Sportscars

Sportscars: Toyota leidt onbedreigd, sterke opening Van der Garde, lekke banden team Tung, spin Bleekemolen

180616 Update 6h Start
Beginfase met de 'Patrouille de France'

Met zes van de 24 uren van Le Mans in de boeken rijden de beide Toyota's zonder problemen op de plaatsen één en twee. In de LMP2-klasse zit de top redelijk dicht bij elkaar. Giedo van der Garde toonde met een zeer sterke openingsstint en snelle rondetijden het potentieel van de Dallara van Racing Team Nederland. Ho Pun Tung en zijn teamgenoten beleven daarentegen een slechte wedstrijd met al twee klapbanden en daarvoor veel tijdverlies. In GTE-Pro bepalen de Porsches het tempo, maar is ook de nummer 81-BMW met Nicky Catsburg verrassend sterk. In GTE-Am rijden ook Porsches op de eerste twee plaatsen, Jeroen Bleekemolen en zijn teamgenoten rijden met de Keating-Ferrari na een spin en de daaropvolgende opmars weer in het middenveld.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR, Bob van der Wolf

180616 Update 6h Nr8
De nummer 8-Toyota rijdt na zes uur aan de leiding

De eerste problemen waren er al bij de start van de opwarmronde, toen Tom Dillmann in de nummer 4-ByKolles-Enso (Webb/Kraihamer/Dillmann) eerst niet weg kwam en, toen de auto eenmaal reed, bij de Dunlopbocht ook nog eens in de rondte ging. Toen het veld eenmaal door Rafael Nadal werd weggevlagd, nam Mike Conway in de nummer 7-Toyota snel de leiding door Sébastien Buemi in de pole-winnende nummer 8 te passeren. Vijf ronden later echter liet Conway zijn merkgenoot op de Hunaudières zonder plichtplegingen voorbij, en toen de pitstop van de nummer 7 zo'n tien seconden langer duurde dan die van de nummer 8, kwamen bij velen herinneringen op aan de georkestreerde race van begin mei in Spa. Zo bleef de volgorde voor het grootste deel van de eerste zes uur van de race, hoewel beide Toyota's al een keer te maken kregen met lekke banden, links achter voor de nummer 7 en rechts achter voor de nummer 8. Bij laatstgenoemde auto werd ook al twee keer de achterpartij vervangen, eenmaal uit voorzorg na een lichte aanrijding in de startfase en eenmaal vanwege een verandering van de set-up.

180616 Update 6h opening



Had iemand nog enige concurrentie van de nummer 1-Rebellion verwacht, dan was die hoop al in de eerste ronde van de race vervlogen, want bij het aanremmen van de Dunlopbocht ging André Lotterer te wijd, kwam in botsing met Ben Hanley in de nummer 10-Dragonspeed-BR1 en verloor de hele voorpartij van de auto en vervolgens de nodige tijd in de pits voor reparatie. De nummer 11-SMP Racing-BR1 met ondermeer Jenson Button stond lange tijd in de pits met een technisch defect, terwijl de Kolles-auto met Dominik Kraihamer achter het stuur in het vierde uur crashte en daarmee voor een safety-car-fase zorgde. Hoewel nog niet officieel bevestigd is dit ongetwijfeld de eerste uitvaller van de race. De nummer 10-Dragonspeed-BR1 met Renger van der Zande verloor al tijd door de spin in de openingsronde en stond daarna nog meerdere malen in de pits.


180616 Update 6h LMP2
Flinke strijd in LMP2

In LMP2 zitten de eerste vijf auto's nog in dezelfde ronde, aangevoerd door de nummer 26-G-Drive-Oreca (Rusinov/Pizzitola/Vergne), voor de nummer 23 Panis-Barthez-Compétition-Ligier (Buret/Canal/Stevens) en de nummer 48 IDEC Sport-Oreca (Lafargue/Chatin/Rojas). De Signatech-Alpine (Lapierre/Negrao/Thiriet) reed lange tijd op de tweede plaats, maar ging net voor 21.00 uur in de rondte en verloor daarmee wat terrein.

180616 Update 6h RTN
Sterke start van Giedo van der Garde in de RTN-Dallara

In de Racing Team Nederland-Dallara nam Giedo van der Garde de eerste rijbeurt voor zijn rekening en klom met snelle rondetijden op van de 13e naar de vijfde plaats. "Het ging heel goed, het was echt lekker om zo te kunnen rijden", zei hij naderhand. "Eindelijk is de balans van de auto goed, een aanzienlijk verschil met de trainingen. Ik kon het tempo voorin goed volgen." Teammanager Mark Koense stelde dat "een positie in de top tien in de klasse zonder meer realistisch" is.

180616 Update 6h 25
De Algarve Pro-Ligier met Ate de Jong

Een stuk minder voortvarend verloopt de race voor de nummer 38-Jackie Chan DC-auto van onder anderen Ho Pin Tung. Twee klapbanden, een met Tung en een met Aubry aan het stuur, leidden tot schade en tijdverlies. "De balans is op zich oké, al lijkt het alsof we iets topsnelheid tekort komen. In de laatste ronde van mijn derde stint kreeg ik een lekke band links voor, dat heeft heel veel tijd gekost, ruim negen minuten. Gelukkig kon ik wel zonder schade binnen rijden. Daarna reed Gaby en die had hetzelfde euvel, ook links voor lek, maar bij hem klapte de band, waardoor er heel veel schade ontstond. Daardoor hebben we negen of tien ronden verloren. Nu moeten we blijven rijden en kijken of anderen fouten maken, maar dit was in ieder geval niet het begin zoals we wilden." De Algarve-Pro-auto met Ate de Jong heeft een forse achterstand.

180616 Update 6h GTE Pro
De beide Porsches in retro-kleuren rijden vooraan in GTE-Pro

In GTE-Pro lijken drie van de vier fabrieks-Porsches, de beide auto's in retro-kleuren met de nummers 92 (Christensen/Estre/Vanthoor) in het roze en 91 (Lietz/Bruni/Makowiecki) in de Rothmans-kleuren en de nummer 93 (Pilet/Tandy/Bamber) in fabriekskleuren, het probleemloos te doen. De 92 voerde na een kwart van de race de klasse aan, met de nummer 91 gedurende het grootste deel van de tijd op korte afstand.

180616 UPdate 6u 81
De MTEK-BMW met Nicky Catsburg rijdt goed voorin mee

Ook de BMW met het nummer 81 (Tomczyk/Catsburg/Eng) rijdt sterk voorin mee, evenals de Fords. Als altijd zijn de onderlinge verschillen in de fel bevochten GTE-Pro-klasse klein. Alleen de nieuwe Aston Martins kunnen het tempo ondanks BoP-aanpassing nog niet helemaal bijhouden, terwijl de nummer 71-AF Corse-Ferrari tijd verloor vanwege een klapband en de nummer 64-Corvette achterstand opliep door een defect aan de ophanging.

180616 6u 77
De nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche leidt in GTE-Am

In de GTE-Am-klasse rijdt de nummer 77-Dempsey-Proton-Porsche aan de leiding, voor de 911 RSR van het Team Project1 en de nummer 54-Spirit of Race-Ferrari. De Keating Motorsports-Ferrari met Jeroen Bleekemolen rijdt op de vijfde plaats in de klasse. "Mijn eerste stint ging heel goed: ik kon zo naar voren rijden, de auto ging super. 'Dit wordt echt top vandaag', zei ik al in de eerste ronde na de start. Ik had wel veel overstuur door oplopende bandenspanning, maar dat konden we bij de pitstop corrigeren. Daarna ging ik echter over de limiet heen, en dat gebeurde helaas in de Porsche-bochten waar je geen uitloop hebt. Een grote fout van mij, gespind, platte banden... Gelukkig kon ik door, maar we hebben wel een minuut verloren. Dat lijkt niet zo heel veel, maar het kan aan het eind wel het verschil maken. Voorlopig ben ik er heel erg ziek van. Het is de eerste keer in 13 jaar Le Mans dat ik echt zo'n grote fout maak. We moeten blijven pushen om terug te komen. Zonde, niet nodig, maar we hebben nog lang te gaan.

180616 Update 6h Keatingg
De Keating Motorsports-Ferrari met Jeroen Bleekemolen aan het stuur

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Rush 16 juni 2018 23:06

    Goed te zien dat BMW het aardig kan bijhouden, dus een aardige BOP aanpassing geweest, terecht!

    • 0
    • 0
     
    Dirk 17 juni 2018 12:12

    BOP giveth, and BOP taketh away

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet