Formule 1: Ricciardo met overmacht op pole, Verstappen gooit weer eigen glazen… | Autosport.nl

Formule 1

Formule 1: Ricciardo met overmacht op pole, Verstappen gooit weer eigen glazen in

Ricciardo haven

Daniel Ricciardo heeft in de straten van Monaco de tweede pole uit zijn carrière geboekt. De Australiër bewees dat de Red Bull hier onverslaanbaar is: allebei zijn snelste ronden in Q3 waren goed genoeg voor pole. Op die voorste startrij had absoluut ook Max Verstappen moeten staan, maar die bewees zichzelf vandaag alwéér een slechte dienst. De Nederlander crashte aan het eind van de derde training, precies op dezelfde manier als in de kwalificatie in 2016. Een heel domme en dure fout van de man onder druk. Zijn auto kon niet meer worden gerepareerd voor de kwalificatie, de versnellingsbak was ook kapot. En dus start de Nederlander morgen niet vanaf de voorste startrij, daar staat Vettel, maar helemaal achteraan. Wanneer zal hij eens leren van zijn fouten?

Tekst: Daan Jeuken. Foto: Red Bull

Hoeveel fouten mag Verstappen nog maken?
Verstappens crash in de training betekent dat hij voor de zesde race op rij bij aanrijdingen betrokken is. De Nederlander blijft wel stoer roepen dat hij niets aan zichzelf hoeft te veranderen, maar die overvloed aan zelfvertrouwen lijkt per incident minder gegrond. Zijn reputatie brokkelt op deze manier in ieder geval wel héél snel af. Helmut Marko's gezicht staat op onweer, terwijl hij toekijkt hoe het team probeert Verstappens auto te fixen. Tevergeefs. De versnellingsbak is kapot. Verstappen start morgen achteraan, terwijl Monaco dé kans was voor een pole en overwinning.

Met 19 auto's staat Q1 nog altijd in het teken van het vinden van een vrij rondje. Iedereen zit elkaar in de weg. De enige verrassing die dit oplevert is Kevin Magnussen, die in Spanje nog zesde eindigde, maar nu op p19 strandt. Stroll, Ericsson en Hartley starten voor hem.

Mercedes probeert wat anders
In Q2 lijkt Mercedes zich er al bij neergelegd te hebben hier geen pole te zullen halen. Hamilton en Bottas proberen voor de race een alternatieve strategie te krijgen door op ultrasofts hun tijd te zetten. Dat project mislukt: ze zijn te langzaam en moeten toch op hypersofts naar buiten om Q3 te halen. Dat lukt de twee, in tegenstelling tot Hülkenberg, Vandoorne, Sirotkin, Leclerc en Grosjean. Laatstgenoemde krijgt ook nog drie startplaatsen straf vanwege de startcrash in Barcelona. En dus starten de twee Haas-coureurs als 18e en 19e.

Wie stopt Ricciardo?
Daniel Ricciardo was nog elke sessie de snelste en lijkt dat polerondje alleen nog maar in te hoeven koppen. Dat is bij zijn eerste poging al bijna geregeld. Ricciardo rijdt een superrondje, is de eerste coureur ooit die onder de 1:11 klokt en zet Hamilton op bijna een halve seconde achterstand. Voor p2 is het veel spannender: er zit 0.005 tussen Hamilton, Vettel en Räikkönen.

Bij de tweede poging wordt het toch nog spannender dan verwacht. Vettel zit na twee sectoren maar net boven de tijd van Ricciardo, maar in die laatste sector is de Red Bull op zijn best. Uiteindelijk geeft Vettel twee tienden toe. Hamilton komt daarna en is na de eerste twee sectoren sneller dan Vettel. Hij laat in de laatste sector echter nog meer tijd liggen dan Vettel en eindigt derde. Ricciardo verbetert zijn tijd niet, maar ook de iets mindere tijd was genoeg geweest voor de pole. Het maakt die grote fout van Verstappen extra zuur en duur. Hier had hij op de voorste startrij móéten staan. Weer een dure les.

Uitslag kwalificatie Monaco
1. Daniel Ricciardo, 1:10.810
2. Sebastian Vettel, op 0.229
3. Lewis Hamilton, op 0.422
4. Kimi Räikkönen, op 0.456
5. Valtteri Bottas, op 0.631
6. Esteban Ocon, op 1.251
7. Fernando Alonso, op 1.300
8. Carlos Sainz, op 1.320
9. Sergio Perez, op 1.344
10. Pierre Gasly, op 1.411

11. Nico Hülkenberg, 1:12.411
12. Stoffel Vandoorne, 1:12.440
13. Sergey Sirotkin, 1:12.521
14. Charles Leclerc, 1:12.714
15. Romain Grosjean, 1:12.728

16. Brendon Hartley, 1:13.179
17. Marcus Ericsson, 1:13.265
18. Lance Stroll, 1:13.323
19. Kevin Magnussen, 1:13.393
Max Verstappen

Reacties

    • 4
    • 0
     
    hansfohr 26 mei 2018 16:26

    Verstappen is een briljante stuurman maar wenst niet te veranderen. Waarvan akte. Helmut Marko was not amused, terecht.

    • 1
    • 10
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2018 16:34

    De hoogste tijd dat Nyck de Vries gaat rijden in RB. Gewoon een normale nuchtere Fries met verstand.

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2018 16:36

    Max Verstappen quo vadis? Max is net als zijn vader. Echt supersnel en een geweldige racer. Waar het bij Jos en helaas ook zijn zoon aan ontbreekt is race-intelligentie. Max zal ongetwijfeld nog Grand Prix's winnen. Alleen wereldkampioen zal hij nooit worden. Daar ontbreekt die ene factor.....

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2018 17:14

    ...dat was zege kans nummer 2 dit jaar voor Max door het putje. Is er dan niemand die tot hem doordringt.....o ja, vast wel Dr. Marko....die is mans genoeg om hem dezelfde behandeling als Kvyat te geven.....als dat zijn ogen niet opent.....dan kan niemand dat.....behalve Max zelf

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2018 17:45

    Het eeuwige talent..... De fans kunnen hem blijven beschermen, maar feit is wel dat wederom bewezen is dat Ricciardo gewoon veel slimmer is. Het is dat Max een duur contract heeft.... Anders was hij al lang terug gezet vrees ik! Dit kan niet heel lang meer doorgaan zo

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 26 mei 2018 20:15

    Dit kost wederom een hoop punten. Redbull is gewoon net als Mercedes en Ferrari een titel kandidaat op dit moment. Alleen max zal mee moeten helpen die punten binnen te halen. Dit moet niet de nieuwe trend gaan worden maar als hij straks weer gaat winnen is iedereen het weer vergeten. Let maar op...

    • 0
    • 0
     
    Rush 27 mei 2018 12:06

    Oh jee.... over drie is de start en arriveren ze bij de eerste bocht... :P

    • 0
    • 0
     
    Rush 27 mei 2018 12:10

    Aanvulling : over drie uur ;-)

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet