Formula E

Formule E: Lucas Di Grassi behaalt eerste seizoenszege bij geslaagde première in Zürich (lang)

180610 FE race DIG actie
Op het stratencircuit van Zürich behaalde Lucas Di Grassi zijn eerste seizoenszege

Na vier tweede plaatsen op rij heeft titelverdediger Lucas Di Grassi eindelijk zijn eerste overwinning in het ABB FIA Formule E-kampioenschap 2017-2018 binnen. Gestart als zesde won de Braziliaanse rijder van het Audi Sport Abt Schaeffler-team op het stratencircuit in Zürich bij zomerse omstandigheden en voor een indrukwekkende mensenmenigte de eerste belangrijke internationale autorace met publiek in Zwitserland sinds 1954. Na diverse drive-through-straffen voor rijders in de top tien vanwege snelheidsovertredingen bij een 'full-course yellow' ging de tweede plaats enigszins verrassend naar DS Virgin-rijder Sam Bird, die daarmee zijn achterstand op Jean-Eric Vergne in de tussenstand van het kampioenschap verkleinde van 40 naar 23 punten. De derde plaats was voor de Belg Jerôme D'Ambrosio, die bij het Dragon-team hevig onder druk staat. Zijn eerste podiumplaats van het seizoen was voor de Belg in ieder geval een genoegdoening.

Tekst: René de Boer (vanuit Zürich, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Kräling Bildagentur, Audi (2)

180610 FE Race hospi
Hospitality-units met hout naast, maar ook over de baan

De verwachtingen waren hooggespannen voor de première van de Formule E in Zürich. Wat er rondom het 2,46 kilometer lange stratencircuit tussen de bankkantoren en langs de jachthaven aan de Zürichsee was gerealiseerd, was zonder meer indrukwekkend te noemen. Houten pitgebouwen en dito hospitalityunits, deels zelfs met meerdere etages en niet alleen langs, maar ook over de baan, volop tribunes en een E-Village van enorme afmetingen in het lokale park. Er waren ook kritische geluiden te horen, ook van de rijders over de vele oneffenheden in het asfalt en de gladde tramrails, maar het enthousiasme had zonder meer de overhand. In totaal kwamen er meer dan 100.000 bezoekers, een absoluut record voor de klasse.

In de kwalificatie had Jaguar-coureur Mitch Evans zijn eerste pole-position in de klasse behaald. Met een tijd van 1:12,811 minuten eindigde hij met een voorsprong van 0,137 seconden op André Lotterer. Daarachter bezetten Sam Bird en Jerôme D'Ambrosio de tweede startrij. De leider in de tussenstand van het kampioenschap, Jean-Eric Vergne, kende een lastige kwalificatie en kwam niet verder dan de 17e startplaats.

180610 FE race Start
Startfase van de wedstrijd met Evans aan de leiding voor Lotterer, Bird en Di Grassi

Bij de start van de race nam Evans de leiding, gevolgd door Lotterer, Bird en D'Ambrosio. In tegenstelling tot wat velen van tevoren vreesden, kwam het veld zonder problemen door de eerste bocht, maar in de tweede bocht ging het mis in het middenveld: Nelson Piquet reed tegen de achterkant van de auto van Daniel Abt aan, die daarbij de achtervleugel van zijn auto verloor. Piquet verspeelde de rechter voorvleugel bij het incident. In de zesde ronde werden beide door de wedstrijdleiding naar de pits gecommandeerd, waarmee ze op slag hun kansen op een goede klassering verspeelden.

Terwijl Evans een beetje kon weglopen bij Lotterer, toonde Abts teamgenoot Lucas Di Grassi vanaf de zesde startplaats een sterke opmars. In de tweede ronde passeerde hij D'Ambrosio in de strijd om de vierde plaats, in de 13e ronde was Bird aan de beurt en was Di Grassi tweede. Nog eens twee ronden later plaatste de Braziliaan een geslaagde inhaalactie op Lotterer en veroverde zo de tweede plaats, waarna hij snel het gat naar Evans dichtreed. In de 18e ronde was ook de Brit aan de beurt en zo had Di Grassi de leiding in handen. Een ronde later was er een 'full-course yellow' vanwege brokstukken op de baan, een situatie die nagenoeg alle rijders gebruikten voor hun autowissel. Vergne verloor wat tijd omdat de motor van zijn tweede auto niet direct aansloeg, maar behield niettemin de negende plaats. Di Grassi bleef ook na de stops aan de leiding, voor Evans en Lotterer.

Die volgorde was echter niet van al te lange duur, want al snel kwam van de wedstrijdleiding het bericht dat diverse rijders tijdens de 'full course yellow' sneller waren geweest dan de toegestane 50 km/u. Met Evans, Lotterer, Buemi en Lopez betrof het vier rijders uit de top zes. Ook Vergne moest de pits in vanwege een snelheidsovertreding. Successievelijk kwamen ze binnen voor hun 'drive-through-penalties'. Daarna was de volgorde: Di Grassi, Bird, D'Ambrosio, Lotterer, Evans en Buemi. In de 36e ronde maakte Buemi gebruik van zijn 'fan boost' om Evans te passeren, een ronde later verloor Evans nog een positie aan Heidfeld. Zo kwamen de rijders dan ook over de eindstreep: Di Grassi won, voor Bird, D'Ambrosio, Lotterer, Buenu, Heidfeld, Evans en Félix Da Costa. Vergne moest als tiende genoegen nemen met slechts één punt en zag zijn voorsprong als leider in de tussenstand gereduceerd op Sam Bird van 40 naar 23 punten. Tijdens de twee races bij de seizoensfinale, medio juli in New York, zijn er maximaal 58 punten te verdelen. En dat Sam Bird in New York had kan gaan, bewees hij vorig jaar wel door beide races te winnen. Dat wordt dus nog een interessante strijd...

180610 FE race Podium
Indrukwekkende menigte voor de prijsuitreiking met Di Grassi als winnaar op het beeldscherm

Uitslag:
1. Lucas Di Grassi (Bra), Audi Sport Abt Schaeffler, 39 ronden
2. Sam Bird (GBr), DS Virgin Racing, op 7,542
3. Jerôme D'Ambrosio (Bel), Dragon, op 16,822
4. André Lotterer (Dui), Techeetah, op 20,295
5. Sébastien Buemi (Zwi), Renault e-dams, op 26,692
6. Nick Heidfeld (Dui), Mahindra Racing, op 28,059
7. Mitch Evans (GBr), Panasonic Jaguar Racing, op 30,631
8. António Félix da Costa (Por), Andretti Formula E, op 31,301

180610 FE race Zurisee
Duik in de Zürichsee voor racewinnaar Lucas Di Grassi

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet