden is Hamilton het hele middenveld alweer voorbij. Op de zesde plaats is de achterstand op Ricciardo 13 seconden. Als hij vijf seconden vindt op Räikkönen zal die door zijn tijdstraf al achter hem terechtkomen.

Pitstops
Die straf zit Ferrari maar snel uit: na 14 ronden komt de Fin al binnen. Hij valt terug naar de elfde plaats, maar lijkt in te zetten op een tweestopper, dus hij kan flink aanvallen. De Fin is direct snel op zijn nieuwe banden en heeft weinig moeite om de middenvelders in te halen.

Verstappen komt na vier ronden na Räikkönen ook al binnen. Door diens tijdstraf komt Verstappen ruimschoots voor de Ferrari terug de baan op, achter Hamilton. Ricciardo doet hetzelfde de volgende ronde en ook hij blijft net voor de Ferrari.

Pech Leclerc
Charles Leclerc ligt weer netjes in de punten, maar na zijn pitstop kan hij die uit zijn hoofd zetten. Zijn achterwiel zit niet goed vast  de smaakmaker moet zijn Sauber in de berm parkeren.

Goede stop leider
Na 21 ronden komt ook de raceleider binnen voor nieuwe banden. Hij komt net voor zijn grote concurrent weer de baan op, maar Hamilton moet dus nog stoppen. Vettel is de leiding maar een rondje kwijt, want Bottas stopt de ronde erna. Hamilton gaat nog steeds lekker: "De banden zijn nog steeds goed." En safetycar zou de thuisrijder nu goed uitkomen.

Na 25 ronden maakt Hamilton dan eindelijk zijn pitstop. Hij valt zoals verwacht terug achter Räikkönen, het verschil is 12 seconden. Het is de vraag of de Ferrari-rijder nog een keer stopt of niet.

Verstappen onder druk

Max Verstappen gaat in de tweede stint niet meer zo lekker als zijn teamgenoot. Die is elke ronde een paar tienden sneller en dicht zo het gat tot een seconde. Räikkönen hijgt in Ricciardo's nek, Hamilton is een seconde per ronde sneller

AP-1W6QYB2GS1W11 news

Tweede stop Ricciardo
Na 31 ronden komt Daniel Ricciardo verrassend opnieuw binnen. Dichtte hij het gat met Verstappen omdat de Nederlander zijn banden meer moest sparen? Het is een interessante keuze van Red Bull. Ricciardo verliest in ieder geval twee plaatsen aan Räikkönen en Hamilton, maar het lijkt erop dat Red Bull voorsorteerde op Räikkönens aanstaande stop.

Safetycar vanwege crash Ericsson
De snelle eerste bocht kan in Silverstone met DRS open genomen worden. Dat heeft prachtige beelden opgeleverd, maar na 32 ronden ook een groot slachtoffer. Marcus Ericsson verliest bij het aanremmen met open DRS de controle over zijn Sauber, en knalt hard in de bandenstapel. Gelukkig stapt de Zweed ongeschonden uit.

De safetycar komt de baan op en gooit zoals zo vaak het zaakje op zijn kop. Leider Vettel komt binnen voor nieuw rubber, Verstappen en Räikkönen ook, maar de Mercedessen blijven buiten. Dat team heeft dit jaar al wat strategische blunders gemaakt, het wordt interessant om te zien hoe deze keuze uitvalt. Bottas heeft de leiding, op oude banden, en lijkt aangeschoten wild. Hamiltons banden zijn pas zeven ronden oud, hij heeft hierdoor twee plaatsen gewonnen. Red Bull heeft pech, Verstappen is van het podium geduwd, maar kan misschien Bottas nog wel pakken. Ricciardo jaagde met zijn stop op Räikkönen, maar doordat die onder de safetycar kon stoppen, komt de Fin voor de Australiër terecht.

AP-1W6PYSUJS2111 news

Fantastisch gevecht Verstappen
Met nog 15 ronden te gaan, mag Bottas de race hervatten. Hij houdt het hele pak flink op en gaat dan vroeg op het gas. Vettel kan niet aanvallen, Hamilton moet moeite doen om Verstappen achter zich te houden en die heeft moeite met Räikkönen. De Fin haakt aan bij de Nederlander, doet de aanval halverwege de ronde en pakt de plaats van Verstappen. Maar Verstappen blinkt weer eens uit in waar hij zo vaak in uitblinkt: fantastische gevechten etaleren. Hij verrast Räikkönen met een mooie tegenaanval en pakt die plaats weer terug. De Ferrari probeert weer terug te komen, de twee gaan samen de snelste bocht van het circuit in, maar Verstappen trekt aan het langste eind.

Wat Verstappen en Räikkönen goed doen, doen Grosjean en Sainz verkeerd. Die twee gaan ook samen die snelle bocht in, maar Grosjean aan de binnenkant heeft een klein beetje onderstuur en dat is genoeg om Sainz aan te tikken. De twee gaan samen diep de grindbak in en de safetycar kan opnieuw uitrukken. De Fransman probeert de schuld nog in de schoenen van Sainz te schuiven "hij stuurde in op mij", maar het was toch zijn correctiemomentje dat de aanstichter was.

M164207

Lekker voor Mercedes
De tweede safetycar is goed nieuws voor Mercedes. Nu hoeft Bottas nog maar elf ronden vol te houden. Bottas speelt hetzelfde spelletje, houdt alles op en gast dan. Vettel, Hamilton en Verstappen kunnen niet aanvallen, Räikkönen maakt een klein foutje, maar verliest ook niets.

Vettel laat echter direct zien wat zijn plannen zijn: winnen. Hij gaat meteen in de aanval, maar Bottas gooit de deur hard dicht. Hoe lang kan hij dit volhouden? De eerste ronden heeft Vettel nog geen DRS, maar hij probeert het opnieuw. Bottas verdedigt zich met hand en tand en de twee vechten het een halve ronde hard uit. Bottas slaagt er echter steeds in om de Ferrari achter zich te houden.

Verstappen valt uit
Kimi Räikkönen is ook razendsnel en dit keer lukt het Verstappen niet om de Ferrari achter zich te houden. Verstappen maakt een klein foutje bij het opkomen van Hangar Straight en dat is voor Räikkönen genoeg om de vierde plek te pakken. Verstappen kan maar net zijn teamgenoot achter zich houden. Er lijkt iets mis met zijn auto, maar Verstappen kan door. Een paar ronden later gaat het echter toch mis: Verstappen spint door een brake-by-wire probleem en valt helemaal terug. Een paar bochten later is het helemaal gedaan voor Verstappen, als zijn versnellingsbak vast zit in de eerste versnelling.

Slotstrijd
Daarna gaat Räikkönen direct naar de staart van Hamilton. De vier koplopers zitten vlak achter elkaar – wat een prachtig slotgevecht van deze Grand Prix. Vettel lijkt veel sneller, maar Bottas slaat steeds op de goede momenten het gat. Vettel moet een verrassende aanval doen, en dat doet hij. Hij zet extreem laat de aanval in, verrast Bottas in de binnenbocht, en pakt de leiding terug.

Wat doet Mercedes nu? Hamilton heeft nieuwere banden dan zijn teamgenoot, maar teamorders worden doorgaans niet uitgedeeld. Nu wel? Hamilton zet de aanval in en nu verdedigt Bottas zich niet zo hevig. De tweede plek voor Hamilton is een fantastisch resultaat, na zijn spin in de eerste ronde.

M164184

Geslaagde strategie Mercedes
Bottas moet na zijn teamgenoot ook nog Kimi Räikkönen laten gaan. De strategie van Mercedes pakt dus weer slecht uit – althans, voor Bottas. Het blijkt echter dat Bottas geen nieuwe zachte banden over had. Ook mét een stop zou hij dus de slechtste band hebben gehad, vandaar dat het team voor de positie op de baan koos. Bovendien heeft Mercedes' strategie Hamilton wel van p6 op p2 gebracht. En dat is in het licht van de titelstrijd eigenlijk het best mogelijke resultaat voor Mercedes.

Bottas kan Ricciardo nog wel achter zich houden. Hülkenberg is best of the rest op p7, vlak voor Ocon. Alonso haalt op p8 weer alle McLaren-kastanjes uit het vuur; Vandoorne komt niet verder dan p12. Magnussen en Gasly nemen de laatste punten mee.

Vettel genoot
Door de safetycar moest Vettel nog flink aan de bak om de zege binnen te halen. "De safetycar maakte alles wat spannender. Ik had het voordeel van de banden, maar het was niet makkelijk om Bottas voorbij te komen. Ik kon hem echter verrassen. Ik wist niet of ik de bocht zou halen, maar het lukte. Ik heb genoten van de race, hopelijk het publiek ook."

Ziet Hamilton samenzwering?
Hamilton laat bij het eerste interviewmoment verstek gaan en lijkt boos. Als hij op het podium zijn 340.000 thuisfans toch te woord staat, weigert hij over de aanrijding en opmars te praten. "Interessante tactiek van Ferrari", mompelt hij. "We geven niet op en zullen blijven pushen."

Räikkönen accepteert straf
Kimi Räikkönen was flink in de vechtmodus vandaag, al maakte hij het zichzelf – en Hamilton – niet gemakkelijk. "In de derde bocht blokkeerde mijn wiel, waardoor ik Lewis raakte en hij spinde. Dat was mijn schuld, het gebeurt soms. De tijdstraf was dus verdiend. Daarna ben ik gaan vechten. Zonder die fout en penalty was het resultaat misschien beter geweest, maar ik heb gedaan wat ik kon."

Uitslag Grand Prix Groot-Brittannië
1. Sebastian Vettel, 52 ronden
2. Lewis Hamilton, op 2.264
3. Kimi Räikkönen, op 3.652
4. Valtteri Bottas, op 8.883
5. Daniel Ricciardo, op 9.500
6. Nico Hülkenberg, op 28.220
7. Esteban Ocon, op 29.930
8. Fernando Alonso, op 31.115
9. Kevin Magnussen, op 33.188
10. Pierre Gasly, op 34.129

11. Sergio Perez, op 34.708
12. Stoffel Vandoorne, op 35.774
13. Lance Stroll, op 38.106
14. Sergey Sirotkin, op 48.114
15. Max Verstappen

Carlos Sainz
Romain Grosjean
Marcus Ericsson
Charles Leclerc
Brendon Hartley

Reacties

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 08 juli 2018 19:46

    Ferrari International Assistance is weer lekker bezig. 5 of 10 sec penalties zijn natuurlijk belachelijk als straf wanneer je iemand anders de race uit knalt (voor de tweede keer in drie weken. Helemaal als je bedankt dat het geen losse Stop & Go penalty is maar in feite een langzame pitstop.

    • 4
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 08 juli 2018 20:18

    Dan begrijp je er echt helemaal niets van. Hamilton verkloot zijn start gewoon en nu begint het complete Mercedes team te janken omdat Vettel de race wint. Zo lust ik er nog wel een paar...

    • 1
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 08 juli 2018 20:27

    Wat een intelligente opmerking! Kijk even op autosport.com en probeer het nog een keer zonder rode bril

    • 3
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 08 juli 2018 20:38

    Dus Hamilton had een prima start oké duidelijk.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 09 juli 2018 09:56

    Wat een heerlijke race, nagelbijten tot het einde

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet