Formule 2

Formule 2: Markelov wint weer in Monaco. Succes voor MP Motorsport met derde plaats Mehri

 R3I7189.4448806

Weer een vreemde race in de smalle straten van Monte Carlo. De eerste rij coureurs schakelden elkaar uit bij de ingang van de pits, waarbij jammer genoeg ook Nyck de Vries bij betrokken was. Artem Markelov was wederom ontketend in Monaco en won de race voor de vroege bandenstoppers Geleal en Merhi. Succes voor MP Motorsport met een derde podiumplaats voor Mehri, waar waarschijnlijk nog veel meer succes had ingezeten als Ralph Boschung niet door Lando Norris uit de strijd was getikt.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto: Formula 2


Kwalificatie:
Ondanks zijn tweede startplaats was Nyck de Vries teleurgesteld dat hij de pole positie niet haalde. De Vries was de snelste in de vrije training en die gereden tijd had de eerste plaats betekend op de grid. Tijdens de rommelige kwalificatie had de man uit Sneek last van verkeer en maakte in zijn snelste ronde in de voorlaatste bocht een foutje waardoor hij naast de pole greep. Alexander Albon had het vertrouwen nog niet tijdens de vrije training, maar tijdens de kwalificatie viel alles op zijn plaats. Ondanks dat zijn snelste ronde niet volmaakt was pakte hij de derde pole op een rij, een voordeel op een circuit waar inhalen bijna onmogelijk is. Kampioenschapleider Lando Norris werd na de kwalificatie bestraft met drie gridplaatsen omdat hij Alexander Albon in bocht 14 had opgehouden. De Brit start de hoofdrace vanaf een 17de plaats. Nog erger was het voor BWT Arden coureur Maximilian Günther, die voorbij een rood licht reed en zijn wagen niet voor de verplichte weging bij de FIA inleverde. De Duitser werd gediskwalificeerd en moet de wedstrijd vanuit de pits starten. Sergio Sette Camara kreeg geen toestemming om deel te nemen aan de hoofdrace. De Carlin coureur raakte tijdens de kwalificatie hard de vangrail, had last van zijn hand en werd niet fit bevonden door de FIA medische dienst.

De race
Albon was het beste weg voor Nyck de Vries. De race duurt echter maar een paar honderd meter. Santino Ferrucci bleef staan op de grid. Luca Ghiotto ging na een tik van Antonio Fuoco gelijk de rail in. De safety car verscheen op de baan.

Na de herstart voerde De Vries de druk op bij Albon. Het tweetal nam voorsprong op Artem Markelov en Fuoco, die een drive through straf van de wedstrijdleiding kreeg vanwege het afsnijden van Ghiotto na de start. Arjun Maini schoof door naar de vierde plaats. Georg Russell maakt ook kennis met de nauwe straten van Monte Carlo. Hij gaat rechtdoor na een gewaagde inhaalmanoeuvre, ging te wijd, en raakte de rail van La Rascasse.

Ralph Boschung en Roberto Merhi van MP Motorsport zaten er goed bij op een vijfde en zesde plaats en maakten snel hun verplichte bandenstop. In de achterhoede maakte Norris geen vrienden bij Boschung. Op een onmogelijke plek probeerde de Brit de MP rijder te passeren en tikte de rijder de rail in. Weer safety Car. De koplopers Albon en De Vries doken gelijk de pits in en raakten elkaar bij de ingang. De Vries deed niets verkeerd, zat aan de binnenkant toen Albon instuurde. Albon ging achterste voren en verloor kostbare tijd. Nyck de Vries kon wel door, wisselde de banden en kwam als virtuele leider weer de baan op. Norris kreeg een terechte drive through straf na zijn actie tegen Boschung.

Markelov op kop voor Maini, Aitken, Fukuzumi, Latifi en Fuoco die allemaal nog hun verplichte stop moesten maken. Nyck de Vries zakte steeds verder terug na zijn botsing met Albon en verloor zijn 7de plaats aan zijn teamgenoot Sean Gelael, die ook al zijn stop had gemaakt. Het was duidelijk dat er iets mis was aan de wagen van De Vries, die zijn wagen in de pits moest parkeren. Ook Albon in de achterhoede moet zijn wagen aan de kant zetten.

Na 29 van de 42 ronden kwam het begin van een hele reeks pitstops. Ondanks zijn start in de achterhoede en zijn drive through straf was Lando Norris al op een achtste plaats beland. Ook MP Motorsport rijder Merhi steeg in de rangorde vanwege zijn vroege pitstop en lag vijfde, maar reed virtueel op een podiumplaats. Markelov op kop had inmiddels 18 seconden voorsprong opgebouwd voordat hij in de 35ste ronde ook zijn pitstop maakte. Latifi op kop was één van de laatste die nog de pits moest opzoeken, met nog vier ronden te gaan, en zakte terug naar een negende plaats. Na alle pitstops deed Markelov de beste zaken en won de race voor Geleal en Roberto Mehri van MP Motorsport. Deletraz werd vierde voor Maini, Norris, Aitken en Fuoco op de achtste plaats, die daarmee morgen de sprintrace vanaf pole mag aanvangen.

Uitslag Hoofdrace Monaco: 1. Artem Markelov - Russian Time – 42 ronden in 1:02:03.286
2. Sean Gelael - Prema - +10.713
3. Roberto Merhi - MP - +15.489
4. Louis Delétraz - Charouz - +19.236
5. Arjun Maini - Trident - +20.135
6. Lando Norris - Carlin - +20.637
7. Jack Aitken - ART - +21.986
8. Antonio Fuoco - Charouz - +23.855 (Pole sprintrace)
9. Nicholas Latifi - DAMS - +30.944
10. Nirei Fukuzumi - Arden - +30.944
11. Maximilian Günther - Arden - +31.532
12. Roy Nissany - Campos - +49.749
13. Santino Ferrucci - Trident - +87.441
14. Tadasuke Makino - Russian Time – DNF
Alexander Albon - DAMS – DNF
Nyck de Vries - Prema – DNF
Ralph Boschung - MP – DNF
George Russell – ART – DNF
Luca Ghiotto – Campos – DNF

Stand:
1. Norris 88
2. Albon 71
3. Markelov 63
4. Russell 62
5. Aitken 49
6. De Vries 46
7. Gelael 29
8. Fuoco 24

Reacties

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 25 mei 2018 15:09

    Wat een bizar moment tussen De Vries en Albon. Norris beleefde een wild weekend. Ondanks een 17e startpositie en een drive through finishte hij toch toch nog als 6e. Een terechte koploper in het EK. Jammer dat de startopstelling van de sprintrace niet wordt gebaseerd op de kwalificatie. Daardoor zijn de pechvogels van vandaag dubbel de klos. Reversed grid ben ik altijd een tegenstander van geweest. Weg ermee.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 25 mei 2018 15:24

    Succes is er ook niet voor Richard Verschoor weggelegd. Andermaal stelde hij in de FR 2.0 teleur. Hij staat morgen op de 8e startrij. Max moet het dit weekend gaan doen!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet