Sportscars

Sportscars: LMP2-winnaar 24 Uur Le Mans gediskwalificeerd, winst nu naar Signatech-Alpine (upd)

Le Mans 2018 Race BVDW-37
40 jaar na de algehele overwinning van Renault kan Alpine nu - waarschijnlijk - de LMP2-klassezege vieren. Ook in 2016 won Alpine de LMP2-klasse.

L'histoire se repète, de geschiedenis herhaalt zich. Nadat vorig jaar bij de 24 Uur van Le Mans de Rebellion, die als tweede in de LM2-klasse was geëindigd, naderhand uit de uitslag gehaald werd vanwege het ongeoorloofd boren van een gat in het bodywork, treft het nu de aanvankelijk winnende G-Drive-Oreca nummer 26 van Roman Rusinov, Andrea Pizzitola en Jean-Eric Vergne uit de LMP2-klasse. Belissing nummer 74 van de sportcommissarissen, vandaag om 19.16 uur uitgegeven (let wel: 28 uur en 16 minuten na de finish van de race!), meldt de uitsluiting vanwege overtredingen van Appendix A en artikel 2.1.1. van het technisch reglement voor LMP2-auto's en artikel 12.1.1.c van de International Sporting Code. Volgens een toelichting gaat het om een "extra gefabriceerd onderdeel, dat niet op de tekening staat, (dat) is ingebouwd in de restrictor". Door de diskwalificatie van de G-Drive-Oreca gaat de overwinning in de klasse nu naar de Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet – al bestaat voor G-Drive uiteraard nog de mogelijkheid om tegen de uitsluiting in beroep te gaan. Ook de andere auto van het Franse TDS-team, dat de LMP2-operatie van G-Drive voor zijn rekening neemt, werd vanwege hetzelfde vergrijp uit de uitslag gehaald. Hier gaat het om de nummer 28-Oreca van François Perrodo, Mathieu Vaxivière en Loïc Duval, die oorspronkelijk als vierde geëindigd was.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Bob van der Wolf

Uit de uitvoerig geformuleerde schriftelijke beslissing van de zes sportcommissarissen onder voorzitterschap van Jean-François Veroux blijkt dat het bij de beide technisch gedelegeerden, Manuel Leal van de FIA en Thiery Bouvet als hoofd TC van de ACO, al was opgevallen dat het tanken tijdens de race bij de G-Drive- en TDS-Oreca "beduidend sneller" verliep dan bij de concurrentie. Dat was de aanleiding om het tanksysteem te onderzoeken, waarbij het aangebouwde onderdeel aan de restrictor van de brandstoftoevoer in de tankopening werd geconstateerd.

Het team beargumenteerde dat de restrictor is uitgevoerd volgens de tekening in Appendix A van het technisch reglement, en dat niets in de regels de toevoeging van andere onderdelen verbiedt. De technische commissarissen stelden dat het ingebouwde onderdeel de afmetingen van de kegel van de restrictor verandert, wat zou moeten leiden tot sneller tanken, wat dus ook werd geconstateerd. Vervolgens verwzen de sportcommissarissen ondermeer naar artikel 2.1.1 van het technisch reglement, dat stelt "wat niet uitdrukkelijk is toegestaan door het onderhavige reglement, is verboden". Daarmee werd een vergrijp tegen dit artikel vastgesteld. Ook werd een overtreding van artiikel 12.1.1.c van de International Sporting Code geconstateerd, omdat het extra gefabriceerde onderdeel deels in de restrictor was ingebouwd om de werking daarvan te omzeilen, wat indruist tegen het belang van de competitie.

Le Mans 2018 Race BVDW-15
De G-Drive-Oreca van Rusinov, Pizzitola en Vergne werd uit de uitslag gehaald

Door de diskwalificatie van de beide Oreca's schuiven de overige teams op. De top drie bestaat daarmee uit de nummer 36-Signatech-Alpine van Nicolas Lapierre, André Negrão en Pierre Thiriet als klassewinnaar, de nummer 39-Graff-SO24-Oreca van Vincent Capillaire, Jonathan Hirschi en Tristan Gommendy als tweede en de nummer 32-United Autosports-Ligier van Hugo de Saedeleer, Will Owen en Juan Pablo Montoya als derde. De Jackie Chan DC Racing-Oreca met Ho Pin Tung wordt daarmee als zesde geklasseerd, de Racing Team Nederland-Dallara met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Jan Lammers promoveert naar de zevende plaats in de klasse.

Reacties

    • 2
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 19 juni 2018 08:16

    Maakt toch echt geen ruk uit wat de eindstand is. Iedereen heeft die g drive auto als eerste over de streep zien komen. Plus alle fotografen.

    • 12
    • 0
     
    René de Boer 19 juni 2018 08:43

    Nou ja, in verband met zaken als WK-punten en dergelijke speelt het natuurlijk wel een rol, en een mooie gegraveerde Rolex Daytona voor de winnende rijders is ook de moeite meer dan waard! En het prestige van het winnen in Le Mans (algemeen of klasse) telt ook, zeker voor een Frans merk als Alpine. Maar inderdaad is het waar dat bij vrijwel iedereen de G-Drive als de winnende auto op het netvlies en de fotokaarten staat. En dat is dus ook het trieste bij dit soort acties, want niet alleen belazer je als team gewoon de boel (en ik kan me niet voorstellen dat dat echt een lekker gevoel geeft, of je nou gewonnen hebt of niet), ook ontneem je degene die wel rechtmatig wint het moment van publiciteit en glorie op het podium, iets wat nooit meer kan worden herhaald.

    • 0
    • 0
     
    Rush 19 juni 2018 11:00

    @René : Bestaat er de mogelijkheid, om alle auto's voor begin van de race te controleren? Volgens mij is er voor aanvang van kwalificaties etc. een controle, maar ik bedoel, een aantal uren voor aanvang nogmaals.

    • 4
    • 0
     
    René de Boer 19 juni 2018 11:23

    Theoretisch ja. In het reglement staat dat een auto tijdens het evenement te allen tijde moet voldoen aan de regels, en dat dit tussentijds kan worden gecontroleerd. Er is inderdaad de technische keuring ('scrutineering', door de Fransen altijd nog steevast 'pesage', oftewel weging genoemd), voorafgaand aan het evenement, maar ook tussentijds wordt er bijvoorbeeld gewogen, waardoor auto's tijdens een sessie in de pitstraat soms eerst op de weegbrug moeten, voordat ze door mogen rijden naar hun pitbox. Hierdoor verloor bijvoorbeeld de nummer 28-TDS Racing-Oreca in de kwalificatie op donderdagavond alle tijden die tot 22.15 uur gereden waren (en daarmee de pole-position in de LMP2-klasse), omdat de rijder de oproep tot stoppen om te wegen negeerde. Maar enkele uren voor de race nog een keer controleren is praktisch natuurlijk ook vrij lastig.

    • 0
    • 0
     
    Rush 19 juni 2018 11:44

    Helder René, dank voor de uitleg.

    • 3
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 19 juni 2018 12:57

    Geeft ook aan dat het Jumbo team dit jaar met de juiste rijders gewoon op het podium beland was.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet