Formule 1

Formule 1: Hamilton wint onbedreigd, Verstappen tweede dankzij startaanrijding Vettel

Hamilton finish

Lewis Hamilton heeft op Paul Ricard een eenvoudige zege geboekt, de actie vond plaats achter hem. Bij de start leek Vettel de tweede plek van Bottas te pakken, maar die inhaalactie eindigde in een aanrijding. Het kostte Vettel zijn voorvleugel – en vijf seconden straf – en Bottas een lekke band. Verstappen profiteerde optimaal door achter Hamilton aan te sluiten als tweede. Die plek kwam de rest van de race niet meer in gevaar. Vettel reed na de slechte start een mooie opmars, die hem uiteindelijk nog op de vijfde plek bracht.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Ferrari's op ultrasofts
Bij de start hebben de Ferrari's een extra troef: de ultrasofts leveren in theorie de snelste starts op. Kunnen de Mercedessen Vettel achter zich houden, en de Red Bulls Räikkönen? Om laatstgenoemde hoeven ze zich misschien iets minder zorgen te maken: de Räikkönen heeft al 27 GP's geen plaats meer goedgemaakt bij de start.

Chaos door Vettel
Vettel is inderdaad het beste weg en hij lijkt de tweede plek binnen te hebben. Bottas remt buitenom echter veel later en komt terug. Dat laat Vettel niet gebeuren en hij remt laat. Te laat. Vettel tikt met zijn voorvleugel de linker achterband van Bottas aan en die spint. Verstappen kan de twee alleen ontwijken door de baan af te snijden en hij kan achter Hamilton aansluiten als tweede. Vettel breekt zijn voorvleugel, Bottas heeft een lekke band – beide moeten met een langzame ronde naar de pits. Sainz profiteert optimaal en pakt de derde plek, Ricciardo sluit aan. Räikkönen heeft weer plaatsen verloren en zit ook achter Magnussen en Leclerc.

Door de chaos voorin gaat het ook in het middenveld fout. Ocon wisselt, na te zijn geraakt door Grosjean, laat van lijn en daar kan Gasly hem niet ontwijken. De Toro Rosso-Fransman raakt de controle kwijt, knalt tegen zijn landgenoot aan en de twee vinden allebei hun Waterloo.

De safetycar is het logische gevolg, daarna mag Hamilton bij de herstart Verstappen op afstand houden. Dat is de Engelsman doorgaans wel toevertrouwd en ook nu duikt hij onbedreigd de eerste bocht in. Ricciardo en Magnussen sluiten aan, Räikkönen gaat Leclerc voorbij.

Vettel

Inhalen kan wel
Voorafgaand aan de race waren er veel zorgen dat inhalen op Paul Ricard onmogelijk zou zijn. Dat blijkt gelukkig mee te vallen, als de verschillen maar groot genoeg zijn. Vettel gaat redelijk gemakkelijk door het veld en is na tien ronden alweer in de toptien. Hij zal ook moeten, want zijn grootste titelrivaal ligt onbedreigd aan de leiding. Bovendien krijgt Vettel bij de volgende stop nog vijf seconden straftijd, vanwege de startrij. Hoewel, stop ... bij de vleugelwissel heeft Vettel ook de banden gewisseld en misschien kan hij de race op deze set softs wel uitrijden. In dat geval krijgt Vettel vijf seconden bij zijn totaaltijd opgeteld.

Maar ook vooraan blijkt inhalen wel mogelijk: Ricciardo gaat Sainz voorbij en pakt p3. Een ronde later doet Räikkönen hetzelfde bij Sainz. Ook Hülkenberg laat zien wat er mogelijk is als hij Grosjean op eigen kracht voorbij gaat.

Vettel blijft lekker gaan
Ook in de toptien heeft Vettel niet heel veel problemen om de mensen in te halen. Dankzij de DRS kunnen Hülkenberg, Grosjean, Leclerc, Magnussen en Sainz allemaal geen vuist maken tegen de oprukkende Ferrari. Daarmee is Vettel na 20 ronden alweer op de vijfde plaats aanbeland. Hamilton heeft inmiddels 5 tellen op Verstappen, de Nederlander heeft er bijna 4 op Ricciardo en hij heeft er evenveel op Räikkönen. Vettel volgt op 18 seconden van zijn teamgenoot.

Bottas gaat iets minder lekker, hij heeft bij de aanrijding ook schade aan de vloer opgelopen en rijdt tiende.

Verstappen

Verstappen stopt als eerste
Na 26 ronden komt Max Verstappen als eerste binnen voor zijn reguliere pitstop. Dat lijkt wat vroeg, bovendien hangt er regen in de lucht. Maar als Verstappen de pits uitkomt wordt duidelijk waarom hij stopte: hij komt vlak voor Vettel terug de baan op. Daar moest Verstappen niet achter komen. Op de oude banden was Verstappen niet meer zo snel, op de nieuwe is hij sneller dan Vettel en slaat hij snel een gat.

Ricciardo is niet sneller dan Vettel en zal bij een stop dus achter de Ferrari terechtkomen. Het lijkt logisch om hem op de baan te houden, het weer afwachtend, maar een paar ronden na Verstappen komt de Australiër toch binnen. De stop is goed, maar zoals verwacht sluit hij achter de Ferrari weer aan.

De stop van Hamilton laat wat langer op zich wachten, maar de regen wordt weinig concreet en dus komt hij binnen als hij achter een hele sliert achterblijvers terechtkomt. De stop is in 2,4 seconde gepiept, Hamilton komt achter de nog niet gestopte Räikkönen uit, maar een ronde later is dat probleem ook verholpen. Verstappen krijgt de tweede plek terug. Achter hem heeft Vettel lange tijd Ricciardo achter zich kunnen houden, maar op de nieuwere banden pakt de Red Bull-rijder uiteindelijk toch de derde plaats terug. Zijn achterstand op Verstappen is dan wel opgelopen tot acht seconden.

Räikkönen

Vettels banden zijn op
Sebastian Vettel stopte vroeg en vroeg bij zijn opmars in die openingsfase veel van zijn banden. Nu is het beste wel van zijn banden, want Räikkönen rijdt gemakkelijk naar hem toe. Zijn teamgenoot ophouden heeft geen zin, dus de Duitser gaat netjes aan de kant. Een stop is logisch, zeker omdat hij hierbij geen plaats zal verliezen. Na vijf lange tellen wachten krijgt Vettel nog ultrasofts; mocht er nog een safetycar komen, dan zit hij in aanvalsmodus.

Ricciardo

Ricciardo langzaam
De verwachting voor de slotfase is dat de mannen vooraan gemakkelijk hun plaats zullen behouden. Dat verhaal verandert echter voor Ricciardo, want die heeft door rotzooi op de baan een stuk van zijn voorvleugel verloren. Hij is veel langzamer dan zijn teamgenoot en ziet de rode Ferrari van Räikkönen in zijn spiegels met rasse schreden naderen. De podiumplek ligt voor de Fin voor het oprapen – hij moet het alleen nog even doen. De eerste poging slaat Ricciardo af, maar met DRS op het rechte stuk is er geen houden aan.

Daarmee is de laatste angel uit de wedstrijd. Hamilton pakt 25 punten, Vettel 10 en dus leidt de Brit het kampioenschap weer.

Max Verstappen heeft voor de tweede keer op rij een probleemloos én succesvol weekend. Weer op het podium en weer niet in het nieuws door aanrijdingen. Hopelijk kan de Nederlander nu een definitieve streep zitten onder deze moeilijke periode in zijn carrière.

Sainz komt goed weg
Achter Räikkönen, Ricciardo en Vettel leek de zesde plaats naar Carlos Sainz te gaan. Maar drie ronden voor het einde verliest zijn Renault-krachtbron vermogen. Magnussen en Bottas gaan hem snel voorbij, maar dan wordt Sainz geholpen door Stroll. Diens band vliegt aan gruzelementen, waardoor er veel rotzooi op de baan achterblijft en de virtuele safetycar wordt uitgeroepen. Dat tempo kan Sainz nog wel draaien. Eén ronde voor het einde wordt de virtuele situatie beëindigd en dan heeft Sainz nog genoeg marge om teamgenoot Hülkenberg op afstand te houden. Het laatste puntje is voor Charles Leclerc – loon na een geweldig weekend.

Hamilton

Hamilton dankbaar
Na een eenvoudige zege, is Hamilton vooral dankbaar. "Ik ben dankbaar voor hoe het weekend gegaan is, en voor mijn team dat al jaren op rij de grenzen blijft verleggen. Ze geven niet op. Ik heb genoten van de race, het weer was goed. Aan het kampioenschap heb ik nog niet gedacht, maar bovenaan is wel waar ik wil staan."

Verstappen rustig
Max Verstappen zag de startcrash gebeuren en profiteerde. "Iedereen wilde plekken winnen, maar mensen maken fouten en dan gebeurt dit. Ik hoefde er vandaag niet heel hard voor te werken, maar op het podium staan is altijd goed. Ik wilde Lewis wel volgen, maar die had het tempo onder controle."

Räikkönen kwam goed terug
Met de derde plaats kwam Räikkönen nog goed terug, na een slechte start. "Ik koos de buitenkant, maar dat bleek de verkeerde keuze. Daarna moest ik uitwijken en afremmen en verloor ik plekken. In de lange stint kwam ik echter wel goed terug en in de slotfase zelfs nog op het podium."

Uitslag Grand Prix van Frankrijk
1. Lewis Hamilton, 53 ronden
2. Max Verstappen, op 7.090
3. Kimi Räikkönen, op 25.888
4. Daniel Ricciardo, op 34.736
5. Sebastian Vettel, op 1:01.935
6. Kevin Magnussen, op 1:19.364
7. Valtteri Bottas, op 1:20.632
8. Carlos Sainz, op 1:27.184
9. Nico Hülkenberg, op 1:31.989
10. Charles Leclerc, op 1:33.873

11. Romain Grosjean, op 1 ronde
12. Stoffel Vandoorne, op 1 ronde
13. Marcus Ericsson, op 1 ronde
14. Lewis Hamilton, op 1 ronde
15. Sergey Sirotkin, op 1 ronde
16. Fernando Alonso
17. Lance Stroll

Sergio Perez
Esteban Ocon
Pierre Gasl

Reacties

    • 7
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 24 juni 2018 20:21

    NEE Verstappen 2de dankzij een foutloze race.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 juni 2018 21:36

    De kop is inderdaad wat slap. Iemand op zoek naar reacties denk ik ;)

    • 1
    • 0
     
    Dirk 25 juni 2018 08:18

    Gezien de hoeveelheid inhaalacties (oftewel het gebrek aan) is de kop wel terecht. Misschien iets te neutraal voor ons als Max gezind publiek. Waarom racen we ookalweer op Paul Ricard? Daar heb ik nog nooit een spannende race gezien... Frankrijk heeft leukere circuits.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet