DTM: Di Resta wint, Mercedes-positiewissel zorgt voor discussie | Autosport.nl

DTM

DTM: Di Resta wint, Mercedes-positiewissel zorgt voor discussie

180602 DTM R1 DIR voor AUE
Di Resta eindigde voor Auer, maar de inhaalmanoeuvre in de 22e ronde zorgde voor discussie

Paul Di Resta startte vanaf pole-position en won. Lucas Auer eindigde als tweede en completeerde daarmee de 1-2 voor Mercedes-AMG, terwijl Nico Müller als derde over de eindstreep kwam en daarmee het tweede podiumresultaat voor Audi in dit seizoen behaalde. Robin Frijns scoorde als zevende zijn beste DTM-resultaat tot nu toe. BMW daarentegen kwam er op de Hungaroring in het geheel niet aan te pas, scoorde geen enkel punt. Tot zover in een notendop het verhaal van de vijfde DTM-race van het seizoen, maar er was meer stof tot gesprek. Vooral de inhaalmanoeuvre van Paul Di Resta op Lucas Auer hield naderhand de gemoederen flink bezig.

Tekst: René de Boer (vanuit Mogyoród, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR/Jürgen Tap

In de kwalificatie werd al duidelijk dat de Mercedes-fractie vandaag op de Hungaroring snel was en de Audi's er goed bij zaten, terwijl de BMW's problemen hadden. Paul Di Resta was in de tijdtraining de snelste en behaalde aldus zijn negende pole-position in de DTM. Nico Müller kwalificeerde zich als tweede en was daarmee niet alleen de beste Audi-rijder op de grid, maar liet na een lastige start op Hockenheim en de Lausitzring tevens zijn eerste kampioenschapspunten van het seizoen aantekenen. Robin Frijns daarentegen kon zijn goede prestaties uit de beide vrije trainingen niet vertalen naar een goed kwalificatieresultaat, de 14e startplaats was zijn deel.

180602 DTM R1 start

Bij de start van de race nam Di Resta de leiding, gevolgd door Müller en Auer. Aan het eind van de eerste ronde kwamen de eerste rijders al binnen voor hun verplichte pitstop met bandenwissel: Green, Spengler en Eng, In de tweede ronde volgden Eriksson en Glock, waarmee al vier van de zes BMW-rijders na twee ronden gestopt hadden. Ze hadden immers toch weinig meer te verliezen. Rond de derde ronde was er even sprake van lichte regenval op het achterste gedeelte van het circuit, maar de bui zette niet door. Lucas Auer stopte als eerste vanuit de kopgroep in de zesde ronde, drie ronden later gevolgd door merkgenoot Di Resta. Die kwam na zijn stop voor Auer weer de baan op, maar was met koude banden in het nadeel ten opzichte van de Oostenrijker, zodat Di Resta snel zijn positie weer aan Auer moest afgeven. Een ronde later ging het net zo, toen Auer Nico Müller na diens stop passeerde en daarmee virtueel de leiding overnam.

Vervolgens gebeurde er, afgezien van de reguliere pitstops, weinig spectaculairs, totdat in de 22e ronde Lucas Auer opeens langzamer werd in de eerste bocht, waarop hij zijn positie verloor aan Paul Di Resta. Die actie zou later nog voor de nodige discussie zorgen. Twee ronden later kwam Robin Frijns binnen voor zijn pitstop en kwam als tiende weer de baan op, waarbij op dat moment zijn merkgenoot Rockenfeller nog moest stoppen. Dat gebeurde in de 27e ronde, waarop Frijns negende was. Twee ronden later passeerde hij Green, die op 24 ronden oudere banden duidelijk langzamer was, en drie ronden later ging Frijns ook Duval voorbij, waarmee hij op de zevende plaats reed.

180602 DTM R1 GLO SPE
Blokkerende wielen voor Timo Glock op koude banden na de pitstop

Vooraan reed Di Resta zonder problemen de overwinning naar huis, terwijl Lucas Auer de tweede 1-2 voor Mercedes-AMG van dit seizoen completeerde. Nico Müller kwam als derde over de eindstreep, voor merkgenoot René Rast met een nieuw opgebouwde auto na de crash op de Lausitzring. Mercedes-rijders Mortara en Paffett eindigden als vijfde en zesde, waarmee Paffett de leiding in de kampioenschapsstand overnam van Timo Glock, die achter Bruno Spengler (twaalfde) op de 14e plaats de op-één-na-beste BMW-rijder was, maar daarmee uiteraard geen punten scoorde.

180602 DTM R1 FRI
Robin Frijns had in de race de snelheid weer goed te pakken en werd zevende

Robin Frijns behaalde als zevende zijn beste DTM-resultaat tot nu toe en zei: "Ik ben heel erg teleurgesteld, want in de eerste en de tweede vrije training was ik tweede en eerste. Daarmee gingen we de kwalificatie in en het zag er best goed uit, maar in de kwalificatie ging het totaal niet. Ik wil niet zeggen dat we een probleem hadden, maar het ging niet lekker. We moeten kijken waaraan dat lag. Zo startte ik als 14e en in de wedstrijd was ik weer een van de snelsten op de baan. Ik heb veel mannen kunnen inhalen en in de laatste ronden was ik volgens mij een seconde sneller dan de rest. In de wedstrijden gaat het gewoon altijd goed, ik heb een heel goede racepace, maar in de kwalificatie moeten we verder naar voren komen." Achter onze landgenoot completeerden zijn Audi-merkgenoten Duval en Green en Daniel Juncadella namens Mercededs-AMG de top tien.

180602 DTM R1 PAF
Gary Paffett (2) nam de leiding in de kampioenschapsstand over



En dan was er nog die inhaalactie van Di Resta op Auer. Wat was er precies gebeurd? Auer verklaarde na afloop van de race dat hij te maken had met een tijdelijk verminderde performance van zijn banden, een zogeheten 'drop', omdat hij eerder was gestopt. "Toen dacht ik dat als ik zelf niet zou kunnen winnen, ik in ieder geval tweede wilde worden", aldus de Oostenrijker. Toch werd er links en rechts het woord 'stalorder' gehoord, wat echter met een blik op het kampioenschap niet logisch was, omdat Auer voorafgaand aan de race voor Di Resta stond. Mercedes-teambaas Uli Fritz wees erop dat Di Resta voor de inhaalactie "duidelijk sneller" was dan Auer, maar een blik op de rondetijden weerlegt dat. De positiewisseling vond plaats in de 22e ronde en in de vier ronden daarvoor reed Di Resta achtereenvolgens 1:39,470, 1:39,451, 1:39,600 en 1:39,757, terwijl Auer 1:39,737, 1:39,795, 1:40,078 en 1:40,071 reed. "Duidelijk sneller" ziet er anders uit, Auers tijd van 1:41,442 in de 22e ronde was een uitschieter. Wat precies de reden is geweest, zullen we wel nooit te weten komen, maar feit is dat ook Auers oom, DTM-bestuursvoorzitter Gerhard Berger, zijn verbazing uitsprak. "Als je kampioen wilt worden, dan word je dat niet door op de rem te gaan staan", aldus Berger.

180602 DTM Hungaroring uitslag race 1

180602 DTM R1 DIR podium
Paul Di Resta, evenals in 2017 winnaar van de zaterdagsrace op de Hungaroring

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Rush 03 juni 2018 10:32

    Heel vreemd inderdaad, duidelijk teamorders, jammer. Doet me denken aan zo'n zelfde geval, heel wat jaren geleden, met Audi. Hoop vandaag op een iets meer eerlijker race.

    • 0
    • 0
     
    Rush 03 juni 2018 10:34

    Nog een aanvulling : Goede prestatie van Frijns!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet