GT

British GT: Nicki Thiim en Mark Farmer pakken winst in Silverstone 500

20180611 BritsGT finish

Afgelopen weekend meldden alle British GT-teams zich op Silverstone voor de Silverstone 500, traditioneel de enige 3 uurs-race op de British GT-kalender. De race werd een triomftocht voor Aston Martin-team TF Sport. Nicki Thiim en Mark Farmer kwamen als winnaars over de eindstreep en haalden daarmee de derde zege op rij binnen voor TF Sport. Dankzij de overwinning zijn Farmer/Thiim nu ook serieuze titelkandidaten geworden. In het GT3-rijderskampioenschap liggen zij momenteel nog maar 2,5 punt achter het leidende duo Jon Minshaw/Phil Keen (Barwell Lamborghini #33). In het constructeurskampioenschap heeft TF Sport haar voorsprong op Barwell Motorsport uitgebreid naar 41,5 punt.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

Omdat er in Silverstone slechts één wedstrijd werd verreden, koos de organisatie van het British GT voor een alternatieve kwalificatie procedure. Gedurende een weekend met twee 1 uurs-races neemt elk van de twee rijders een kwalificatiesessie voor diens rekening; in Silverstone zetten beide coureurs een individuele tijd neer en het gemiddelde daarvan bepaalde de uiteindelijke grid positie. Het systeem leverde een bijzonder resultaat op. De polepositie ging niet naar één van de gebruikelijke pole-kandidaten uit de PRO-AM klasse, maar naar Struan Moore en Ricardo Sanchez (RJN Nissan #24), een rijdersduo dat uitkomt in de Silver-klasse. Het was de eerste keer sinds de Silverstone 500 van vorig jaar dat de overall polepositie geclaimd werd door deelnemers uit de Silver-klasse.
  20180611 BritsGT start

Sanchez kende een goede start van de wedstrijd en ging als leider de eerste bocht in. Hij bleef daarbij ruimschoots voor de als tweede gekwalificeerde Aston Martin #11 van Mark Farmer, die niet zo vlot door de eerste ronde kwam als hij wellicht zelf graag had gezien. De problemen begonnen voor Farmer daarentegen pas daadwerkelijk toen hij, iets later in de openingsstint, in de rondte werd getikt door Graham Davidson (Jetstream Aston Martin #47). Farmer kon na het incident doorrijden, maar verloor veel kostbare tijd.

Aan het einde van zijn eerste stint kwam Sanchez met goede podiumkansen de pitstraat binnen. Nadat zijn co-rijder Struan Moore de pits even later weer had verlaten, zag het RJN Nissan team die kansen echter in rook op gaan toen het positioneringsysteem van Moore's stoel faalde. Moore schoof hierdoor met stoel en al door de cockpit op en neer en kon zijn voeten regelmatig niet op de pedalen houden. RJN moest hem daarom noodgedwongen binnenhalen voor een extra stop om het probleem op te lossen.

TF Sport was ondertussen voor de eerste keer in de wedstrijd aan de leiding gekomen met de Aston Martin #17, die bewust vroeg de pit in was gehaald om AM-rijder Derek Johnston plaats te laten maken voor PRO-rijder Marco Sørensen. De Deen leidde de wedstrijd voor Phil Keen (Barwell Lamborghini #24) en Adam Christodoulou (ABBA Racing Mercedes #8). In de TF Sport Aston Martin #11 had Farmer ondertussen plaats gemaakt voor Nicki Thiim. Gedurende zijn stint kwam Thiim snel door het veld naar voren, tot aan de vierde plaats. Toen Christodoulou uitviel met een gebroken voorwielophanging werd dat zelfs een derde positie.
  20180611 BritsGT barwell

De strategen van TF Sport kozen er vervolgens voor om Thiim zo lang mogelijk buiten te houden, zodat hij niet alleen de kans zou hebben om nog verder op te klimmen in het klassement, maar ook om een zo groot mogelijke voorsprong op te bouwen. Vooral dat laatste was belangrijk, omdat Farmer/Thiim door hun tweede plaats in de vorige race op Snetterton een succes penalty van 10 seconden moesten uitzitten tijdens hun laatste rijderswissel. Toen de laatste pitstop zich aandiende en Farmer binnen kwam om de Aston Martin voor de tweede keer over te dragen aan Thiim, was er van die opgebouwde voorsprong nog precies de benodigde penalty marge over. Onder hoge druk voerden de TF Sport-monteurs de stop uit en zij wisten de auto zonder problemen weg te sturen. Thiim kwam vlak voor de Lamborghini van Keen de baan weer op.

Vanaf dat moment gaf Thiim de leiding niet meer uit handen. Hij kwam als eerste over de finish, voor Minshaw/Keen en Flick Haigh/Jonny Adam (Optimum Aston Martin #75). De vierde plaats ging in eerste instantie naar de kampioenen van 2017, Rick Parfitt Jr en Seb Morris, die in Silverstone eenmalig herenigd werden omdat Parfitts eigenlijke teamgenoot Ryan Ratcliffe een voedselvergiftiging had opgelopen. Een post-race penalty voor een code geel overtreding degradeerde Parfitt/Morris echter naar de zesde plek. Sanchez/Moore erfden daardoor de vierde plek, Johnston/Sørensen de vijfde. Yelmer Buurman en zijn teamgenoot Lee Mowle eindigden als tiende.
  20180611 BritsGT verschuur

In de GT4-klasse begon de wedstrijd met de McLaren #10 van Equipe Verschuur op polepositie. Het Nederlandse team kwalificeerde zich in Oulton Park ook al eens op de eerste startplaats, maar een technisch mankement zorgde er toen voor dat de wagen werd gediskwalificeerd. In Silverstone deden zulke problemen zich niet voor, waardoor Finlay Hutchinson en Daniel McKay de wedstrijd gewoon vanaf P1 konden aanvangen. Het tweetal vocht lange tijd mee om de overwinning. Aan het begin van het derde wedstrijd-uur leidden zij de GT4-klasse zelfs met een voorsprong van ruim een halve minuut. Toch moest Equipe Verschuur met lege handen naar huis: de McLaren viel uit met schade aan de voorwielophanging.

De GT4-klasse werd uiteindelijk gewonnen door Aleksander Schjerpen en Jack Mitchell (Century Motorsport #43). Het was voor hen de eerste British GT-overwinning. De tweede plaats ging naar Jordan Albert en Lewis Proctor, de enige Tolman Motorsport-rijders die in Silverstone uit de problemen hadden weten te blijven. Kampioenschapsleiders Callum Pointon/Patrik Matthiessen (HHC Ginetta #55) pakten de laatste podiumplaats.

Silverstone 500 Uitslag

GT3 Rijderskampioenschap
1. Jon Minshaw/Phil Keen – 101
2. Mark Farmer/Nicki Thiim – 98,5
3. Lee Mowle/Yelmer Buurman – 80

GT4 Rijderskampioenschap
1. Callum Pointon/Patrik Matthiesen – 83,5
2. Will Moore/Matt Nicoll-Jones – 75
3. Jack Mitchell – 71,5

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet