Sportscars

Sportscars: Kazuki Nakajima behaalt 'provisional pole' met Toyota nummer 8

180614 Liveblog 8 Quali 1
Kazuji Nakajima zette de nummer 8-Toyota op de voorlopige pole-position in Le Mans

De nummer 8-Toyota (Buemi/Nakajima/Alonso) met een tijd van 3:17,270 minuten, gereden door Kazuki Nakajima, in LMP1 en de IDEC Sport-Oreca (Lafargue/Chatin/Rojas) in LMP2 zijn de voorlopige pole-sitters in de beide prototype-klassen in Le Mans. In de beide GT-divisies bepaalden Italiaanse rijders met Porsches het tempo, met de voorlopige pole voor Gianmaria Bruni in de nummer 91-Porsche (Lietz/Bruni/Makowiecki) in LMGTE-Pro en de snelste tijd voor Matteo Cairoli in de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche (Cairoli/Al Qubaisi/Roda) in GTE-Am.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Mans, Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

Dat de nummer 8-Toyota (Buemi/Nakajima/Alonso) op de voorlopige pole-position in Le Mans staat, is niet erg verrassend, maar dat het niet de tweevoudig Formule 1-wereldkampioen was, maar Kazuki Nakajima, die de tijd van 3:17,270 minuten op de klokken zette, was wellicht toch anders dan wat velen hadden verwacht. Al in het eerste kwartier van de sessie reed Nakajima zijn tijd, die vervolgens door niemand meer werd verbeterd. In de andere Toyota met het startnummer 7 (Conway/Kobayashi/López) was het ook de Japanse rijder die voor de snelste tijd in de eerste kwalificatie zorgde, hier reed Kamui Kobayashi een tijd van 3:17,337 minuten en eindigde daarmee op de tweede plaats. De beste niet-hybride LMP1 is de nummer 17-SMP Racing-BR1 (Sarrazin/Orudzhev/Isaakyan), waarmee Stéphane Sarrazin tot een tijd van 3:19,483 minuten kwam. De nummer 10-Dragonspeed-BR1 stond met Renger van der Zande aan het stuur een tijdlang stil op de baan vanwege een probleem met de ophanging en werd uiteindelijk als zesde geklasseerd met een tijd van 3:21,110 minuten, gereden door Ben Hanley.

In LMP2 reed Paul-Loup Chatin in de nummer 48-IDEC Sport Racing-Oreca (Lafargue/Chatin/Rojas) in 3:24,956 minuten de snelste tijd, gevolgd door Loïc Duval in de nummer 28-TDS-Oreca (Perrodo/Vaxivière/Duval) en Jean-Eric Vergne in de nummer 26-G-Drive-Oreca (Rusinov/Pizzitola/Vergne). Ho Pin Tung kwalificeerde de nummer 38-Jackie Chan DC Racing-Oreca (Tung/Richelmi/Aubry) als negende in de klasse met een tijd van 3:27,999 minuten, één plaats voor de Racing Team Nederland-Dallara (Van Eerd/Van der Garde/Lammers), waarin Giedo van der Garde tot een tijd van 3:28,556 minuten kwam. De Algarve Pro Racing-Ligier met Ate de Jong (Patterson/De Jong/Kim) kwam met een tijd van 3:44,177 minuten niet verder dan de 20e en laatste tijd in de klasse.

180614 Liveblog 91 quali 1
Snelste tijd in GTE-Pro voor Gianmaria Bruni in de Porsche in Rothmans-kleuren

Porsche-teams bepaalden in beide GT-klassen het tempo. In GTE-Pro eindigde Gianmaria Bruni in de nummer 91-Porsche (Lietz/Bruni/Makowiecki) bovenaan met een tijd van 3:47,504 minuten. De Italiaan reed de tijd al in zijn tweede ronde en parkeerde de auto direct daarna in de pits, zodat alledrie de rijders in deze Porsche morgen in ieder geval nog hun vijf verplichte ronden in het donker moeten rijden. De tweede tijd was voor Michael Christensen in de roze gekleurde nummer 92-Porsche (Christensen/Estre/Vanthoor), die 3:49,097 minuten op de stopwatch liet zetten. Daarachter volgden de Fords met de startnummers 66 (Mücke/Pla/Johnson) in handen van Olivier Pla en 68 (Hand/Müller/Bourdais), bestuurd door Dirk Müller, op de plaatsen drie en vier. Nicky Catsburg reed de snelste tijd van de drie rijders in de nummer 81-BMW Team MTEK-BMW M8 GTE (Tomczyk/Catsburg/Eng), maar kwam, geklasseerd als elfde, met 3:50,596 minuten wel ruim drie seconden op de voorlopige pole-tijd in de klasse tekort. De andere BMW met het startnummer 82 (Farfus/Félix da Costa/Sims) eindigde met 3:50,579 minuten als negende in de klasse.

180614 Liveblog 88 kwali 1
De nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche eindigde bovenaan in GTE-Am

In GTE-Am was de nummer 88-Dempsey-Proton-Porsche (Cairoli/Al Qubaisi/Roda) met de door Matteo Cairoli gereden tijd van 3:50,728 minuten het snelst, gevolgd door de zusterauto van het team met het startnummer 77 (Campbell/Ried/Andlauer), waarin Matt Campbell een tijd van 3:51,930 minuten realiseerde. Ook de derde tijd was voor een Porsche, de Gulf Racing-911 (Wainwright/Barker/Davison), met de door Ben Barker gereden tijd van 3:52,517 minuten. Jeroen Bleekemolen tekende voor de snelste tijd in de Keating Motorsports-Ferrari (Keating/Bleekemolen/Stolz) en werd met de tijd van precies 3:54,000 minuten zesde in de klasse.

180614 24h Le Mans uitslag kwalificatie 1

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 08:15

    Vorig jaar reed Rubens Barricello 3.29.976

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 09:31

    Jan en Frits reden in beide sessies afgerond 3'37 resp. 3'40. Weet niet met welke 'opdracht' ze gereden hebben, maar het is bepaald niet snel.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 10:18

    Tja Frits is echt de zwakste schakel.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 11:33

    12 seconden per ronde verschil tussen de nummer 1 en 3 van het Jumbo team is echt veel te veel...

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 11:44

    Zonder Frits geen LMP2-avontuur, zo simpel is het. Voor Jan is het extra zuur dat niet de langzaamste coureur plaats heeft moeten maken voor Nyck. Frits had er goed aan gedaan om zelf de helm aan de wilgen te hangen. Zijn droom om eens op Le Mans te mogen rijden en te finishen is toch ingelost?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 11:54

    De racepace is een wat eerlijker vergelijk. Snelste ronden Le Mans 2017: Rubens 3.34, Jan 3.35 en Frits 3.42.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 14 juni 2018 12:57

    Dat klopt niet Rubens reed een tiende sneller in de race dan in de kwalificatie. Dus het verschil is echt 12 seconden per ronde. Veel te veel...

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet