Formule 1

Formule 1: Prachtige overwinning Verstappen voor gigantische oranjemassa

Verstappen oranje

Voor een uitzinnige oranje mensenmassa en op de thuisgrond van Red Bull heeft Max Verstappen een prachtige overwinning gegrepen. Een sterke start, in een prachtig gevecht tussen de vier koplopers, bracht Verstappen op de derde plek, pech voor Bottas gaf de tweede plek cadeau, een goede pitstop – terwijl Mercedes zat te pitten – gaven hem de leiding in handen. Vanaf dat moment reed Verstappen erg volwassen, was hij erg zuinig met zijn banden en hield hij vakkundig de Ferrari's op achterstand. Een mooier moment om de zege te pakken was er voor Verstappen niet. Mercedes had een ongekende off-day: beide wagens vielen uit met technische problemen. Met zijn derde plek pakt Vettel daarmee de leiding in het kampioenschap weer – verrassenderwijs hoefde Räikkönen Vettel in de laatste ronden niet voorbij te laten.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Dreiging van Max
Door de gridstraf van Vettel is Verstappen doorgeschoven naar de tweede startrij. Dat zullen de Mercedessen vooraan niet heel prettig vinden. Kan hij voor het oog van duizenden Nederlanders de leiders en Räikkönen naast hem aanvallen? Vorig jaar haalde hij de oranjetribune, halverwege het circuit, niet. Heeft hij nu meer geluk?

Schitterende start
Verstappen komt goed van zijn plaats, maar niet zo goed als de op ultrasofts startende Räikkönen Die duikt zeer gewaagd tussen de twee Mercedessen, heeft maar millimeters ruimte, maar zet door en duwt de poleman naar buiten. Bottas zit aan de verkeerde kant en verliest twee plaatsen, Hamilton pakt de leiding voor Räikkönen. Verstappen remt wat eerder, om daarna de perfecte run uit bocht 1 te hebben en zo Bottas ook voorbij te kunnen. In de volgende bocht valt hij Räikkönen aan voor p3, maar die jaagt ook op de leiding. Räikkönen verremt zich iets, gaat wijd, maar heeft zo een goede run en houdt Verstappen achter zich. Bottas profiteert vervolgens van deze twee strijders en pakt met een move twee plaatsen weer terug. Daarna heeft Verstappen het laatste woord, want voor het oog van de oranjetribune valt hij Räikkönen aan, raakt hij de Ferrari een klein beetje en pakt hij p3 weer. Dat alles duurt de hele eerste ronde; wat een prachtige start in Oostenrijk, een reclame voor de Formule 1.

Vettel leek met een goede start ook te profiteren en plaatsen te pakken, maar hij zit in bocht 1 ook aan de verkeerde kant en valt terug naar de achtste plek. Hij zit achter de twee Haas-mannen, maar heeft slechts twee ronden nodig om die weer terug te pakken. Op de zesde plaats rijdt hij achter Ricciardo. Hamilton aan de leiding ligt weer op koers om een grote slag te slaan ten opzichte van Vettel.

Bottas

Weer pech voor Bottas
Valtteri Bottas presteert dit jaar eigenlijk al fantastisch, maar hij heeft een ongelofelijke dosis pech. Die pechgolf houdt in Oostenrijk helaas niet op. Na 15 ronden geeft zijn versnellingsbak de geest en moet de poleman zijn Mercedes naast de baan parkeren. Wat een pechjaar voor de Fin. De oranjetribune juicht: Verstappen ligt tweede.

Verstappen op koers voor overwinning?
Om Bottas' gestrande auto op te ruimen komt een virtuele safetycar. Die buitenkans grijpen Red Bull en Ferrari, door beide auto's binnen te halen. Mercedes zit te slapen, niet voor het eerst dit jaar, en haalt Hamilton niet binnen. Verstappen, Räikkönen en Ricciardo behouden hun positie, maar Hamilton zal dus aan de bak moeten. Zijn voorsprong is 13 seconden, dat zal hij moeten uitbouwen om bij een stop niet achter Verstappen terecht te komen. In de eerste ronden lukt dat niet bijster, de twee rijden exact dezelfde rondetijden.

Achter Verstappen kan Red Bull zelfs aan een dubbelzege gaan denken. De Australiër zit al de hele race achter Räikkönen te jagen, maar een echte aanval laat op zich wachten tot de Fin een klein foutje maakt. De Red Bull duikt in de slipstream, wordt naar buiten geduwd, maar zet door en pakt de derde plek.

Verstappen aan de leiding
De verwachting is dat Lewis Hamilton een heel lange eerste stint zal rijden, blijft hopen op een (virtuele) safetycar, en anders in de slotfase stopt en op vers rubber gaat vechten. Zo ver komt het echter niet, want bij Mercedes verschufit de prioriteit van het winnen van de race naar het kampioenschap. Als Hamilton nu stopt, blijft hij in ieder geval voor Vettel op de baan. Dus dat is wat Mercedes beslist. De Brit komt binnen, valt terug naar de vierde plek, maar houdt zijn belangrijkste concurrent achter zich.

Ricciardo

Ricciardo heeft groot bandenprobleem
Op de tweede plek geeft Daniel Ricciardo elke ronde een paar tienden toe op zijn teamgenoot. Räikkönen en Hamilton lijken iets sneller dan de Australiër, want ze volgen hem op de voet. Geeft Ricciardo Verstappen wat meer ruimte? Spaart Ricciardo zijn banden? Of kan hij gewoon niet sneller? Räikkönen weet het wel: hij ziet een grote blaar op de linkerachterband van de Red Bull. Dat worden nog 35 lange ronden voor Ricciardo. Het tempo zakt nog wat verder, waardoor ook Vettel aanhaakt.

De aanval van Räikkönen laat niet lang op zich wachten, want het snelheidsverschil is simpelweg te groot. Met DRS en betere grip doet de Fin precies dezelfde aanval als Ricciardo eerder bij hem. De aanval lukt en Räikkönen pakt p2. Ricciardo gaat vervolgens de pits in, hier is geen houden aan.

Vettel

Kampioensduel
De lucht voor hem moet Hamilton ook goed doen, maar het pakt anders uit. Vettel is aangehaakt en slaat spijkers met koppen. Hij valt Hamilton aan, die duwt hem bijna, maar net niet, op het gras. Daarna is het woord aan Vettel, die remt laat, duwt Hamilton naar buiten, wederom net niet op het gras, en pakt die belangrijke plaats. Een direct gevecht voor het kampioenschap, met twee mannen die elkaar nét genoeg ruimte geven. Dat is kampioenwaardig van beide mannen.

Banden heel houden
Verstappen heeft aan de leiding de touwtjes stevig in handen. Hij is ongeveer even snel als de drie mannen achter hem en houdt het gat tussen de zes en zeven seconden. De enige zorg zijn de banden; houd die heel. Hoe moeilijk dat is liet Ricciardo zien, maar ook Hamilton heeft al grote problemen met zijn achterband. "Ik voel me goed, dus maak je geen zorgen", zegt Verstappen.

Hamilton stopt toch
Niets leek voorafgaand aan de race op een tweestopper te wijzen, maar de werkelijkheid blijkt weer eens anders. Ook Hamilton houdt het niet vol op deze banden en komt met nog 18 ronden te gaan de pits in. Hij verliest een plek en komt vlak achter Ricciardo op de baan.

Ricciardo valt uit
Hamilton hoeft echter geen energie te verspelen aan een inhaalactie. Ricciardo's versnellingsbak geeft namelijk de geest en hij moet zijn Red Bull aan de kant parkeren. Gelukkig voor Verstappen levert dit geen virtuele safetycar op.

Verstappen krijgt het nog benauwd
Als de slotfase aanbreekt, durven de Red Bull-garage en Verstappen-fans nog niet achterover te leunen. De voorsprong van de leider loopt stilaan terug, van zeven seconden naar zes, vijf, vier. Op dit tempo wordt de slotfase nog spannend. Maakt Verstappen zich nog steeds geen zorgen?

Hamilton

Drama voor Mercedes
Mercedes was sinds 2014 onverslaanbaar in Oostenrijk. Maar vandaag gaat het helemaal verkeerd voor het normaal zo betrouwbare team. Na Bottas geeft ook Hamiltons Mercedes, zeven ronden voor het einde, de geest. Lag hij een uur geleden nog op koers om weer uit te lopen in het kampioenschap, nu lijkt Vettel als leider naar Silverstone te reizen.

Räikkönen aan de kant?
Met Vettel op p3, zal hij in het kampioenschap een punt meer hebben dan Hamilton. Maar Ferrari kan er vrij gemakkelijk drie van maken. Het Oostenrijkse publiek weet nog maar al te goed hoe Barrichello vlak voor de finish de overwinning aan Michael Schumacher moest overdragen. Moet Räikkönen nu ook aan de kant voor zijn teamgenoot?

Räikkönen

Räikkönen geeft zich nog niet gewonnen, want met nog vijf ronden te gaan, brengt hij het gat onder de drie seconden. Houdt Verstappen dit vol? Met nog drie ronden te gaan is het gat 2,5 seconde. Een ronde later nog 2,4. Dit gaat hij redden! Een ronde later is het 2,1 en dat is de laatste ronde. Verstappen heeft alles onder controle. Het feest op de oranjetribune overstemt de bulderende motoren. Zijn eerste zege van het jaar had niet op een mooier moment kunnen komen.

Verstappen

Max glunderend van oor tot oor
Terwijl er duizenden oranjefans naar het podium rennen, kan Verstappen zijn uitzinnige lach niet onderdrukken. "Het is echt geweldig om met een Red Bull op de Red Bull Ring te winnen, zeker met zoveel Nederlandse fans. Het was erg moeilijk om de banden onder controle te houden. We hadden veel blaren, maar ik kon het volhouden tot het eind. In het kampioenschap is het ook lekker om weer eens wat punten goed te maken. Hopelijk kunnen we zo doorgaan."

Räikkönen rook de overwinning
Kimi Räikkönen verloor bij de start zijn plek aan Verstappen, en laat die nu er met de overwinning vandoor gaan. "Bij de start was het erg krap tussen de Mercedessen, ik was bang dat ik geraakt werd en moest even inhouden. Daardoor kwam ik ook niet goed weg, ging ik wijd en verloor ik een plaats. De auto was echter erg goed, in de slotfase kwamen we alleen wat ronden te kort. Maar voor het team is dit een erg goed resultaat."

Vettel complimenteus
De leiding in het kampioenschap is het beste nieuws voor Sebastian Vettel – dat had hij na een paar bochten niet gedacht. "Ik probeerde in bocht 1 in te halen, maar zat aan de verkeerde kant en verloor momentum. In bocht 3 was het eigenlijk hetzelfde liedje. Daardoor moest ik eerst nog vechten met de Haas' en Renaults. Daarna was het een kwestie van schade beperken, maar dat ging erg goed. Het is een positieve dag, het kon beter, maar de overwinning van Max is dik verdiend. Hij heeft erg goed gereden en maakte geen fouten."

Teambaas uitzinnig
Max stond eerder in het jaar nog onder wat kritiek van zijn bazen, nu zijn de tabels gedraaid. Vooral dat zijn overwinning op Red Bulls thuisgrond is, maakt veel goed. "Max reed erg volwassen vandaag", aldus Christian Horner. "Hij was zo kalm. De banden waren erg gevoelig als je er iets te veel energie in stopte. Maar Max hield de blaren perfect onder controle."

Oranjefans

Uitslag Grand Prix Oostenrijk
1. Max Verstappen, 71 ronden
2. Kimi Räikkönen, op 1.504
3. Sebastian Vettel, op 3.181
4. Romain Grosjean, op 1 ronde
5. Kevin Magnussen, op 1 ronde
6. Esteban Ocon, op 1 ronde
7. Sergio Perez, op 1 ronde
8. Fernando Alonso, op 1 ronde
9. Charles Leclerc, op 1 ronde
10. Marcus Ericsson, op 1 ronde

11. Pierre Gasly, op 1 ronde
12. Carlos Sainz, op 1 ronde
13. Lance Stroll, op 2 ronden
14. Sergey Sirotkin, op 2 ronden
15. Stoffel Vandoorne

Lewis Hamilton
Brendon Hartley
Daniel Ricciardo
Valtteri Bottas
Nico Hülkenberg
 

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet