DTM

DTM: Samen verder: DTM en Japans Super GT met gemeenschappelijk reglement en gezamenlijke races

2018 Berger Overhandiging reglement
DTM en Super GT rijden volgend jaar volgens hetzelfde reglement, zo kwamen Gerhard Berger (l.) en Masaaki Bandoh overeen

De beide organisaties van de DTM en de Japanse Super GT-serie hebben een belangrijke stap gezet voor de toekomst van de toerwagensport met de presentatie van het gemeenschappelijke 'Class One'-reglement, dat in beide series vanaf volgend jaar van kracht wordt. Tijdens een persconferentie in het kader van het DTM-weekeinde op de Norisring in Neurenberg spraken de respectievelijke voorzitters van de beide organisaties, Gerhard Berger van DTM-promotor ITR en Masaaki Bandoh van de Japanse GT Association, over hun gemeenschappelijke plannen voor de toekomst. Daarbij staan er ook, volgend jaar al, gezamenlijke races van beide series op het programma.

Tekst: René de Boer (vanuit Neurenberg, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

De persconferentie in de hospitality van expertise-organisatie Dekra, al jarenlang partner van de DTM, was het derde gemeenschappelijke optreden van de beide serie-organisaties binnen enkele maanden, na de demonstratieronden van de Japanse Super GT-auto's van Nissan en Lexus tijdens de DTM-finale van oktober vorig jaar op Hockenheim en het tegenbezoek van de drie DTM-merken Audi, BMW en Mercedes-AMG tijdens de seizoensfinale van de Japanse Super GT-serie een maand later op het circuit van Motegi. "Volgend jaar al zullen we, zoals nu het plan is, races hebben waarin auto's uit de Super GT-serie en de DTM samen tegen elkaar zullen uitkomen", verklaarde Masaaki Bandoh. DTM-organisator Gerhard Berger sprak van "een belangrijke dag voor de DTM" en roemde het vele werk dat in de afgelopen maanden is verricht om te komen tot het gezamenlijke technisch reglement voor beide series. "We zijn erin geslaagd om twee culturen met elkaar te verbinden, waarbij we de nodige onderlinge verschillen overwonnen hebben", aldus Berger. "Daarbij ging het bijvoorbeeld om de verschillende filosofie met lange-afstandsraces met rijderswissels in Japan en sprintraces bij ons, maar ook op het vlak van de techniek."

2018 Berger
Gerhard Berger

"Veiligheid, gelijke kansen en kostenreductie waren de drie belangrijkste speerpunten bij het opstellen van het reglement", aldus Berger. De gemeenschappelijke regels houden in dat er in de DTM vanaf volgend jaar met tweeliter viercilinder-turbomotoren gereden gaat worden, zoals die nu al gebruikt worden in de Japanse serie. Voor de DTM betekent dat een toename van het motorvermogen van ruim 500 pk nu naar zo'n 620 pk volgend jaar, waarmee topsnelheden van boven de 300 km/u bereikt kunnen worden. De aerodynamica in de DTM-auto's zal in vergelijking met de huidige situatie waarschijnlijk nog iets verder worden verminderd, waarmee ook de neerwaartse druk minder wordt.

Japanse race op Fuji
De gelijkschakeling van het reglement maakt ook het organiseren van gezamenlijke races met de deelnemers uit de Japanse en de Duitse serie mogelijk. "We streven ernaar om eind volgend jaar één gezamenlijk evenement in Europa en één evenement in Japan te hebben", zei Masaaki Bandoh, die daarbij aangaf dat het de wens van de Japanse organisatie is om de Japanse ronde op het circuit van Fuji te doen plaatsvinden, mede omdat daar de hoogste topsnelheden mogelijk zijn. Waar de Europese ronde plaatsvindt, staat nog niet vast. "Dat moeten we goed voorbereiden en we moeten ook kijken wat uit logistiek oogpunt de beste optie is", zei de Oostenrijker.

2018 Masaaki Bandoh
Masaaki Bandoh

Desnoods op één merk banden
De DTM rijdt zoals bekend op Hankook-banden, terwijl in de GT-500, de hoogste divisie van het Japanse Super GT met Michelin, Bridgestone, Dunlop en Yokohama vier fabrikanten actief zijn. "Als we in Duitsland rijden, mag Gerhard Berger bepalen op welke banden we racen. Het is voor ons geen probleem om dan bijvoorbeeld op Hankook te rijden", aldus Bandoh. "Tijdens de Japanse race kiezen wij dan." Naar we hoorden, zou het indien gewenst ook zomaar kunnen dat er tijdens het Japanse evenement eenmalig ook met slechts één merk banden gereden wordt. Volledig stil bleef het daarentegen rondom het thema internationalisatie onder de vlag van de FIA, al dan niet met WK-status. De laatste maanden deden er af en toe geruchten de ronde over een nieuw soort wereldkampioenschap vanaf 2020 met class-one-regels onder auspiciën van de FIA, maar daarover werd niet veel meer vernomen.

180623 Presentatie
Veel media-interesse voor de presentatie

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet