Formule 1

Formule 1: Red Bull kiest voor Honda vanaf 2019

AP-1VXFRWS212111 news

Red Bull Racing heeft vanochtend officieel bevestigd dat het vanaf het seizoen 2019 van Honda-motoren gebruikmaakt. Daarmee komt een einde aan een 12-jarig samenwerkingsverband met Renault, dat tot dusver 57 GP-zeges en vier wereldtitels voor coureurs en constructeurs heeft opgeleverd.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Red Bull Racing

De keuze voor Honda begon gisteravond door te schemeren, nadat het aanvankelijk nog leek dat het team pas tijdens zijn thuisrace in Oostenrijk een aankondiging zou doen. Blijkbaar gaven de prestaties van Honda in Canada de doorslag, alsmede een mededeling van Renault dat het niet langer kon wachten op bevestiging.

Het contract met Honda geldt voor meer jaren, al is de lengte ervan niet bekendgemaakt. De optie om met hoofdsponsor Aston Martin verder te gaan als het nieuwe F1-reglement van 2021 eenvoudiger krachtbronnen voorschrijft, lijkt daardoor open te blijven.

AP-1VXFQHBNW1W11 news

Teambaas Christian Horner noemde de sterke vooruitgang met Toro Rosso als een van de redenen om voor Honda te kiezen. Ook het zusterteam van Red Bull blijft met Honda rijden. Daarmee levert Honda volgend seizoen voor het eerst aan twee F1-teams.

Red Bull kiest met Honda voor een hecht technisch en commercieel partnership zoals McLaren ook met de Japanners had. Horner ziet dat volgens eigen zeggen als de beste kans op meer wereldtitels in plaats van alleen GP-zeges. Bij Renault was Red Bull niet meer dan een klant, al was het Oostenrijks-Britse team wel nuttig als maatstaf voor de prestaties van Renaults eigen fabrieksteam.

AP-1VXFRW6712111 news

Volgens Cyril Abiteboul heeft Red Bull met Renault nog altijd meer kans van slagen dan met Honda, zo zei de teambaas van de Fransen tijdens het Canadese GP-weekend. Vandaag liet het Franse merk weten dat het begrip heeft voor het besluit van Red Bull en dat het nu meer aandacht kan besteden aan het eigen team en aan de samenwerking met nieuwe klant McLaren.

Reacties

    • 2
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 19 juni 2018 12:55

    Ik denk een goede keuze. De relatie tussen Renault en Redbull verliep bijzonder stroef.

    • 2
    • 1
     
    Drrrrkkk 19 juni 2018 16:11

    Stoere keus! Eigenlijk al jarenlang een kromme situatie: Renault's fabrieksteam kan qua ontwikkeling niet tippen aan RBR. Dus eigenlijk doet RBR in feite al jaren het ontwikkelingswerk qua motorisatie. Ben benieuwd of Toro Rosso ook de Honda's behoudt, want dan rijden er opeens 4 RBR's rond (= 4x data!). Misschien zit er ook een deal aan te komen met dikke Honda-blokken in straat-Aston Martin's?

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 19 juni 2018 16:23

    Het geruchtencircuit meldt dat er in het verlengde van dit verhaal nog een heel andere deal aan zit te komen, die erg interessant is. Meer kan ik er helaas niet over zeggen, maar ik zou wel willen zeggen: watch this space.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 juni 2018 16:50

    @Drrrk: het opvallende is nu juist dat Aston Martin juist voor de straatauto's gebruik maakt van....Mercedes blokken.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 juni 2018 23:27

    De meest logische keuze zou toch Porsche zijn. Technisch hebben ze daar na het LMP1 project met alle hightech, inclusief hybride alles op de plank liggen. Qua marketing ook de beste optie lijkt me voor de lange termijn in een wedloop met Mercedes en Ferrari en een goed argument om een rijder of rijders lang aan het team te binden.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 20 juni 2018 11:09

    Dan moet Porsche wel willen hè.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 juni 2018 20:43

    en Max naar Mercedes, toch?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 juni 2018 15:42

    Nee hoor allemaal onzin. Op Silverstone gaan we meer horen. Het enige dat echt serieus genomen moet worden is dat de GP van Nederland voor 99,9 procent gewoon op Assen gereden gaat worden. Ik zeg 2020...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet