GT

European GT4: Winst voor BMW en McLaren in fraaie races op Misano

A38I7556

Fraaie autosport kregen we te zien in de derde ronde van de GT4 European Series op het Italiaanse Misano World Circuit. Vooral de eerste wedstrijd met de #10 Equipe Verschuur McLaren en de #5 Phoenix Racing Audi als hoofdrolspelers, zorgden voor enerverende inhaalacties voor de koppositie. Ook daarachter waren de gevechten in beide races spannend om te zien. Reclame voor de autosport in optima forma.

Tekst: Gerrie Hoekstra/PR
Foto's: PR

piana-gt4


Piana en Umbrarescu pakken overwinning in spannende eerste race
BMW coureurs Gabriele Piana en Razvan Umbrarescu wonnen na een uitermate spannende race hun eerste wedstrijd van dit seizoen op het Misano World Circuit. Zij hadden daarvoor wel de hulp nodig van de wedstrijdleiding, die in de slotfase de winnende Equipe Verschuur McLaren een tijdstraf gaf vanwege inhalen tijdens een safetycarperiode. De RN Vision STS-rijders maakten geen fouten en reden naar de bovenste plaats van het podium. Markus Lungstrass en Hamza Owega wonnen de Pro-Am klasse, terwijl Alessandro Giovanelli en Giuseppe Ghezzi naar hun derde achtereenvolgende zege in AM reden.

Een indrukwekkend veld van 44 GT4-wagens aan de start in Italië, met de Equipe Verschuur McLaren van Ricardo van der Ende als snelste in de kwalificatie. Nicolaj Möller-Madsen, die een equipe vormde met Milan Dontje, startte als tweede vanaf de eerste rij. Na de start nam Van der Ende voorsprong op de Deen, maar de #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS GT4-coureur verkleinde zienderogen de achterstand. Een fantastische deur aan deur strijd voor de koppositie volgde, waarbij de Deen de #10 McLaren 570S GT4 in de zevende ronde passeerde, maar geen afstand kon nemen. Het hele veld kwam weer bij elkaar nadat de #31 Selleslagh Racing Team Mercedes-AMG GT4 met Bas Schouten aan het stuur de bandenstapels raakte. Na de herstart ging de strijd om de kop verder , tot de verplichte rijderwissel halverwege het race-uur.

De #10 Equipe Verschuur McLaren 570S GT4 maakte zijn stop één ronde eerder dan de #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS GT4, maar dit was niet voldoende om de leiding over te nemen. Milan Dontje bleef aan de kop net voor Finlay Hutchison. Razvan Umbrarescu in de #111 RN Vision STS BMW M4 GT4 volgde als derde.

De strijd tussen Dontje en Hutchison, die was gestart door hun teamgenoten, werd nog heftiger vervolgd. De safetycar moest wederom uitrukken nadat de #33 Bullitt Racing Mercedes-AMG GT4 van Andy Meyrick zich ingroef in de grindbak. De safetycar kwam op de baan achter beide koplopers, die hun strijd voortzetten en langzamere wagens inhaalden.

Deze passeeracties zorgden later voor een ommekeer in de wedstrijd, doordat beide koplopers een 40 seconden straf aan hun brandvrije broek kregen. Voor Milan Dontje werd het met nog 5 minuten op de klok alleen nog maar erger. In duel met Hutchison spinde de jonge rijder op hoge snelheid de grindbak in.

Hutchison passeerde als eerste de finish, maar door zijn straf kreeg Umbrarescu de overwinning in zijn schoot geworpen, met de #55 HHC Motorsport Ginetta G55 GT4 van Will Tregurtha en Stuart Middleton als tweede voor de #16 Racing One Audi R8 LMS GT4 van Hamza Owega met Markus Lungstrass als laatste podiumgangers. Beste Nederlanders werden op een vijfde plaats algemeen de MDM Motorsport-coureurs Simon Knap en Max Koebolt. Wolf Nathan en Nicky Pastorelli reden hun Chevrolet Camaro GT4 R naar de tiende plaats. Een fraaie 18de plaats was er voor Liesette Braams in de tweede Equipe Verschuur McLaren, twee plaatsen voor teamgenoot Ricardo van der Ende.

Uitslag race 1

A38I8592

Equipe Verschuur domineert tweede European GT4 race
Equipe Verschuur rijders Finlay Hutchison en Ricardo van der Ende behaalden hun eerste overwinning dit seizoen na een dominante voorstelling. Gestart vanaf de vierde plaats op de startgrid schoof Hutchison door naar de kop in de beginfase van de race. Halverwege nam Ricardo van der Ende het stuur over en reed foutloos naar de zege. RN Vision STS won de Pro-Am klasse met Pavel Lefterov en Miguel Cristovao als rijders, Niki Leutwiler en TFT Racing behaalde de winst in de AM klasse.
Poleman Milan Dontje behield zijn eerste plek na de start, gevolgd door Ivan Pareras in de #2 Leipert Motorsport Mercedes-AMG GT4. De gedreven Finlay Hutchison, gestart vanaf een vierde plaats, was ontketend en passeerde eerst de #16 Racing One Audi R8 LMS GT4 van Markus Lungstrass, daarna was Pareras het volgende slachtoffer en begon de jacht naar koploper Dontje. In de vijfde ronde passeerde Hutchison koploper Dontje en nam gelijk afstand van de #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS GT4. Achter beide wagens ontstond een fraai gevecht voor de laatste podiumplaats. Lungstrass en Simon Knap in de #1 MDM Motorsport BMW M4 GT4 verschalkte Pareras, maar door hun gevecht kwam daarachter de #87 Team GT McLaren van Paul Rees en de #55 HHC Motorsport Ginetta van Will Tregurtha dichterbij en zij gingen ook het gevecht aan.

Na de verplichte rijderwissel nam Van der Ende het stuur over van Hutchison en vergrootte zijn voorsprong. Een gevecht zoals in de eerste race zat er niet meer in, nadat Nicolaj Møller-Madsen een 'drive-through' straf kreeg voor het afsnijden van bochten, wat volgens de wedstrijdleiding voordeel opleverde. De Deense coureur loste snel zijn straf in, maar verloor door het extra pitbezoek kostbare plaatsen.

Van der Ende reed soeverein aan kop voor Racing One-rijder Hamza Owega, die te maken kreeg met Stuart Middleton's Ginetta als derde algemeen. De Britse coureur passeerde snel de Duits Audi-rijder, maar binnen een aantal ronden kreeg hij de #111 RN Vision STS BMW M4 GT4 van Gabriele Piana steeds groter in zijn spiegels.

Van der Ende maakte geen enkele fout en reed naar een overtuigende overwinning, terwijl daarachter Middleton problemen kreeg en uit de top drie verdween. Piana profiteerde en pakte daardoor de tweede plaats voor de KTM X-Bow GT4 van een opvallend goed sturende Reinhard Kofler.
  A38I8463

De #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS GT4 van Nicolaj Møller-Madsen kwam na hun straf toch nog als vierde over de finish voor de teruggevallen #55 HHC Motorsport Ginetta G55 GT4 van Middleton. Beitske Visser reed met teamgenoot Nico Menzel naar de zevende plaats. Simon Knap en Max Koebolt passeerden de finish als negende. 16de algemeen werden Bob Herber en Bas Schouten, gevolgd door de Nederlanders Luc Braams /Duncan Huisman en Koen Bogaerts en Mark van der Aa.

  verschuur-gt4


Uitslag race 2

Stand na 6 races:
1. #55 Tregurtha William (GBR) / Middleton Stuart (GBR) 97
2. #5 Dontje Milan (NLD) / Möller-Madsen Nicolaj (DNK) 84
3. #1 Knap Simon (NLD) / Koebolt Max (NLD) 77
4. #36 Tribaudini Stephane (FRA) / Jean Pierre-Alexandre (FRA) 52
5. #111 Piana Gabriele (ITA) / Umbrarescu Razvan (ROM) 44
6. #10 Hutchison Finlay (GBR) / Van Der Ende Ricardo (NLD) 41
7. #87 Rees Paul (GBR) / Rindlisbacher Nico (CHE) 34
8. #2 Pareras Ivan (ESP) / Paverud Marcus (NOR) 33
9. #110 Visser Beitske (NLD) 28
10. #22 Kofler Reinhard (AUT) 21

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 25 juni 2018 19:51

    Geweldige races gezien, Milan Dontje is een genot om naar te kijken (op racegebied bedoel ik!)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 juni 2018 13:11

    als milan die fout niet had gemaakt stond hij nu eerst6e in het kampioenschap beetje slordig

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet