Groeten uit ...

Sportscars: Groeten uit Le Mans 2018

Opening

Toegegeven, de race in Le Mans van afgelopen weekeinde gaat niet de boeken in als de spannendste ooit, maar dat neemt niet weg dat het evenement als geheel toch weer bijzonder de moeite waard was. Le Mans verveelt nooit: de traditie en de sfeer van het evenement en alles daaromheen, de prachtige auto's en de interessante mensen die je er ziet, de heroïek van de deelnemers, de monteurs, de teamleden, de baanposten en iedereen die verder op welke manier dan ook deel uitmaakt van de race. Je leeft er weken naartoe, en als het dan zover is, gaat de raceweek altijd weer verbazend snel voorbij. Natuurlijk is het intensief, maar toch komt er uiterlijk op dinsdag, na een nacht goed slapen, alweer zo'n gevoel van 'Jammer dat het voorbij is'. Nou ja, gelukkig hebben we de foto's nog. Meer dan genoeg voor een zeer uitvoerige 'Groeten uit'.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf, Rebocar

IMG 3532 2

Wat waarschijnlijk vrijwel iedere 'petrolhead' doet, is een foto van de eigen auto (of testauto, in dit geval) voor de hoofdingang van het circuit. Op dinsdag kon dat nog in alle rust.

IMG 3534

Al werd er ook volop reclame gemaakt voor het nemen van 'le tramway', ofte wel de tram. Passend in Michel Vaillant-stijl.

IMG 3537

De plaatselijke Carrefour was berekend op een grote toestroom van dorstlustige fans.

IMG 3539

Deze foto stond ergens op een tafeltje in de perszaal, het is inderdaad alweer tien jaar geleden dat de Belgische oud-Le Mans-winnaar en journalist Paul Frère ons ontviel. De laatste jaren deelde uw verslaggever in Le Mans regelmatig een tafeltje met de aimabele Belg in zaal 1, die inmiddels niet meer als zodanig in gebruik is. Mooie herinneringen.

IMG 3542

Buiten was het ondertussen op dinsdagmiddag tijd voor de traditionele handtekeningsessie, en deze ellenlange rij stond voor de Toyota-pitbox. En die mensen kwamen niet voor Kobayashi, López of Nakajima.

IMG 3555

Bruno Vandestick, al jarenlang de vaste speaker in Le Mans, zorgde voor de interviews. Tijdens de raceweek was hij vrijwel constant in touw, inclusief 24 uur tijdens de wedstrijd, maar afgelopen maandagmorgen om zes uur deed hij ook net zo makkelijk weer het ochtendprogramma op Radio Maine Bleue, de regionale zender waarvoor hij werkt.

IMG 3586

BMW-rijder Nicky Catsburg was een van de drie Nederlandse coureurs die dit jaar hun wedstrijddebuut in Le Mans maakten en had het duidelijk naar zijn zin.

IMG 3591

Ook Renger van der Zande (midden) debuteerde.

IMG 3599

Jan Lammers tekent het t-shirt van een Nederlandse fan.

IMG 3604

Juan-Pablo Montoya kwam in actie voor United Autosports.

IMG 3652

Overal waar Fernando Alonso liep, waren er fans die handtekeningen wilden.

IMG 3661

Camper van Indy Dontje, maar in gebruik door Renger van der Zande.

IMG 3679

Wij hielden het de eerste dagen toch maar liever bij ons favoriete Hotel de France, waar we ondermeer Jacky Ickx troffen, die er al decennialang een vaste gast is. Ickx was dit jaar de 'Grand Marshal' van het evenement.

IMG 3932

De 'Pink Pig'-Porsche, die de GTE-Pro-categorie won, was een van de grote aandachtstrekkers tijdens de race van dit jaar en de bijbehorende merchandise ging grif van de hand. De roze t-shirts waren bij Porsche op vrijdag al uitverkocht.

IMG 3692

De voorraad modelauto's was nog genoeg tot zaterdagochtend, maar was toen ook definitief op, net als die van de 911 in Rothmans-kleuren.

IMG 3700

In de winkel van modelautofabrikant Spark troffen we Nick Tandy, die wel heel verlekkerd stond te kijken naar een model in 1:8 van de Porsche 919 Hybrid waarmee hij in 2015 Le Mans won. De prijs van 3.800 Euro vond hij wel een beetje fors. "Hoe vertel ik het mijn vrouw", zo vroeg de Brit zich af.

IMG 3712

Elders stond een Porsche 917 als blikvanger.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 20 juni 2018 21:02

    Mooie reportage en hele mooie foto's . Ik vindt het alleen jammer dat er geen sfeerfoto's bijzitten van de campings rondom het circuit . Ook daar is het een groot feest geweest .

    • 1
    • 0
     
    Racing-Fan 21 juni 2018 10:04

    Mooi kijkje achter de schermen.

    • 5
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 21 juni 2018 11:32

    en dan maar hopen dat Frits Jumbo volgend jaar een echte held is en 3 echte coureurs inzet voor het podium gevecht,

    • 7
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 21 juni 2018 12:38

    Frits is al een held ,zonder hem was er geen racing team Nederland . als Frits besluit om niet meer te rijden trekt hij gewoon de stekker eruit en is het klaar. dus laten we nu eens ophouden met dat gezeur dat hij een paar sec. langzamer is .

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 21 juni 2018 13:07

    Was niet het vuurwerk wat het meestal wel is op Le Mans. Kort samengevat was de Jumbo auto goed genoeg voor een podium. Man met de lantaren in deze klasse was Frits van Eerd. Giedo had de auto probleemloos de top 5 in kunnen sturen. Ook de snelheid van de 62 jaar oude Jan Lammers was eigenlijk helemaal zo slecht nog niet gezien de ronde tijden. Frits zou zichzelf en het hele team een enorme dienst bewijzen door gewoon als teambaas door te gaan net als Patrick Dempsey die met de juiste coureurs wel de GT AM won.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 juni 2018 13:13

    Al die berichtgeving om een saaie LeMans ... heeft niemand GTE PRO gekeken?

    • 3
    • 0
     
    René de Boer 21 juni 2018 14:47

    Natuurlijk heb ik ook GTE Pro gekeken. Daar was de strijd om de overwinning na drie uur al beslist, met dank aan de safety cars. Het duel tussen de andere Porsche en de Ford daarentegen was zeer de moeite waard om te zien.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 juni 2018 15:51

    p4 is Koba ipv Nakajima ...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 juni 2018 18:35

    Beste Rene, het was zeker geen sneer naar jou, rapportages zoals deze laten juist zien dat er meer is dan de winst in LMP1 (waarvan akte). Om eerlijk te zijn maakt het me weinig uit waar ik mooie gevechten zie in een race, als er mooie gevechten zijn om P11 en P12 kijk ik daar graag naar. De dagen dat we M. Schumacher 80 rondjes alleen in beeld zagen zijn hopelijk voorbij.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juni 2018 08:03

    Mooi verhaal weer! Dank.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 juni 2018 12:48

    Frits van Eerd is een coureur, dus waarom zou hij teambaas willen worden? Als hij ons een team geeft waardoor we met veel plezier naar Le Mans afreizen, het team en de auto de race uitrijdt en 24 uur ronde na ronde een geel monster voorbij laat komen, dan ben ik hem diep dankbaar. Passie en liefde voor het rijden voorop!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet