GT

GT: Keilwitz/Kirchhofer winnen R1 ADAC GT Masters Red Bull Ring. Indy Dontje 9e

Tijdens de vijfde wedstrijd van de ADAC GT Masters op de Red Bull Ring was de Callaway Corvette van de combinatie Keilwitz/Kirchhofer vanaf pole oppermachtig en behaalde de eerste seizoensoverwinning. Daarachter volgden de beide Schnitzer BMW M6 bolides van Timo Scheider/Mikkel Jensen en Dennis Marschall/Victor Bouveng.

2018 Zeltweg Start
Start van een prachtige wedstrijd op de Red Bull Ring.

Tekst Willem J. Staat
Foto's ADAC Motorsport


Keilwitz/Kirchhofer winnen R1 ADAC GT Masters Red Bull Ring. Indy Dontje 9e
Voor het team van Callaway Competition werd het vandaag op de Red Bull Ring de eerste seizoensoverwinning maar voor Daniel Keilwitz betekende het alweer zijn 20e ADAC GT Masters-zege. Voor Marvin Kirchhofer was het tevens zijn allereerste kennismaking met de hoogste trede van het ereschavot in de ADAC GT Masters.

De eerste start moest voortijdig worden afgebroken omdat de No 3 Aust Audi R8 LMS vanaf een 23e startplek niet goed wegkwam. Bij de tweede start kon Nicolaj Rogivue achteraan sluiten. Bij de tweede herstart nam Kirchhofer direct de leiding gevolgd door Jensen(Schnitzer BMW M6), Dennis Marschall(eveneens Schnitzer BMW M6), Sheldon van der Linde in de Montaplast by Land Audi R8 LMS en Robert Renaur in de No 99 Herberth Porsche. Na amper drie minuten moest de safetycar al voor een gestrande ISR Audi R8 LMS in actie komen.

Achter de Top 4 was er een mooi duel om de vijfde plek tussen Robert Renauer, Timo Bernhard, Alfred Renauer(Ferrari) en Mirko Bortolotti in de Grasser Lamborghini.

2018 Dontje Indy Dontje beste Mercedes-rijder op de Red Bull Ring.

Bij ingang van de reguliere pitstopcylcus kwam Timo Bernhard met de No 17 Küs Porsche als eerste naar binnen en werd door Kevin Estre afgelost. Daarna was er een Frans onderonsje tussen Estre en Mathieu Jaminet die van Robert Renauer had overgenomen. Bij het interne Porsche duel gaven de beide Fransen elkaar geen duimbreed toe. Estre ging onder geel aan zijn landgenoot voorbij, maar kreeg daarvoor van de wedstrijdleiding slechts een waarschuwing. Minder verging het Montaplast by Land-coureur Kelvin van der Linde. De Zuid Afrikaan moest na een harde touche met Victor Bouveng zijn plek weer aan de BMW-coureur teruggeven. De Montaplast by Land Motorsport Audi R8 LMS zou uiteindelijk als vijfde eindigen.

Na de reguliere pitstops moest de safetycar nog tweemaal in actie komen. Ten eerste omdat No24 Kfzteile Audi R8 LMS van Mike David Ortmann door de No 13 Callaway Corvette er vanaf was gezet. En een kwartier voor het einde kwam de safetycar voor de derde en laatste maal in actie nadat Jens Klingmann in een sandwich tussen de Mücke Motorsport Audi R8 LMS van Jamie Green en de Schubert Honda van Giorgio Maggi eigenlijk een beetje gemangeld werd. Klingmann liep bij deze actie een lekke band op en zag een goede klassering voor MRS in rook opgaan.

2018 Routinestop Schnitzer
Routinestop bij Schnitzer.

Bij de laatste herstart kregen de Schnitzer BMW's een tweede kans om de Corvette van de eerste plek te verdringen. Beiden slaagden daar niet in en in de Top 3 veranderde er niets meer. Alleen Kevin Estre probeerde nog van alles om de tweede Schnitzer BMW M6 van de derde plek te verdringen, maar slaagde daar niet in. Met een negende plek waren Indy Dontje/Maximilian Buhk de beste Mercedesrijders.

In het Pirelli Trophy Klassement ging de zege naar Rolf Ineichen en Christian Engelhart in de GRT Lamborghini. Een kleine thuiszege voor het Oostenrijkse team.

Voor Robert Renauer betekende het overigens zijn 100e ADAC GT Masters start op de Red Bull welke met een zesde plek werd beloond. De tweede Team Küs 76 Bernhard Porsche van de lokale held Klaus Bachler en de Belg Adrien de Leener maakte vanaf een 27e startplek maar liefst 15 posities goed en eindigde als vijfde.

2018 Prachtige gevechten
Felle strijd tussen BMW en Porsche.

Marvin Kirchhofer: "De basis voor deze overwinning hebben wij met de pole gelegd. Met een perfecte strategie hadden wij een superwedstrijd. Op het einde was het toch niet zo gemakkelijk zoals het er misschien uitzag. De bandenslijtage was nogal hoog."

Daniel Keilwitz: "Beter kon het gewoon niet lopen. De Corvette past perfect bij Red Bull Ring. Wij wisten dat wij hier moesten winnen willen wij nog om de titel meestrijden. Er komen nog andere banen zoals de Sachsenring, die ons eigenlijk niet zo goed liggen. Bij de twee safetycar starts heb ik nog wat rubber verzameld. Ik had wel twee goede herstarts en dat was een goede basis om vooraan te blijven."

2018 Winnende Corvette
Heeft Callaway op de Red Bull Ring weer de basis voor een kampioenschap gelegd?

Uitslag
1. Marvin Kirchhöfer / Daniel Keilwitz – Callaway Competition Corvette C7 GT3-R #1
2. Mikkel Jensen / Timo Scheider – BMW Team Schnitzer BMW M6 GT3 #42
3. Dennis Marschall / Victor Bouveng – BMW Team Schnitzer BMW M6 GT3 #43
4. Timo Bernhard / Kevin Estre – KÜS Team75 Bernhard Porsche 911 GT3 R #17
5. Kelvin van der Linde / Sheldon van der Linde – Montablast by Land-Motorsport Audi R8 LMS #28
6. Robert Renauer / Mathieu Jaminet – Precote Herberth Motorsport Porsche 911 GT3 R #99
7. Alfred Renauer / Luca Ludwig – HB Racing Ferrari 488 GT3 #7
8. Philip Ellis / Max Hofer – Phoenix Racing Audi R8 LMS #5
9. Indy Dontje / Maximilian Buhk – MANN-FILTER Team HTP Mercedes-AMG GT3 #48
10. Ricardo Feller / Christopher Haase – BWT Mücke Motorsport Audi R8 LMS #25

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Rush 10 juni 2018 00:01

    Mooi groot startveld dit jaar, was een leuke race en best wel redelijke, publieke belangstelling, leuk!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet