Indycar: Will Power wint Indy 500 op strategie. Favorieten crashen | Autosport.nl

IndyCar

Indycar: Will Power wint Indy 500 op strategie. Favorieten crashen

Veel grote namen waaronder Takuma Sato, Sebastien Bourdais, Helio Castroneves en Danica Patrick zagen de finishvlag in de Indy 500 niet. De Australiër Will Power nam kort voor het einde de kop en schreef de 102e editie van de Indy 500 op zijn naam. Voor Power betekende het zijn 34e Indycar-overwinning, waarmee hij op de eeuwige ranglijst de 8e positie deelt met Indycar-legende Al Unser Jr.

Start 102e editie Indy 500
Start van de 102e editie van de Indy 500. Ed Carpenter neemt direct de leiding.

Tekst Willem J Staat
Foto's Indycar

Will Power wint Indy 500 op strategie. Favorieten crashen
De Australiër Will Power heeft de 102e editie van de Indy 500 op zijn naam geschreven en bevond zich eigenlijk de gehele wedstrijd in de kopgroep. Polesitter Ed Carpenter reed een uitstekende thuiswedstrijd maar moest met een tweede plek genoegen nemen. De laatste herstart pakte in het voordeel van Will Power uit. Even leken Oriol Servia en Stefan Wilson voor een verrassing te gaan zorgen, maar moesten in de 196e ronde alsnog voor brandstof naar binnen. Oud DTM-coureur Robert Wickens reed een uitstekende wedstrijd en mocht zich eveneens in de strijd om de kop mengen maar eindigde als beste rookie als negende. Voor Team Penske betekende het de 201e Indycar-overwinning en de 17e op de Brickyard. Een absoluut record. Zowel Will Power als Ed Carpenter drukten duidelijk hun stempel op de 102e editie van de Indy 500.

Openingsronde
Prachtig Marco Andretti, Matheus Leist en Tony Kanaan brengen voor de start een groet aan het publiek.

Openingsfase
Polesitter Ed Carpenter nam direct de leiding met het Penske-trio Pagenaud, Power en Newgarden in zijn kielzog. Castroneves bevond zich in achtste positie en Danica Patrick in 12e. Alexander Rossi wist in de openingsfase vanaf de laatste startrij al zeven posities goed te maken. En ook Tony Kanaan maakte met zijn A.J. Foyt Dallara Chevrolet al snel vier plekken goed. Na tien ronden was er weinig verandering in de Top 5. De startvolgorde bleef vrijwel onveranderd met Sebastien Bourdais in vijfde positie.

Na ruim 24 ronden beschikte Ed Carpenter al over een ruime voorsprong op zijn achtervolgers en begon de eerste achterblijvers in te halen. Zes ronden later kwamen Tony Kanaan en Danica Patrick voor hun alleereerste stops naar binnen. Na de eerste reguliere stops bevond Helio Castroneves zich in vijfde positie. In de eerste pitstopscylcus gingen Spencer Pigot en Graham Rahal in de 35e ronde als laatsten naar binnen. Juncos Racing-coureur Kyle Kaiser kreeg na de eerste pitstops vanwege een aanrijding met één van zijn monteurs een drive-through opgelegd. In de 111e ronde staakte Kaiser met een mechanisch probleem definitief de strijd.


Takuma Sato en Danica Patrick crashen in het eerste wedstrjdgedeelte
Voor Takuma Sato zat er na de 48e ronde geen tweede overwinning meer in. De Japanner kwam in botsing met de Australiër James Davison die veel te langzaam was. Kort voor de aanrijding werd Davison al door veel auto's gepasseerd. Davison verklaarde achteraf dat hij al met zijn auto worstelde en zoveel mogelijk uit de buurt van andere rijders wilde blijven. Davison: "Erg jammer dat Sato hierbij betrokken werd." Takuma Sato: "Ik trapte op de rem, probeerde het te vermijden maar kon geen kant uit." Beide coureurs bleven ongedeerd.


2018 Carpenter

Prachtige race van Ed Carpenter. De polesitter eindigde als tweede maar behaalde weer geen thuisoverwinning.

Rookie Claman de Melo nam kortstondig de leiding maar werd in de 55e ronde al door Ed Carpenter en Tony Kanaan naar de derde plek terugverwezen. Amper twee ronden later verloor Ganassi-coureur Ed Jones de controle en ging de muur in. Jones werd met hoofd- en nekklachten naar het ziekenhuis gebracht. Tony Kanaan nam na de tweede herstart kortstondig de leiding maar werd door Ed Carpenter direct terugverwezen.

Voor Danica Patrick kwam er in de 68e ronde definitief een einde aan haar carriere toen zij op de backstretch crashte. Zowel in NASCAR als in Indycar beëindigde zij haar carriere met een crash.....

Kanaan verspeelt de leiding
Na de derde herstart in de 74e ronde nam Tony Kanaan de leiding van Ed Carpenter over. Inmiddels had Alexander Rossi zich vanaf een 32e plek naar de 12e op weten te werken. Kanaan kon niet echt van zijn leidende positie profiteren want moest in de 98e ronde met een langzaam leeglopende rechterachterband naar binnen. De A.J. Foyt crew zorgde wel voor recordpitstop.


2018 Rossi Race
Wat een indrukwekkende wedstrijd van Alexander Rossi. Chapeau.

In de 112e ronde beschikte Penske-coureur Will Power over een voorsprong van meer dan vijf seconden op Ed Carpenter. Op dat moment de grootste voorsprong in de wedstrijd. Daarachter volgden Simon Pagenaud, Ryan Hunter Reay, Helio Castroneves, Marco Andretti, Charlie Kimball, Scott Dixon, Sebastien Bourdais en Sage Karam. In de 129e ronde kwamen de Penske-coureurs Pagenaud en Castroneves vrijwel tegelijk voor hun reguliere stop naar beneden.

Favorieten Bourdais, Castroneves en Karam crashen
In de 138e ronde crashte Sebastien Bourdais vier ronden na zijn reguliere stop in Turn 4. Tot het moment van de crash had Bourdais vrijwel de gehele wedstrijd in de kopgroep gereden. Kort na de herstart in de 146e ronde raakte Helio Castroneves bij het uitkomen van Turn 4 de controle over zijn bolide kwijt en crashte bij de ingang in de pitlane. Castroneves hoopt dat Roger Penske hem in de toekomst nog een kans zal geven. Al lijkt die na vandaag heel klein. Opvallend is dat de meeste crashes zich voordeden nadat de auto's "loose" werden. Maar in dit geval was Spyderman duidelijk te gretig. Evenals Sage Karam die na de herstart de muur schampte en een wiel verloor. Karam bleef ongedeerd.


Stefan Wilson
Jammer dat Stefan Wilson naar binnen moest. Wat zou het fantastisch geweest zijn indien de broer van Justin Wilson de Indy 500 had kunnen winnen. Zeker omdat er voor orgaandonaties werd geracet.

Spannende eindfase
Na de 172e ronde komen Power, Hunter Reay en Kanaan voor hun laatste stops naar binnen. Indrukwekkend was het sterke rijden van Alexander Rossi die zich vanaf de 32e startplek naar een derde wist op te werken en zeker voor enkele spectaculaire inhaalmanoeuvres zorgde. In de 180e ronde ging Robert Wickens in leidende positie voor zijn laatste stop naar binnen en valt naar de 20e plek terug.

De Spanjaard Oriol Servia, Stefan Wilson en Jack Harvey vormen 12 ronden voor de einde de Top 3 terwijl Kanaan van de baan spinde en zijn kansen op een tweede Brickyard-overwinning in rook zag opgaan.


Oriol Servia
Tactisch rijden van Oriol Servia mocht niet baten. Ook hij moest vier ronden voor het einde naar binnen.

Na de laatste herstart nam Stefan Wilson de leiding maar moest evenals Jack Harvey in de 196e ronde voor brandstof naar binnen. Beiden vielen naar de 15e en 16e plek terug maar gaven een uitstekend visitekaartje af, evenals de Spanjaard Oriol Servia. Power kon daardoor zonder problemen de kop overnemen. Achter Power volgden Ed Carpenter, Scott Dixon en Alexander Rossi die vanaf een 32e startplek een indrukwekkende wedstrijd reed. (later meer)

2018 Pitstop
Tactische wedstrijd van team Penske. We hadden ook niet anders verwacht. 201e Indycar-overwinningen en 17 Indy 500's voor het team van Roger Penske.



Uitslag
1. Will Power Dallara Chevrolet 200 ronden
2. Ed Carpenter Dallara Chevrolet 200 ronden
3. Scott Dixon Dallara Hnda 200 ronden
4. Alexander Rossi Dallara Honda 200 ronden
5. Ryan Hunter Reay Dallara Honda 200 ronden
6. Simon Pagenaud Dallara Honda 200 ronden
7. Carlos Munoz Dallara Honda 200 ronden
8. Josef Newgarden Dallara Chevrolet 200 ronden
9. Robert Wickens Dallara Honda 200 ronden
10. Graham Rahal Dallara Honda 200 ronden

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Rush 27 mei 2018 23:18

    Was geen saaie race, jammer dat de laatste caution te kort was, voor een daverende verassing.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 28 mei 2018 08:38

    Dat was weer genieten, die slotfase is altijd knettergek. Wilson wist ook wel dat hij het niet ging halen, was anders een mooi sprookje geweest. Maar zoals altijd is de overwinning in de Indy500 dik verdiend, Will Power.

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 28 mei 2018 09:16

    @Dirk.Andretti Autosport koos voor Wilson bewust voor een andere strategie. Als er een yellow was geweest dan had de wedstrijd net zoals bij Servia en Harvey in hun voordeel uitgepakt. Overigens liet men bij Team Penske Newgarden ook op een alternatieve strategie rijden. Het zijn de keuzes die de teams soms bewust maken.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet