Sportscars

Sportscars: ACO en FIA presenteren nieuwe prototype-reglement

180615 Liveblog ACO
Een goed gevulde zaal voor de traditionele persconferentie van de ACO

De FIA en ACO hebben op de traditionele persconferentie voorafgaand aan de 24 Uur van Le Mans de grote lijnen van de nieuwe regels voor de prototypeklasse gepresenteerd. Het nieuwe reglement, dat in plaats komt van het huidige LMP1-reglement, zal vanaf het seizoen 2020/21 van kracht zijn. Het reglement werd vorige week tijdens de FIA bijeenkomst van de World Motor Sport Council in Manila al besproken en vandaag op Le Mans verder toegelicht. Een echt reglement ontbreekt echter nog en werd voor november van dit jaar in het vooruitzicht gesteld.

Tekst: Marcel ten Caat en René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @marceltencaat/@renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

Vanaf 2020 zullen de auto's in de hoogste klasse van het FIA World Endurance Championship meer het uiterlijk van een 'hypercar' krijgen en allemaal verplicht zijn uitgerust met een hybride-systeem, waardoor er effectief sprake is van vierwielaandrijving. Het KERS-hybridesysteem zal voor alle teams, inclusief privateers, "tegen aanvaardbare kosten" beschikbaar moeten zijn en elk systeem zal door de FIA en de ACO gehomologeerd worden. De motorkeuze zelf is vrij, maar het vermogen wordt maximaal 520 kW. Het hybridesysteem levert daarbovenop nog eens maximaal 200 kW.



IMG 7962
De Mercedes-AMG Project One is één van de auto's die mogelijk binnen het concept passen

Zoals gezegd zullen de auto's het uiterlijk gaan krijgen van hypercars, waardoor auto's met het uiterlijk van de Aston Martin Valkyrie, Toyota GR Super Sport en de Mercedes-AMG Proejct One mogelijk zijn. De auto's zullen in vergelijking met de huidige generatie LMP1's een grotere cockpit hebben en een bredere voorruit. Het is de bedoeling dat de nieuwe generatie prototypes 980 kg gaan wegen en om kosten te besparen zal maar een type bodywork per seizoen worden gehomologeerd. Speciale 'low downforce'-bodyworks voor Le Mans, zoals nu gebruikelijk zijn, behoren daarmee tot het verleden. 


Rondetijden van 3:20 op Le Mans
De FIA en de ACO richten zich op een budget dat ongeveer 20-25% is van het huidige LMP1-budget, waardoor ook kleinere fabrikanten competitief zouden moeten zijn. Met alle aerodynamische beperkingen en de regels rondom het gebruik van de hybridesystemen hoopt de ACO richting een rondetijd van 3:20 te gaan.

 Hoewel de afgelopen weken regelmatig werd gesproken over een 'revival' van de GTP-klasse, is de naam van de opvolger van de LMP1-klasse er nog niet. Fans van het FIA World Endurance Championship en Le Mans zullen mogen meebeslissen over de naam. De ACO maakte tevens de ambitie bekend om in Le Mans vanaf 2024 een aparte klasse voor waterstofauto's te hebben.

Gemengde gevoelens
In de paddock van Le Mans werd er met nogal gemengde gevoelens gereageeerd op de aangekondigde plannen. "Ja, natuurlijk vind ik het goed, dit is wat wij met de Valkyrie ook in het achterhoofd hadden", zei Aston Martin Racing-topman David Richards. Bij Porsche waren de reacties wat voorzichtiger: "We moeten eerst maar eens afwachten hoe het echte reglement eruit gaat zien, want veel concreets hebben we nog niet gehoord", zei sportdirecteur Dr. Frank-Steffen Walliser. "Zeker is dat wij op het moment niet zo'n hypercar in ons programma hebben." Ook bij de bestaande LMP1-teams was het enthousiasme niet overweldigend: "We hebben net geïnvesteerd in nieuwe auto's, en nu weten we al dat die over twee jaar niks meer waard zijn. Bovendien kun je het wel vergeten dat er zo nog meer LMP1-privéteams bij komen", mopperde een teambaas, die liever anoniem wilde blijven. Zoals gebruikelijk was er een flinke delegatie van IMSA bij de persconferentie aanwezig, inclusief seriebaas Scott Atherton en directeur Ed Bennett, maar over een mogelijke samenwerking met de Amerikaanse organisatie, die voor iedereen die logisch nadenkt over toekomstscenario's voor de lange-afstandsracerij voor de hand ligt, werd met geen woord gerept.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    ace1 16 juni 2018 13:06

    Als ik een andere website lees, staat daar Toyota, McLaren, Aston Martin, Ferrari en Ford zaten rond de tafel bij de discussies over de nieuwe reglementen. Ook de organisatie van het Amerikaanse IMSA-kampioenschap werd volgens de ACO geconsulteerd. En vanaf 2024 komt er ook een aparte klasse voor wagens op waterstof.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 16 juni 2018 13:21

    Nog behoorlijk vaag. Als we wat betreft uiterlijk auto's gaan krijgen zoals de Nissan R390 GT1 en McLaren F1 GTR van eind jaren '90 dan juich ik dat wel toe. Ik vraag me wel of of zo'n grote reductie in budget wel realistisch is.

    • 0
    • 0
     
    ace1 16 juni 2018 13:37

    Voor het zelfde geld krijg men auto's met het uiterlijk van de Mercedes-Benz CLK GTR, Porsche 911 GT1. Met auto's die het uiterlijk van de Aston Martin Valkyrie, Mercedes-AMG Project One en de Toyota GR Super Sport heb ik geen probleem mee.

    • 0
    • 0
     
    Dirk 18 juni 2018 14:58

    Het lijkt mij dan waarschijnlijk dat we naar een DPi constructie toe gaan. Dallara, Oreca etc. ontwikkelt het chassis, autofabrikant doet er een motor in met leuk bodywork.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet