Sportscars

Sportscars: Colin Braun zet CORE-Oreca op pole in bloedheet Watkins Glen

180630 IMSA kwali 54
Pole-position voor Colin Braun in de CORE-Oreca op Watkins Glen

Bijna waren in alledrie de klassen van het IMSA WeatherTech SportsCar Championship de pole-positions voor de zes-uursrace op Watkins Glen naar Britse rijders gegaan, maar na de respectievelijke poles van Jack Hawksworth in de 3GT-Lexus in GTD en Richard Westbrook in de nummer 67-Ford in GTLM voorkwam Colin Braun in de CORE-Oreca LMP2 dat Paul Di Resta met de United-Ligier in de prototype-klasse de pole pakte. Daarmee start er morgen, tijdens het 'holiday weekend' waarin vrijwel alle auto's een patriottisch design in Amerikaanse kleuren hebben, in ieder geval één Amerikaanse rijder vanaf de eerste plek, zowel in de klasse als algemeen. Renger van der Zande kwalificeerde zich in de prototype-klasse in de zomerse warmte als achtste, binnen de mogelijkheden van de 'balance of performance' het maximaal haalbare. De Riley-Mercedes met Jeroen Bleekemolen start als elfde in de GTD-klasse, nadat Ben Keating zoals gebruikelijk de kwalificatie reed.

Tekst: René de Boer (vanuit Watkins Glen, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA

Snelste prototype-rijder was Colin Braun in de nummer 54-CORE-Oreca met een tijd van 1:32,350 minuten, slechts 0,006 seconden voor Paul Di Resta in de nummer 32-United Autosports-Ligier. Daarmee staan er voor het eerst sinds lange tijd twee LMP2's op de eerste startrij voor een IMSA-wedstrijd. Op de tweede rij staan de beide Penske-Acura-DPi's, met Ricky Taylor in de nummer 7 voor Dane Cameron in de nummer 6. Renger van der Zande reed de kwalificatie in de nummer 10 Konica-Minolta-WTR-Cadillac DPi, waarmee hij de achtste tijd in de klasse op de klokken wist te zetten. Daarmee was hij in ieder geval de snelste Cadillac-rijder, want de beide Action Express-Cadillacs eindigden op de posities elf en twaalf. Het Mazda-team in de kwalificatie was gereduceerd tot één auto, nadat René Rast in de derde vrije training eerder vanmorgen op het dak was gerold na een misverstand met Patrick Lindsey in de Park Place-Porsche uit de GTD-klasse.

180630 IMSA kwali 10
Renger van der Zande was de snelste Cadillac-rijder in de kwalificatie

"We zijn in ieder geval de snelste Cadillac, dat is waar het team naar kijkt en waar ook Cadillac naar kijkt", verklaarde Renger van der Zande. "We wisten dat we vanwege de 'balance of performance' er in de strijd om de pole niet aan te pas zoude komen, en dat de LMP2's hier snel zouden zijn. Dat geldt ook voor volgende week in Mosport. Binnen de mogelijkheden was dit het best haalbare resultaat. Ik begin de kwalificaties steeds leuker te vinden en ik was echt aan het pushen; ik ben hier nog nooit zo hard door de 'Bus stop' gegaan. Maar ja, het zou natuurlijk nog leuker zijn als we dan ook echt voorde voorste posities zouden kunnen meestrijden. In de race moeten we kijken wat er gebeurt, misschien zorgt de hitte ook nog wel voor interessante situaties."

180630 IMSA kwali 67
GTLM-pole voor Richard Westbrook in de nummer 67-Ford

Dat de Fords het snelst zijn in de GTLM-klasse tekende zich in de vrije trainingen al af, en drievoudig Watkins Glen-racewinnaar Richard Westbrook bevestigde dat door met een tijd van 1:41.948 minuten de pole-positions voor zich op te eisen. Westbrook was de enige die onder de 1:42 wist te rijden, maar dat deed hij maar liefst drie keer met tijden van respectievelijk 1:41.989, 1:41,961 en 1:41,948. Joey Hand kwalificeerde de nummer 66-Ford als tweede met een tijd van 1:42,059 minuten. Lange tijd leek het erop dat de Porsches de tweede startrij zouden bezetten, met Earl Bamber in de nummer 912 net voor Patrick Pilet in de nummer 911, maar in de laatste seconden doken beide Corvettes daar nog onder: Tommy Milner reed de derde tijd in de nummer 4 en Antonio Garcia eindigde als vierde in de nummer 3. Daarmee herstelde Garcia zich goed van een spin en licht muurcontact eerder in de sessie. De beide Porsches eindigden zo op de plaatsen vijf en zes, met slechts een honderdste verschil tussen Garcia en Bamber als de snelste 911-rijder. De beide BMW's kwalificeerden zich met de ruime achterstanden van respectievelijk 1,3en 1,5 seconden op de snelste tijd van Westbrook op de posities zeven en acht.

180630 IMSA kwali 15
GTD-pole voor Jack Hawskworth in de 3GT-Lexus

In GTD reed de Brit Jack Hawksworth in de nummer 15-3GT Racing-Lexus de snelste tijd in 1:44,499 minuten, een nieuw GTD-kwalificatierecord. Voor Hawksworth was het de tweede opeenvolgende pole na zijn eerdere trainingssucces van afgelopen maand op Mid-Ohio. De Brit had een voorsprong van 0,112 seconden op Christopher Mies in de Montaplast by Land-Motorsport-Audi. Ook de derde plaats was voor een Lexus, de nummer 14-auto met Kyle Marcelli, gevolgd door de beide Acura's van Alvaro Parente en Lawson Aschenbach. Op de plaatsen negen tot en met elf volgden de drie Mercedes-AMG GT3's, met de nummer 33-Riley-auto van Jeroen Bleekemolen en Ben Keating op de elfde plaats. Zoals gebruikelijk was het Keating die de kwalificatie voor zijn rekening nam.

180630 IMSA kwali 33
Patriottisch Amerikaans design voor de Riley-Mercedes van Jeroen Bleekemolen en Ben Keating

Jeroen Bleekemolen verklaarde: "We zijn misschien niet de snelste auto, maar we zitten er wel goed bij. Dat betekent dat we zeker kansen hebben op een goed resultaat in de race." Voor onze landgenoot zijn het drukke dagen: "Aanstaande dinsdag rijd ik in Spa, waar de officiële testdag voor de 24-uursrace plaatsvindt, woensdag testen we ook nog in Spa, en dan vlieg ik donderdag alweer naar Canada voor de volgende IMSA-race, komend weekeinde in Mosport."

180630 IMSA Watkins Glen uitslag kwalificatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet