GT

Blancpain GT Asia: Kodric en Lind breiden titelvoorsprong uit in Japan

20180701 BGTS Asia Ronde3 veld

In de derde ronde van het Blancpain GT Asia kampioenschap, verreden op het circuit van Suzuka, hebben Dennis Lind en Martin Kodric (FFF Racing Lamborghini #19) hun voorsprong in het GT3-rijderskampioenschap flink uitgebreid. Het duo deed dit door in race 1, ondanks een succes penalty van 10 seconden, als derde te finishen. In race 2 kwamen Lind en Kodric na een bizar incident rondom race leider Leo Ye Hongli als winnaars over de eindstreep. Lind/Kodric staan nu 19 punten voor op titelconcurrent Patric Niederhauser (GruppeM Mercedes #999). In de GT4-tussenstand is Reinhold Renger (GruppeM Mercedes #666) nog altijd de kampioenschapsleider.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

Race 1 In de kwalificatie voor de eerste race zetten Martin Rump en Franky Chen Congfu (Absolute Racing Audi #3) de snelste tijd neer. Zij bleven met hun 2:02.267 de Lamborghini van Lind/Kodric maar liefst drie tienden voor. De tweede startrij werd geclaimd door Markus Pommer/Patric Niederhauser (GruppeM Mercedes #999) en Craft Bamboo-rijders Shae Davies/Sandy Stuvik (Porsche #911).

Bij de start kwam poleman Rump een fractie langzamer weg dan Lind, waardoor de twee zij aan zij richting de eerste bocht stormden. Eenmaal daar aangekomen was het Lind die als laatste remde en de leiding pakte. Lind behield de koppositie gedurende zijn gehele stint, al moest hij die wel met hand en tand verdedigen tegen Rump. De Audi-rijder hield het gat tussen hemzelf en Lind beperkt tot een seconde. Hindering door enkele GT4-achterblijvers vlak voor het openen van het pit window deed het gat nog wel groeien tot vier seconden, maar dit was niet genoeg voor Linds teamgenoot Kodric om na de pitstop als leider weer de baan op te kunnen komen. Lind/Kodric moesten tijdens hun pitstop een succes penalty van tien seconden uitzitten, omdat zij in de vorige race tweede waren geworden. Aangezien Rump zijn achterstand had weten te minimaliseren, kon zijn wagenpartner Chen Congfu de Lamborghini in de pitstraat voorbij rijden. In de slotfase van de race kreeg Chen Congfu het nog flink aan de stok met Sandy Stuvik, maar uiteindelijk wist hij de zege voor Absolute Racing veilig te stellen. Stuvik werd tweede, voor Kodric en Nick Foster (HubAuto Corse Ferrari #27).
  20180701 BGTS Asia Ronde3 rump

In de GT4-klasse ging de winst naar de lokaal matadoren Takayuki Kinoshita en Sunako Jukuchou (Team Studie BMW #81). Hun zege was tevens de eerste Blancpain GT Asia-winst voor de nieuw ontworpen BMW GT4.
  UITSLAG Race 1
Ra
ce 2
De tweede kwalificatie viel ten prooi aan het team van HubAuto Corse. Leo Ye Hongli/Nick Foster (Ferrari #27) pakten de polepositie; hun teamgenoten Morris Chen/Tim Slade (Ferrari #28) eisten de tweede startplaats op. Het leek zodoende een mooie wedstrijd te gaan worden voor het Italiaanse automerk, maar toch eindigde de dag in mineur.

Foster nam vanaf de pole direct de leiding in de wedstrijd, vlak voor zijn teamgenoot Slade. Het tempo van de Ferrari's was goed en zelfs een korte neutralisatie door de safety car kon de HubAuto 1-2 niet bedreigen. Na de herstart behielden beide wagens hun posities en begon Foster opnieuw aan het opbouwen van zijn voorsprong. Het tij voor HubAuto keerde echter toen Slade in aanraking kwam met een GT4-wagen en langs de baan tot stilstand kwam. De wedstrijd werd opnieuw geneutraliseerd, precies op het moment dat het pit window opende, waardoor veel rijders direct naar binnen kwamen.

  20180701 BGTS Asia Ronde3 lambo19

Toen het stof in de pitlane weer was gaan liggen, reed Foster's teamgenoot Ye Hongli aan de leiding, gevolgd door Alexander Matschull (GruppeM Mercedes #888), Hiroshi Hamaguchi (FFF Racing Lamborghini #63), Markus Pommer (GruppeM Mercedes #999) en Dennis Lind (FFF Racing Lamborghini #19). Bij de herstart bleef Ye Hongli aan kop, maar hij slaagde er niet in om het tempo te rijden van Lind, die achter hem gestaag opklom van de vijfde naar de tweede plek. De Deen was bezig het gat naar Ye Hongli dicht te rijden, toen de safety car voor de derde keer de baan op kwam omdat Rump, de winnaar van de eerste race, het grind in was geschoven. Bij de herstart ging het mis voor HubAuto: Ye Hongli reed achter de safety car aan de pits in en gaf daarmee de eerste plaats op een presenteerblaadje over aan Lind. De Lamborghini-coureur nam het geschenk dankbaar aan en reed onbedreigd naar de zege. KCMG-coureurs Edoardo Liberati en Florian Strauss werden tweede – een enorme prestatie aangezien zij op positie vijftien gestart waren. De laatste podiumplaats ging naar Matschull/Marciello.

In de GT4-klasse werd de zege opgeëist door kampioenschapsleider Reinhold Renger en zijn teamgenoot Ryuichirou Ohtsuka. Het is voor Renger zijn derde zege van het seizoen.
  UITSLAG Race 2
  20180701 BGTS Asia Ronde3 renger

GT3-rijderskampioenschap
1. Martin Kodric/Dennis Lind 94
2. Patric Niederhauser 75
3. Martin Rump/Franky Cheng Congfu 66
4. Nick Foster/Leo Ye Hongli 60

GT4-rijderskampioenschap
1. Reinhold Renger 133
2. Ringo Chong/Gilles Vannelet 94
3. Jean-Marc Merlin/Frank Yu 79
4. Ken Urata/Max Chen 68

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet