V8 Supercars: McLaughlin bezorgt DJR 100e overwinning in Darwin. Reynolds verrast met Erebus overwinning
Met een fantastische start vanaf de vierde plek pakte David Reynolds in R2 met zijn Erebus Holden Commodore ZB de leiding en stond deze niet meer af. Ondanks het feit dat Scott McLaughlin een klein beetje olie verloor en met een verhoogde temperatuur te kampen had, wist hij alsnog als tweede te eindigen. Daarachter volgden de Red Bull Team Holdens van Jamie Whincup en SVG. De eerste wedstrijd op zaterdag werd door DJR Team Penske-coureur Scott McLaughlin gewonnen terwijl SVG als tweede eindigde. Voor de legendarische Dick Johnson betekende het de 100e overwinning van zijn team waarvan Roger Penske sinds enkele jaren mede-eigenaar is.
Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Red Bull/DJR Team Penske
Scott McLaughlin bezorgde het team van Dick Johnson de 100e Supercar-overwinning.
McLaughlin bezorgt DJR 100e overwinning in Darwin. Reynolds verrast met Erebus overwinning
Een superstart van David Reynolds. in Darwin leverde het team van Betty Klimenko Saunders de eerste seizoensoverwinning op. David Reynolds: "Ik probeer altijd een goede start te maken en ging er gewoon voor. Die actie werd beloond en legde de basis voor de overwinning. Wij hadden perfect pitstops vandaag en een foutloze strategie. Gewoon fantastisch." Scott McLaughlin begon als derde aan de wedstrijd en eindigde ondanks de nodige problemen als tweede. Voor McLaughlin duurde zijn openingsstint iets langer dan gisteren en hij kwam pas in de 21e ronde voor zijn eerste stop naar binnen. Advies van engineer Ludo Lacroix om de motor op de juiste manier af te koelen behoedde McLaughlin voor een voortijdig uitvallen. Ook had McLaughlin nog met een ander probleem te kampen, het bevestigingskabeltje om zijn overall in de ondragelijke hitte van Darwin af te koelen was los geschoten. Daarop werd zijn fitness wel op de proef gesteld.
Eindelijk weer eens een overwinning voor het team van Betty Klimenko Saunders.
Na een neutralisatie in de 55e ronde nam Reynolds opnieuw de leiding terwijl McLaughlin ondanks de nodige problemen zijn tweede plek wist te behouden. Na een overwinning op zaterdag betekende het voor McLaughlin zijn tweede podiumpositie dit weekend en wist hij zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap met 161 punten te vergroten. Tijdens de eerste wedstrijd schreef McLaughlin geschiedenis door het team van Dick Johnson de 100e Supercar-overwinning te bezorgen
In de eerste wedstrijd ging McLaughlin al na zeven ronden voor zijn eerste stop naar binnen en het team besloot slechts twee banden te wisselen. In de slotfase kwam McLaughlin nog behoorlijk onder druk van SVG's Red Bull Holden Commodore te staan maar wist de leiding te behouden.
Veel spektakel in R1. SVG kwam voor een overwinning iets te kort.
Scott McLaughlin: "Als ik zaterdag aan de hartslag monitor had gelegen was die vast ontploft. De 100e overwinning voor het team maakte het werkelijk een bijzondere dag. Mijn felicitaties aan David Reynolds en Erebus. Ze hebben fantastisch werk verricht. Voor ons was het een moeilijke dag. De motor was warm, ik had het warm. De auto was wel goed maar eigenlijk kon ik nergens komen. Een solide resultaat en daar ben ik blij mee."
Het verschil tussen McLaughlin en SVG bedroeg afgelopen zaterdag slechts 0.42 secs. SVG: "Een fantastische wedstrijd. Alleen de kwalificaties moeten nog beter worden en dan zijn we er. Een fantastische wedstrijd. Ik heb er werkelijk van genoten."
Duidelijk vooruitgang bij Nissan in Darwin. Zelfs een pole voor Rick Kelly.
Teamgenoot Jamie Whincup eindigde vandaag als derde. Jamie Whincup: " Mooi om weer terug op het podium te staan. De auto is beter geworden. Het was niet prettig in het middenveld te racen. Maar de auto is nu snel. Afwachten. Ik heb er altijd van gehouden om in Darwin te racen. Het team heeft zeker progressie gemaakt hier. Maar tot het einde van het jaar gaan we ervoor"
Progressie bij Nissan
Het team van Nissan Motorsport(Kelly Racing) heeft duidelijk progressie gemaakt. In de eerste wedstrijd eindigde Rick Kelly als zesde en voor de tweede pakte hij zelfs de pole die hij niet wist te verzilveren. Kelly eindigde als vijfde. Rick Kelly: "Het was natuurlijk fantastisch om de pole te veroveren, maar nogal teleurstellend als je als vijfde eindigt. In de pitlane hebben we met een aantal kleine dingen gewoon teveel tijd verloren. Maar eigenlijk fantastisch dat we als zesde en vijfde wisten te eindigen dit weekend. We hebben kunnen laten zien dat we met de kop mee kunnen doen."
Race 1
1 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Falcon FG/X 42 48:20.3120
2 97 Red Bull Holden Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 42 48:20.7365
3 9 Erebus Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 42 48:21.5761
4 2 Mobil 1 Boost Mobile Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 42 48:27.8373
5 33 Wilson Security Racing GRM Garth Tander Holden Commodore ZB 42 48:30.0883
6 15 Castrol Racing Rick Kelly Nissan Altima 42 48:39.6569
7 888 Autobarn Lowndes Racing Craig Lowndes Holden Commodore ZB 42 48:39.9565
8 1 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 42 48:40.1991
9 8 Freightliner Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 42 48:41.2436
10 23 Drive Racing Michael Caruso Nissan Altima 42 48:41.3305
Whincup is weer terug op het podium.
Race 2
1 9 Erebus Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 70 01:24:20.9959
2 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Falcon FG/X 70 01:24:22.6559
3 1 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 70 01:24:23.2419
4 97 Red Bull Holden Racing Team Shane Van Gisbergen Holden Commodore ZB 70 01:24:26.3750
5 15 Castrol Racing Rick Kelly Nissan Altima 70 01:24:30.9786
6 8 Freightliner Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 70 01:24:31.4713
7 33 Wilson Security Racing GRM Garth Tander Holden Commodore ZB 70 01:24:32.4390
8 12 Shell V-Power Racing Team Fabian Coulthard Ford Falcon FG/X 70 01:24:32.7983
9 23 Drive Racing Michael Caruso Nissan Altima 70 01:24:33.2412
10 888 Autobarn Lowndes Racing Craig Lowndes Holden Commodore ZB 70 01:24:33.6259
Tussenstand kampioenschap
1. Scott McLaughlin 1775
2. Shane Van Gisbergen 1614 -161
3. David Reynolds 1448 -327
4. Craig Lowndes 1362 -413
5. Scott Pye 1342 -433
6. Jamie Whincup 1279 -496
7. Fabian Coulthard 1229 -546
8. Rick Kelly 1216 -559
9. Tim Slade 1109 -666
10. Chaz Mostert 1104 -671
McLaughlin en DJR Team Penske gaan voor het kampioenschap dit jaar. De druk van SVG en Triple Eight wordt groter.
Tussenstand teams
1. Shell V-Power Racing Team 3004
2. Triple Eight Race Engineering (Whincup/SVG) 2956 -48
3. Walkinshaw Andretti United 2383 -621
4. Erebus Motorsport 2200 -804
5. Brad Jones Racing 2175 -829
6. Tickford Racing (Mostert/Winterbottom) 2110 -894
7. Nissan Motorsport (Kelly/Heimgartner) 1992 -1012
8. NISMO (Caruso/De Silvestro) 1595 -1409
9. Garry Rogers Motorsport 1559 -1445
10. Triple Eight Race Engineering (Lowndes) 1362 -1642
Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Red Bull/DJR Team Penske
Scott McLaughlin bezorgde het team van Dick Johnson de 100e Supercar-overwinning.
McLaughlin bezorgt DJR 100e overwinning in Darwin. Reynolds verrast met Erebus overwinning
Een superstart van David Reynolds. in Darwin leverde het team van Betty Klimenko Saunders de eerste seizoensoverwinning op. David Reynolds: "Ik probeer altijd een goede start te maken en ging er gewoon voor. Die actie werd beloond en legde de basis voor de overwinning. Wij hadden perfect pitstops vandaag en een foutloze strategie. Gewoon fantastisch." Scott McLaughlin begon als derde aan de wedstrijd en eindigde ondanks de nodige problemen als tweede. Voor McLaughlin duurde zijn openingsstint iets langer dan gisteren en hij kwam pas in de 21e ronde voor zijn eerste stop naar binnen. Advies van engineer Ludo Lacroix om de motor op de juiste manier af te koelen behoedde McLaughlin voor een voortijdig uitvallen. Ook had McLaughlin nog met een ander probleem te kampen, het bevestigingskabeltje om zijn overall in de ondragelijke hitte van Darwin af te koelen was los geschoten. Daarop werd zijn fitness wel op de proef gesteld.
Eindelijk weer eens een overwinning voor het team van Betty Klimenko Saunders.
Na een neutralisatie in de 55e ronde nam Reynolds opnieuw de leiding terwijl McLaughlin ondanks de nodige problemen zijn tweede plek wist te behouden. Na een overwinning op zaterdag betekende het voor McLaughlin zijn tweede podiumpositie dit weekend en wist hij zijn voorsprong in de tussenstand van het kampioenschap met 161 punten te vergroten. Tijdens de eerste wedstrijd schreef McLaughlin geschiedenis door het team van Dick Johnson de 100e Supercar-overwinning te bezorgen
In de eerste wedstrijd ging McLaughlin al na zeven ronden voor zijn eerste stop naar binnen en het team besloot slechts twee banden te wisselen. In de slotfase kwam McLaughlin nog behoorlijk onder druk van SVG's Red Bull Holden Commodore te staan maar wist de leiding te behouden.
Veel spektakel in R1. SVG kwam voor een overwinning iets te kort.
Scott McLaughlin: "Als ik zaterdag aan de hartslag monitor had gelegen was die vast ontploft. De 100e overwinning voor het team maakte het werkelijk een bijzondere dag. Mijn felicitaties aan David Reynolds en Erebus. Ze hebben fantastisch werk verricht. Voor ons was het een moeilijke dag. De motor was warm, ik had het warm. De auto was wel goed maar eigenlijk kon ik nergens komen. Een solide resultaat en daar ben ik blij mee."
Het verschil tussen McLaughlin en SVG bedroeg afgelopen zaterdag slechts 0.42 secs. SVG: "Een fantastische wedstrijd. Alleen de kwalificaties moeten nog beter worden en dan zijn we er. Een fantastische wedstrijd. Ik heb er werkelijk van genoten."
Duidelijk vooruitgang bij Nissan in Darwin. Zelfs een pole voor Rick Kelly.
Teamgenoot Jamie Whincup eindigde vandaag als derde. Jamie Whincup: " Mooi om weer terug op het podium te staan. De auto is beter geworden. Het was niet prettig in het middenveld te racen. Maar de auto is nu snel. Afwachten. Ik heb er altijd van gehouden om in Darwin te racen. Het team heeft zeker progressie gemaakt hier. Maar tot het einde van het jaar gaan we ervoor"
Progressie bij Nissan
Het team van Nissan Motorsport(Kelly Racing) heeft duidelijk progressie gemaakt. In de eerste wedstrijd eindigde Rick Kelly als zesde en voor de tweede pakte hij zelfs de pole die hij niet wist te verzilveren. Kelly eindigde als vijfde. Rick Kelly: "Het was natuurlijk fantastisch om de pole te veroveren, maar nogal teleurstellend als je als vijfde eindigt. In de pitlane hebben we met een aantal kleine dingen gewoon teveel tijd verloren. Maar eigenlijk fantastisch dat we als zesde en vijfde wisten te eindigen dit weekend. We hebben kunnen laten zien dat we met de kop mee kunnen doen."
Race 1
1 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Falcon FG/X 42 48:20.3120
2 97 Red Bull Holden Racing Team Shane van Gisbergen Holden Commodore ZB 42 48:20.7365
3 9 Erebus Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 42 48:21.5761
4 2 Mobil 1 Boost Mobile Racing Scott Pye Holden Commodore ZB 42 48:27.8373
5 33 Wilson Security Racing GRM Garth Tander Holden Commodore ZB 42 48:30.0883
6 15 Castrol Racing Rick Kelly Nissan Altima 42 48:39.6569
7 888 Autobarn Lowndes Racing Craig Lowndes Holden Commodore ZB 42 48:39.9565
8 1 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 42 48:40.1991
9 8 Freightliner Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 42 48:41.2436
10 23 Drive Racing Michael Caruso Nissan Altima 42 48:41.3305
Whincup is weer terug op het podium.
Race 2
1 9 Erebus Penrite Racing David Reynolds Holden Commodore ZB 70 01:24:20.9959
2 17 Shell V-Power Racing Team Scott McLaughlin Ford Falcon FG/X 70 01:24:22.6559
3 1 Red Bull Holden Racing Team Jamie Whincup Holden Commodore ZB 70 01:24:23.2419
4 97 Red Bull Holden Racing Team Shane Van Gisbergen Holden Commodore ZB 70 01:24:26.3750
5 15 Castrol Racing Rick Kelly Nissan Altima 70 01:24:30.9786
6 8 Freightliner Racing Nick Percat Holden Commodore ZB 70 01:24:31.4713
7 33 Wilson Security Racing GRM Garth Tander Holden Commodore ZB 70 01:24:32.4390
8 12 Shell V-Power Racing Team Fabian Coulthard Ford Falcon FG/X 70 01:24:32.7983
9 23 Drive Racing Michael Caruso Nissan Altima 70 01:24:33.2412
10 888 Autobarn Lowndes Racing Craig Lowndes Holden Commodore ZB 70 01:24:33.6259
Tussenstand kampioenschap
1. Scott McLaughlin 1775
2. Shane Van Gisbergen 1614 -161
3. David Reynolds 1448 -327
4. Craig Lowndes 1362 -413
5. Scott Pye 1342 -433
6. Jamie Whincup 1279 -496
7. Fabian Coulthard 1229 -546
8. Rick Kelly 1216 -559
9. Tim Slade 1109 -666
10. Chaz Mostert 1104 -671
McLaughlin en DJR Team Penske gaan voor het kampioenschap dit jaar. De druk van SVG en Triple Eight wordt groter.
Tussenstand teams
1. Shell V-Power Racing Team 3004
2. Triple Eight Race Engineering (Whincup/SVG) 2956 -48
3. Walkinshaw Andretti United 2383 -621
4. Erebus Motorsport 2200 -804
5. Brad Jones Racing 2175 -829
6. Tickford Racing (Mostert/Winterbottom) 2110 -894
7. Nissan Motorsport (Kelly/Heimgartner) 1992 -1012
8. NISMO (Caruso/De Silvestro) 1595 -1409
9. Garry Rogers Motorsport 1559 -1445
10. Triple Eight Race Engineering (Lowndes) 1362 -1642