GT

Blancpain GT: Drama in Paul Ricard brengt Lexus eerste zege

Op 28-29 juli zal de belangrijkste race van de Blancpain GT Endurance Cup worden verreden: de 24 uur van Spa-Francorchamps. Om de teams hierop voor te bereiden werd dit weekend de 1000 kilometer van Paul Ricard verreden, een 6 uursrace die startte in de late namiddag en vlak voor middernacht eindigde. De wedstrijd kende dit jaar veel drama. Meerdere wagens hadden de snelheid om te kunnen winnen, maar door pech of penalty's verdampte voor de ene na de andere auto de overwinningskansen. Het was uiteindelijk Albert Costa die, in de allerlaatste ronde, de zege wist te pakken voor Emil Frey Lexus Racing. De winst is het tweede historische resultaat voor het team deze maand. Twee weken geleden pakte Emil Frey tijdens de Endurance Cup-race in Silverstone met de nieuwe Lexus voor het eerst een podium; de eerste plek in Paul Ricard is de eerste Blancpain-overwinning voor zowel Lexus als Emil Frey Racing.

Tekst: Sandra Michiels
Foto's: PR

20180603 BGTS BES PR start


De kwalificatie werd op zaterdag ochtend beslecht in het voordeel van de Aston Martin #76 van Mathieu Vaxiviere, Jake Dennis en Nicki Thiim. Met een gemiddelde tijd van 1:54.303 liet het trio zien dat hun polepositie en overwinning in Silverstone – die beide onder voorbehoud zijn na problemen met de data logger; op 11 juni wordt besloten of de resultaten blijven staan – geen toevalstreffers waren. Bij de start van de wedstrijd ontnamen technische problemen de #76 echter alle kans op een tweede achtereenvolgende overwinning. Toen de startlichten op groen sprongen kreeg Dennis met geen mogelijkheid gang in de Aston Martin en hij werd op het rechte stuk aan alle kanten gepasseerd. Nog voor de eerste bocht lag hij buiten de top 10.

De leidende positie werd overgenomen door de als tweede gestarte Ben Barnicoat (Garage 59 McLaren #58). Barnicoat nam prompt een voorsprong op de concurrentie, maar raakte deze in ronde 2 alweer kwijt toen de safety car naar buiten kwam voor het bergen van de Ferrari van Niek Hommerson. De Nederlander was op een gevaarlijk punt van de baan gestrand na een aanrijding met Jack Manchester, de wagengenoot van Jules Szymkowiak. Voor Hommerson betekende de aanrijding einde wedstrijd. Manchester kon terug naar de pits voor reparaties, waarna hij met zijn teamgenoten begon aan een inhaalslag die leidde tot een 27e positie overall en een 6e plek in de Silver-klasse. Szymkowiak was hiermee de best geplaatste Nederlander; Yelmer Buurman (Black Falcon #6) en de gebroeders Schothorst (Attempto #66) werden door aanrijdingen en technische malheur niet geklasseerd.

20180603 BGTS BES PR mclaren58

Na de herstart behield Barnicoat de leidende positie en kon opnieuw wegrijden van zijn achtervolgers. De McLaren presteerde in de openingsuren van de 1000km-race sterk en nadat Barnicoats dubbele stint ten einde was gekomen consolideerden zijn wagenpartners Andrew Watson en Côme Ledogar de koppositie. Met het vallen van de nacht kregen de McLaren-rijders het echter steeds zwaarder te verduren. De koelere condities werkten in het voordeel van de bolides op de tweede, derde en vierde plaats: respectievelijk de SMP Ferrari #72 (Mikhail Aleshin/Miguel Molina/Davide Rigon), de M-Sport Bentley #7 (Jordan Pepper/Jules Gounon/Steven Kane) en de Emil Frey Lexus #14 (Marco Seefried/Christian Klien/Albert Costa). Het drietal achtervolgers kroop langzaam maar zeker naar de McLaren toe en, na bijna vijf uur racen, wist Molina in de Ferrari #72 tijdens de laatste ronde pitstops voorbij te gaan aan de McLaren, op dat moment bestuurd door Ledogar.
Ledogar kon Molina niet bijhouden en zag de koplampen van de #72 spoedig verdwijnen in het donker van de nacht. Binnen enkele ronden had hij een achterstand van 11 seconden. Nog voordat de McLaren-rijder deze teleurstelling goed en wel had kunnen verwerken, kreeg hij te horen dat zijn laatste pitstop niet conform de regels was geweest – toen hij wegreed hadden er te veel monteurs in de fast lane gestaan. De penalty die Ledogar hiervoor kreeg verwees hem kortstondig terug naar de vierde plaats, achter de Ferrari #72, de Bentley #7 en de Lexus #14. Deze vierde plek werd vrijwel onmiddellijk weer een derde plaats, omdat de voorwielophanging van Molina's Ferrari het onverwacht begaf. De Spanjaard moest op drie wielen terug hinken naar de pits en viel daarbij terug tot buiten de top 30.
  20180603 BGTS BES PR bentley7

Met nog drie kwartier te gaan viel de eerste plaats handen van Jules Gounon. Het was voor de Bentley-rijder, die in de kwalificatie met zijn teamgenoten niet verder was gekomen dan een 18e tijd, een onverwachte wending in de wedstrijd. Gounon pushte zijn bolide tot het uiterste om de Lexus van Albert Costa voor te blijven. Dit was een zware taak, omdat de motorkap door schade los was komen te zitten en regelmatig een stukje omhoog kwam, waardoor Gounon om de zoveel tijd blind een bocht in moest sturen. In de laatste ronde van de race werd hem dit fataal. Tijdens het inhalen van een langzaam rijdende achterblijver ging Gounon onbedoeld wat te wijd, wat Costa de kans gaf om binnendoor te steken en de leidende positie over te nemen.

20180603 BGTS BES PR lexus14

Een halve ronde later kwam Costa als winnaar over de eindstreep, tot vreugde van Emil Frey Racing, voor wie het de eerste overwinning in de Blancpain GT Series was. De Bentley #7 werd tweede, 43 seconden voor de McLaren #58 van Barnicoat/Watson/Ledogar. In de Silver Cup ging de winst naar de Barwell Lamborghini #78 van Michele Beretta, Sandy Mitchell en Martin Kodric. De zege in de Pro-Am klasse was voor de AF Corse #51 (Duncan Cameron/Gianluca de Lorenzi/Matt Griffin). De Am-klasse werd de hele race lang gedomineerd door Alexander West, Chris Harris en Chris Goodwin (Garage 59 McLaren #188). Het trio zette zes uur lang geen pas verkeerd, profiteerde maximaal van de pech van anderen, en kwam als 18e overall over de eindstreep.

20180603 BGTS BES PR vuurwerk

Uitslag 1000km van Paul Ricard


Endurance Cup rijderskampioenschap:
1. Dries Vanthoor/Alex Riberas/Christopher Mies 37
2. Marco Seefried/Christian Klien/Albert Costa 35
3. Adam Christodoulou/Raffaele Marcielo 33
4. Jake Dennis/Matthieu Vaxiviere/Nicki Thiim 27

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Rush 03 juni 2018 18:54

    Chapeau voor Emil Frey Racing, in feite een prive team, ik weet niet hoe groot de inbreng van Lexus is, daarom, super! En ik, als Toyota rijder, een blij mens nu ;-)

    • 1
    • 0
     
    Dirk 03 juni 2018 23:04

    Eindelijk welverdiend sycces voor Emil Frey, goed voor het Lexus programma, dit konden ze wel gebruikenx

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet