GT

GT: Callaway Corvette ook ongenaakbaar in ADAC GT Masters R2 Red Bull Ring

Het team van Callaway pakte de volle buit op de Red Bull Ring. Na de eerste wedstrijd gisteren zegevierden Daniel Keilwitz/Marvin Kirchhöfer ook in de tweede wedstrijd op zondag. Wisselvallige weersomstandigheden konden daar weinig aan veranderen. De tweede plek ging naar de GRT Lamborghini Huracan van Mirko Bortolotti/Andrea Caldarelli gevolgd door de Mann Filter Mercedes van Markus Pommer en Maximilian Götz.


2018 Start R2
De Corvette neemt direct de leiding terwijl de Ferrari al snel terugviel.

Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport

Callaway Corvette ook ongenaakbaar in ADAC GT Masters R2 Red Bull Ring
Voor ruim 12.000 toeschouwers nam Daniel Keilwitz vanaf pole direct de leiding gevolgd door de Herberth Porsche van Jaminet die met de Herberth Porsche eveneens een uitstekende start produceerde. Daarachter volgden Vanthoor in de TECE Audi R8 LMS, Jens Klingmann met de MRS BMW M6 en Frederic Vervisch met de Aust Audi R8 LMS. Vanthoor moest zijn positie van de wedstrijdleiding relatief snel aan Klingmann teruggeven omdat hij over het gras had ingehaald.

Amper vijf minuten na het wedstrijdbegin begon het regenen en de wedstrijdleiding verklaarde het event als een "wet race" De Montaplast by Land Motorsport van de gebr. Van der Linde kwam als eerste naar binnen om op regenbanden te wisselen. Vanwege de wisselende strategieën werd het veld behoorlijk door elkaar geschud. De Top 4 besloot echter op de baan te blijven en alleen Jaminet was de enige die naar binnen ging. Achteraf gezien niet de juiste strategie.

2018 Keilwitz Kirchhofer
Keilwitz/Kirchhöfer behaalden een maximaal resultaat.

In totaal besloten twaalf man om niet naar binnen te gaan. Intussen werd Jens MRS BMW-coureur Jens Klingmann door zowel Maximilian Götz als Frank Stippler voorbij gestoken. Klingmann viel naar de vierde plek terug terwijl Keilwitz aan de kop steeds meer afstand nam en inmiddels al een voorsprong van vier seconden had opgebouwd.

Bij het ingaan van de pitwindow gingen Keilwitz, Klingmann en Stippler direct naar binnen terwijl Götz in de Mannfilter Mercedes AMG GT3 nog even aarzelde. Vervolgens kwam de rest van het startveld eveneens voor haar reguliere stop naar binnen. Daarbij kwam het tot een klein incidentje tussen de teams van Schnitzer en MRS. De Schnitzer BMW toucheerde bij het wegrijden een band van het MRS team. Een MRS monteur werd daardoor geraakt waardoor het duo Klingmann/Zöchling nogal wat tijd verloor. Ook na de reguliere stops vielen er aan de kop weinig veranderingen te noteren. Tien minuten voor het einde wist Markus Pommer met de Mann Filter Mercedes AMG GT3 zijn tweede plek weer terug te veroveren. Vanwege de grote onderlinge verschillen vonden er na de reguliere stops ook weinig spectaculaire veranderingen meer plaats.

2018  Gotz Pommer 3 Goed resultaat voor Götz/Pommer met de HTP Mercedes AMG GT3

Alleen bij het team van Gottfried Grasser slaagde men er in om flink te pokeren. Men besloot om de No 63 Lamborghini vrijwel de gehele wedstrijd op slicks te laten rijden en bij een opdrogende baan was Bortolotti ruim zeven seconden sneller dan zijn concurrenten die op regenbanden stonden. Per ronde was de Italiaan gemiddeld zes seconden sneller dan de concurrentie. De No 63 Lamborghini was overigens vanaf een 24e startplek aan de wedstrijd begonnen. Indy Dontje eindigde met Maximilian Buhk als zestiende.

De combinatie Jensen/Scheider eindigde met de Schnitzer BMW M6 als vierde terwijl de combinatie Zöchling/Klingmann voor het team van MRS een achtste plek behaalde. Voor het eerst sinds lange tijd is er bij MRS een opgaande lijn zichtbaar. Jeffrey Schmidt eindigde met DTM coureur Jamie Green als negende in de BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS.

2018 MRS vooruitgang
Eindelijk vooruitgang bij het team van MRS in de ADAC GT Masters.

Daniel Keilwitz: "Ik heb voor de start al donkere wolken gezien en al gedacht dat het misschien ging regenen. Na twee, drie ronden kwamen de druppeltjes naar beneden. En dan moet je beslissen of je op slicks blijft rijden of niet. Toen ik merkte dat ik nog even op slicks kon doorgaan en de auto's op regenbanden waren ook niet sneller. Daarom hebben we tot onze reguliere stop gewacht en zijn toen pas op regenbanden overgeschakeld. "

Marvin Kirchhöfer: "Wij hadden hier niet verwacht voor een tweede maal te winnen. Daarom heb ik mij des te meer verheugd. Voor ons was het een perfect weekend. Maximale punten. Nu komen de circuits waar het voor ons moeilijker gaat worden. Aan het begin van mijn stint had ik alles onder controle maar toen het opdroogde werd het bijzonder moeilijk om nog met banden om te gaan."

In de Pirelli Trophy ook nog succes voor Callaway. Hier ging de overwinning naar de combinatie Sven Barth en Claudia Hürtgen met de RWT Corvette C7 GT3

2018 Caldarelli Bortolotti
De GRT Lamborghini Huracan van Bortolotti/Calderelli zorgde voor veel spektakel.

Uitslag
1. Marvin Kirchhöfer / Daniel Keilwitz – Callaway Competition Corvette C7 GT3-R #1
2. Andrea Caldarelli / Mirko Bortolotti – GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 #63
3. Maximilian Götz / Markus Pommer – MANN-FILTER Team HTP Mercedes-AMG GT3 #47
4. Mikkel Jensen / Timo Scheider – BMW Team Schnitzer BMW M6 GT3 #42
5. Filip Salaquarda / Frank Stippler – Team ISR Audi R8 LMS #33
6. Luca Stolz / Sebastian Asch – Team Zakspeed BKK Mobil Oil Racing Mercedes-AMG GT3 #21
7. Ezequiel Perez Companc / Franck Perera – GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 #19
8. Christopher Zöchling / Jens Klingmann – MRS GT-Racing BMW M6 GT3 #14
9. Jeffrey Schmidt / Jamie Green – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #26
10. Robert Renauer / Mathieu Jaminet – Precote Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R #99

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Rush 11 juni 2018 12:52

    1 ronde meer en … jammer, gewaagde keuze en dito inhaalrace van de Lambo!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet