Formule 1: Motorproblemen houden Ricciardo niet van zege, Verstappen clean 9e | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Motorproblemen houden Ricciardo niet van zege, Verstappen clean 9e

Ricciardo hairpin

Daniel Ricciardo heeft dan eindelijk zijn zege in Monaco te pakken. Hij leidde van start tot staart, maar het werd hem niet gemakkelijk gemaakt. Ricciardo moest meer dan de helft van de race met minder vermogen rijden, maar liet ondanks dit zijn leiding geen enkel moment in gevaar komen. Vettel en Hamilton waren tandloos en vulden het podium. Max Verstappen reed eindelijk weer eens een cleane race. Met een paar mooie inhaalacties en een alternatieve strategie klom hij op naar p9.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Max vanaf de grid
Max Verstappen start vanaf de laatste startplaats en dus niet vanuit de pits. Dat kan risky zijn, maar is ook de beste mogelijkheid om wat plekken te winnen. Vooraan komt Ricciardo goed genoeg weg om Vettel en Hamilton geen kans te geven. Verstappen heeft een goede start en gaat beide Haas-rijders voorbij.

Inhalen kan
In de openingsfase laat Verstappen zich van zijn goede kant zien. Hij laat zien dat inhalen niet helemaal onmogelijk is door Ericsson, Stroll en Hartley voorbij te gaan. 

Hamilton

Pitstops
Na 12 ronden waagt Lewis Hamilton de gok en maakt hij als eerste zijn pitstop. Hij verliest slechts drie plaatsen en komt achter Ocon terecht. Die heeft als Mercedes-junior en met een Mercedes krachtbron achterin genoeg reden om even opzij te gaan voor de Brit. Als Vettel vier ronden later ook stopt, blijft hij Hamilton met gemak voor.

De ronde daarna komt de leider. In tegenstelling tot in 2016, de zwarte bladzijde uit Ricciardo's carrière, gaat de stop goed en behoudt hij de leiding. Als Räikkönen en Bottas ook zijn gestopt, is er niets veranderd vooraan.

Motorproblemen Ricciardo
In de eerste dertig ronden lijkt er geen vuiltje aan de lucht voor Ricciardo, maar dat verandert. Hij verliest motorvermogen. Het team kan het probleem niet verhelpen, maar het is niet dermate desastreus dat hij direct in de problemen komt. Vettel komt een paar ronden wat dichterbij, maar de rechte stukjes zijn zo kort, dat Ricciardo hem nog vrij gemakkelijk op afstand houdt. Maar dat moet nog 48 ronden.

Verstappen kerb

Verstappen in punten
Na 48 ronden, vanaf p9, komt Max Verstappen binnen voor zijn enige pitstop. Hij verliest twee plekken en moet dus één plaats goedmaken voor een punt. Voor zijn neus komt Nico Hülkenberg, die ook zijn enige stop maakt. Een bandenvoordeel heeft Verstappen dus niet. Dat is er wel bij Carlos Sainz, want  Hülkenberg en Verstappen melden zich aan de staart van de Renault. Sainz moet Hülkenberg voorbij laten, maar hij wil Verstappen wel achter zich houden. Dat lukt als Sainz slim heuvel-op ruimte maakt voor zijn teamgenoot.

Kan Verstappen zijn oud-teamgenoot ergens anders verrassen? Verstappen probeert het aan het einde van de tunnel, lijkt er voorbij, maar Sainz gaat rechtdoor en behoudt de plek. Dat mag niet, maar Verstappen gaat niet zitten wachten op de wedstrijdleiding. Hij gaat de volgende ronde weer in de aanval, wordt naar de buitenkant gedwongen, en zet de aanval door. Met kunst en vliegwerk haalt Verstappen de bocht, maar hij is er voorbij.

Een extra plaats krijgt Verstappen nog cadeau als Alonso uitvalt met een kapotte versnellingsbak.

Het gat naar Hülkenberg is tien seconden, maar die zit vast achter Gasly. Binnen vier ronden heeft de Nederlander dat gat gedicht. Red Bull waarschuwt Verstappen vast: "Wat je ook van plan bent, houd het clean."

Leclerc achter op Hartley
Als de slotfase is genaderd en het er net op lijkt dat de race incidentloos verloopt, krijgen we toch nog een aanrijding. Charles Leclercs remmen begeven het bij het uitkomen van de tunnel. Hij probeert een aanrijding te voorkomen door zelf de vangrail in te sturen, maar het mag niet baten. Hij rijdt vol achterop de Toro Rosso van Hartley. Leclerc gaat rechtdoor de vluchtstrook op, Hartley kan wonderwel met een kapotte achtervleugel de pits te bereiken.

Huzarenstukje Ricciardo
Daniel Ricciardo heeft meer dan de helft van de race met een beschadigde motor rondgereden – het kostte hem zo'n twee seconden per ronde. Maar de Australiër rijdt briljant en haalt zo eindelijk de overwinning in Monaco binnen. De kater van 2016 is weggespoeld.

"Deze zege was twee jaar in de maak. Het voelt echt als verlossing. Toen nog voor de helft van de race het vermogen wegviel, dacht ik dat de race gelopen was. Maar met zes versnellingen en wat hulp van het team heb ik hem toch binnen kunnen halen. Ik heb Monaco gewonnen man! Dat voelt goed."

Vettel kon niet profiteren van de problemen van de leider. "Ik had wel de snelheid, maar Daniel had steeds de antwoorden. Ik kon wel dichtbij komen, maar niet meer dan dat."

Ook Hamilton kon leven met de uitslag. "Red Bull was het hele weekend al de snelste, dus de felicitaties gaan naar hen. Het was leuk geweest om tweede te worden, maar ik heb alles gedaan wat ik kon."

 

Verstappen heeft zich vermaakt

Max Verstappen baalt nog steeds van zijn fout gisteren, maar maakte er vandaag het beste van. "Diep van binnen ben ik natuurlijk nog wel teleurgesteld. Maar ik heb me best vermaakt. Normaal rijd je hier de halve race in cruisemodus, maar nu heb ik bijna de hele wedstrijd in de gevechten gezeten. Dat was best leuk, vooral met Sainz op het laatst."


Bottas hairpin

Uitslag Grand Prix Monaco
1. Daniel Ricciardo, 78 ronden
2. Sebastian Vettel, op 7.336
3. Lewis Hamilton, op 17.013
4. Kimi Räikkönen, op 18.127
5. Valtteri Bottas, op 18.822
6. Esteban Ocon, op 23.667
7. Pierre Gasly, op 24.331
8. Nico Hülkenberg, op 24.839
9. Max Verstappen, op 25.317
10. Carlos Sainz, op 1:09.013

11. Marcus Ericsson, op 1:19.864
12. Sergio Perez, op 1:20.461
13. Kevin Magnussen, op 1:24.823
14. Stoffel Vandoorne, op 1 ronde
15. Romain Grosjean, op 1 ronde
16. Sergey Sirotkin, op 1 ronde
17. Lance Stroll, op 1 ronde
18. Charles Leclerc
19. Brendon Hartley

Fernando Alonso

Reacties

    • 4
    • 7
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2018 18:12

    Leuk voor Daniel. Heb de hele race in 7 min gezien op doorspoel snelheid en heb nog 6 min verspild. Waarom houden we deze jaarlijkse optocht toch? Omdat de megalomane Prins dat leuk vindt?

    • 6
    • 1
     
    Dirk 27 mei 2018 21:14

    Het was inderdaad geen spannende race, Indy 500 is veel leuker

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 27 mei 2018 21:57

    Was geen hele slechte race maar het leek wel of de auto's er behoorlijk wat moeite mee hadden. Tenzij je de hypersofts had gemonteerd.

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 27 mei 2018 23:24

    Monaco levert nauwelijks spannende races op, heb niets met dit bling bling oord.

    • 1
    • 1
     
    Rush 27 mei 2018 23:24

    Meerdere races dit seizoen, waren inderdaad spannender, maar dit kan een keer voorkomen. Ik hoop dat Red Bull het even volhoudt om Verstappen, tijdens de race te blijven instrueren, dat heeft hij nodig en zal het team de nodige punten meer opleveren.

    • 1
    • 1
     
    hansfohr 28 mei 2018 10:25

    Volgende keer moeten ze maar met karts gaan rijden, dat is de enige manier om er echt een RACE van te maken i.p.v. een follow-my-leader-verhaal. Het pluche heeft weer een gezellig weekend gehad, Ricciardo is blij.

    • 0
    • 3
     
    hansfohr 28 mei 2018 10:29

    O ja, ik lees nergens dat Jaap van Lagen in de Porsche Super Cup als vierde eindigde. Daarmee is hij de succesvolste Nederlander op Monaco. LOL

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 28 mei 2018 12:53

    Scherp Hans...

    • 0
    • 0
     
    Rush 28 mei 2018 13:06

    Inmiddels staat er nu reeds een aantal uren een artikel over Supercup en Jaap van Lagen!

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 28 mei 2018 14:30

    Nu wel. LOL

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet