DTM

DTM: Regen, rode vlag en een verrassing van BMW (UPD: Diskwalificatie Spengler, Auer, Mortara)

180603 DTM R2 Wittmann
Marco Wittmann startte als 14e, maar behaalde zijn tiende DTM-zege

Over gebrek aan spektakel kan in het huidige DTM-seizoen echt niemand klagen. Nadat de eerste beide raceweekeinden op Hockenheim en de Lausitzring al goed waren voor volop actie, was de eerste race van gisteren op de Hungaroring – afgezien van de veelbesproken inhaalactie tussen Di Resta en Auer – niet echt opwindend, het circuit nabij Boedapest deed zijn bijnaam 'Hunga-boring' weer alle eer aan. De race van vandaag verdiende echter zonder meer het predicaat 'turbulent', en dat BMW na afloop de eerste drie plaatsen zou bezetten, daar had gezien het totale gebrek aan snelheid waarmee het merk dit weekeinde te kampen had, niemand rekening mee gehouden. Een forse regenbui in de beginfase zorgde voor de nodige ongevallen in de pitstraat en een onderbreking van dik een halfuur. In de resterende 28 minuten profiteerden de BMW-rijders van een geslaagde pitstopstrategie en zo won Marco Wittmann voor zijn merkgenoten Timo Glock en Philipp Eng. Mike Rockenfeller was beste Audi-rijder op de vierde plaats, een plaats voor Paul Di Resta, die daarmee de beste Mercedes-coureur was. Robin Frijns eindigde op de elfde plaats.

UPD. 20.35 uur: Ruim vijf uur na het vallen van de finishvlag in de DTM-race namen de sportcommissarissen de beslissing om Bruno Spengler (zevende), Lucas Auer (negende) en Edoardo Mortara (tiende) uit de uitslag te schrappen. Als reden werd aangevoerd een vergrijp tegen artikel 30.9 van het sportief regement van de DTM, dat voorschrijft dat "een rijder vanaf het moment van het oprijden van de ingang van de pitstraat de snelheid dusdanig moeten verminderen, dat hij zijn auto zonder het in gevaar brengen van andere deelnemers of marshals voor de pitbox tot stilstand kan brengen." Bij Mortara en Spengler werd er bovendien nog een voorwaardelijke straf van tien plaatsen terugzetting in de startopstelling voor de eerstvolgende race opgelegd, omdat ze niet hadden voldaan aan artikel 31 van het sportief reglement, dat stelt dat "de rijders (...) verplicht zijn de signalen te respecteren en de daarmee gegeven instructies op te volgen". Na het ongeval van Lucas Auer werden er in de pitstraat gele vlaggen gezwaaid. Bovendien werden Mortara en Spengler door hun teams via de radio op de hoogte gebracht van de extreem gladde omstandigheden in de pitstraat. De voorwaardelijke straf voor Mortara en Spengler geldt voor de komende twee DTM-weekeinden (Norisring en Zandvoort). Door het uit de uitslag halen van Spengler, Auer en Mortata schuift Robin Frijns op van de elfde naar de achtste plaats en scoort daarmee voor de derde opeenvolgende race punten. Loïc Duval wordt negende, René Rast tiende.

180603 DTM Hungaroring gewijzigde uitslag race 2

180603 DTM Hungaroring gewijzigde stand na 6 van 20 races


Tekst: René de Boer (vanuit Mogyoród, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR/Jürgen Tap

Mercedes-AMG domineerde op dit seizoen nog niet vertoonde wijze in de kwalificatie: rijders van het merk uit Stuttgart bezetten de eerste vijf plaatsen en alle zes de Mercedes-rijders eindigden bij de eerste zes. Lucas Auer reed met 1:36,717 de snelste rondetijd en behaalde met wat hij zelf kwalificeerde als een 'tamelijk perfecte ronde' de pole-position voor de wedstrijd. De Oostenrijker was daarmee 0,063 seconden sneller dan zijn Duitse merkgenoot Pascal Wehrlein. Paul Di Resta en Edoardo Mortara kwalificeerden zich voor de tweede startrij, gevolgd door Gary Paffett. Die vond Audi-rijder René Rast naast zich op de zesde plaats, de enige die de Mercedes-falanx vooraan op de grid wist te doorbreken. Timo Glock was de enige van de BMW-rijders die de snelheid leek te hebben gevonden, hij kwalificeerde zich als achtste. "Dat had sneller kunnen zijn, maar ik maakte op mijn snelle ronde een fout die me één of twee tienden kostte", aldus Glock.

180603 DTM R2 Start
Auer leidt voor Wehrlein en Di Resta

Bij de start van de race was het weliswaar bewolkt, maar droog, zodat het hele veld op slicks vertrok. Pole-sitter Auer nam zonder problemen de leiding voor Wehrlein en Di Resta. BMW leek deels de strategie van gisteren te herhalen door Glock en Eriksson al in de eerste ronde te laten stoppen, gevolgd door Farfus een ronde later en Wittmann in de vijfde ronde. Ook Mike Rockenfeller, die als 16e op de grid weinig te verliezen had, stopte al aan het eind van de eerste ronde. In de vierde ronde kwam er vanuit de wedstrijdleiding de melding van 'change of climatic conditions', wat duidde op regen. Een ronde later passeerde Wehrlein Auer en nam zo de leiding over.



Auer kwam aan het eind van de zesde ronde binnen, maar was bij het remmen op het spiegelgladde beton direct voor de pitbox nog slechts passagier: met blokkerende wielen schoot hij rechtdoor tegen de muur tussen de beide pitdeuren, waar hij met de voorzijde van de auto een marshal trof. Een ronde later stopten meerdere rijders, waarbij ook Mortara en Spengler met blokkerende wielen doorgleden en in het geval van Mortara de pitinstallatie omver reden. Daarop restte de wedstrijdleiding geen andere beslissing dan de race met de rode vlag te onderbreken. Ook Robin Frijns, die was opgeklommen naar de zevende plaats, stond op het moment van onderbreking in de pits.
180603 DTM R2 Spray
Kort voor de onderbreking met Wehrlein en Mortara in de spray

Al vrij snel werd duidelijk dat de marshal een gebroken been had opgelopen. Hij werd per helikopter naar het ziekenhuis vervoerd. Twee brandweermensen hadden minder ernstige verwondingen en werden per ambulance getransporteerd. Vervolgens begon het gepuzzel over wie waar in de startopstelling moest staan. Mortara, Di Resta, Rast, Duval en Frijns startten vanuit de pitstraat, omdat ze daar op het moment van het staken van de race stonden. Vooraan stonden Wehrlein, Paffett, Juncadella, Müller en Green, die allemaal nog hun pitstop moesten maken, daarachter de rijders die al binnen waren geweest, aangevoerd door Eng, Wittmann, Glock, Eriksson en Rockenfeller. Na een ronde achter de safety-car, de negende ronde van de wedstrijd, werd de race weer vrijgegeven.

180603 DTM R2 GLO
Glock stopte in de eerste ronde en reed daarna goed naar voren

Paffett viel bij de herstart direct terug en al snel werd duidelijk waarom: zijn auto stond nog op regenbanden, terwijl de baan in de zon alweer volledig opgedroogd was. In de tiende ronde kwam het tot een botsing tussen Rast en Paffett, die de Audi-rijder in de rondte tikte. Wittmann passeerde in de 14e ronde Eng en nam daarmee virtueel de leiding: alle rijders die voor hem reden, moesten nog de pits in. Ook Timo Glock was aan een opmars bezig en passeerde Eng in de 17e ronde. Met Wittmann, Glock, Eng en Eriksson reden er, gecorrigeerd voor pitstops, vier BMW-rijders op de eerste vier plaatsen. Alleen Eriksson kon het tempo niet helemaal bijhouden en verloor in de 20e ronde zijn plek aan Rockenfeller. Vooraan reed Wittmann de overwinning naar huis, voor Glock en Eng. Glock veroverde daarmee de leiding in de tussenstand van het kampioenschap. Rockenfeller (Audi) was op de vierde plaats de beste niet-BMW-rijder, daarachter volgde Paul Di Resta als beste Mercedes-man en BMW-coureurs Eriksson, Spengler en Farfus op de plaatsen zes tot en met acht. Pole-sitter Lucas Auer en Edoardo Mortara, beide met Mercedes-AMG, completeerden de top tien.

180603 DTM R2 FRI
Robin Frijns in de pits

Robin Frijns eindigde als elfde net buiten de punten. "Het ging niet zo slecht. We lagen zevende voor de pitstop, toen begon het te regenen en we stopten en wisselden op regenbanden. Het zag er heel goed uit, maar toen was er de rode vlag. In eerste instantie wisten we niet precies waarom, ik dacht een groot ongeluk of zo, maar toen bleek dat het de situatie in de pitstraat was met Mortara en Auer. Het was met slicks in de regen natuurlijk wel heel glad. Het begon in sector twee, maar toen ging het over in sector één. Het was zoeken naar grip, ik wilde er natuurlijk niet afgaan, maar we hadden sowieso in de top vijf moeten eindigen. We hadden de snelheid in de wedstrijd, ik reed zo het gat dicht naar Mortara. Maar ja, dan krijgen we zoiets. Na de herstart ben ik wel goed weer naar voren gerereden en ben ik elfde geworden, maar daar kom ik natuurlijk niet voor."

180603 DTM Hungaroring uitslag race 2

180603 DTM Stand na 6 van 20 races

180603 DTM R2 podium
BMW-podium met vlnr Glock, teambaas Reinhold, Wittmann en Eng

LapChart2

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Drrrrkkk 03 juni 2018 21:52

    Frijns maakte -liggend op P8- een pitstop in ronde 8. Op dat moment was het SC. Wanneer Frijns pitstop gereed is en wegrijdt zet de wedstrijdleiding de SC om in Code Rood. Normaliter is dan de voorlopige uitslag van de race (omdat op dat moment nog niet zeker is of er überhaupt een vervolg komt) de doorkomst van de wedstrijd 1 ronde voordat Code Rood gegeven wordt. Frijns lag op dat moment op P8. Leg mij in Jip-en-Janneke-taal dan maar uit hoe de wedstrijdleiding erbij komt dat Frijns bij de herstart opeens vanaf P17 of P18 moet starten. Volgens mij zijn er vandaag flinke fouten gemaakt en niet alleen in de pitstraat...

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 03 juni 2018 22:49

    Dit wordt een lastige discussie. Preambule 1: ik geef de situatie weer zoals ik die heb gezien, en zoals het mij door mensen die er verstand van hebben (ondermeer de woordvoerder van de DMSB, de Duitse auto- en motorsportfederatie) is uitgelegd. Preambule 2: er is door geen enkel team protest ingediend tegen de uitslag of tegen de opgelegde straffen, dus het is redelijk veilig om aan te nemen dat daar dan wel niet zoveel mis mee is geweest. Preambule 3: Na de race heb ik redelijk uitgebreid met Robin Frijns gesproken en ook hij gaf op geen enkele manier de indruk dat hij door de wedstrijdleiding onterecht benadeeld was, afgezien van de pure pech van het feit dat hij in de pitstraat stond op het moment van de rode vlag. Dit in aanmerking nemende, het volgende. Frijns kwam niet in ronde 8, maar aan het eind van ronde 7 binnen voor zijn pitstop. Te zien aan de officiële rondetafel van de tijdwaarneming (hierboven gepubliceerd), waarop hij aan het einde van ronde 6 op de achtste plaats rijdt, en in ronde 7 als tiende wordt opgevoerd (dan staat hij dus inmiddels al in de pits). De wedstrijd werd gestaakt in ronde 8, en inderdaad zou de uitslag, als de race niet zou zijn hervat, in dat geval gebaseerd zijn op de volgorde in de ronde ervoor, zijnde ronde zeven, waarmee Frijns dus tiende zou zijn geweest. Omdat echter werd besloten de race te laten hervatten achter de safety-car, werd het veld opgesteld aan het eind van de achtste ronde. Degenen die zich aan het eind van ronde zeven in de pitstraat bevonden (zijnde Mortara (startnr. 48), Di Resta (3), Rast (33), Duval (28) en Frijns (4)), mochten achteraan het veld aansluiten, en zo kwam Frijns aan het einde van ronde acht op de 18e plaats terecht, omdat de overige genoemde rijders op het moment dat ze binnenkwamen voor hun pitstop allemaal vóór Frijns reden. Ronde negen werd met het volledige veld van 18 auto's achter de safety-car afgelegd, en aan het eind van ronde negen reed de safety-car de pits in en werd de race weer vrijgegeven. In die eerste raceronde won Frijns dus alweer twee plaatsen, omdat Paffett (2) nog op regenbanden stond en gelijk de pits in ging en Rast (33) door Paffett in de rondte was getikt. En zo ging Frijns' opmars verder, te zien aan de hand van de tabel. Meer "Jip en Janneke" kan ik er niet van maken.

    • 0
    • 0
     
    Drrrrkkk 04 juni 2018 09:47

    Dank voor je uitgebreide antwoord, René. Ik begreep ook dat inmiddels Auer, Mortara en Spengler alsnog zijn gediskwalificeerd. Daarmee schuift Frijns door naar P8, wat op een wrange manier toch nog een beetje voelt als soort gerechtigheid. Groet, Dirk

    • 0
    • 0
     
    Rush 04 juni 2018 10:18

    Het is en blijft inderdaad een lastig verhaal. De manier waarop de wedstrijdleiding, dit heeft opgelost, daar kan ik mee leven. Ik dacht zelf wel, bij begin herstart, zet een safetycar voor de vijf die nog geen verplichte pitstop hebben gemaakt en 27 seconden daarna, een tweede safetycar met de rest van het veld daarachter, dan zou het in mijn ogen helemaal eerlijk zijn geweest, maar nogmaals, vrede met deze oplossing. Ik hoop voor de getroffen officials, dat de kwetsuren meevallen!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet