DTM: Tweede overwinning voor Gary Paffett, eerste punt voor Robin Frijns | Autosport.nl

DTM

DTM: Tweede overwinning voor Gary Paffett, eerste punt voor Robin Frijns

180520 DTM R2 Paffett
Voor de tweede keer dit seizoen won Gary Paffett een DTM-race

Twee weken geleden waren ze al de smaakmakers tijdens de zinderende tweede DTM-race bij de seizoensstart op Hockenheim: BMW-rijder Tim Glock en Mercedes-AMG-coureur Gary Paffett. Vandaag, tijdens de tweede race op de Lausitzring, kon Glock al in de kwalificatie het tempo niet helemaal vinden, maar hield met de vijfde plaats in de race na als tiende te zijn gestart de schade nog beperkt. Hij blijft aan de leiding in de tussenstand van het kampioenschap, maar Paffett, die vandaag op overtuigende wijze de wedstrijd won en daarmee voor de tweede keer dit seizoen op de hoogste trede mocht plaatsnemen, naderde de oud-Formule 1-coureur tot op één punt. Oud-kampioen Marco Wittmann eindigde in de weinig spectaculaire race van vandaag als tweede, terwijl Pascal Wehrlein als derde zijn eerste podiumplaats na zijn terugkeer in de DTM behaalde. Voor Robin Frijns, die net als de overige Audi-rijders opnieuw een lastige wedstrijd kende, was er het eerste kampioenschapspunt als beloning voor zijn tiende plaats. Voor het eerst in 4977 dagen (Christijan Albers, zevende in de finale op 3 oktober 2004 op Hockenheim), scoorde er daarmee weer eens een Nederlandse DTM-rijder punten.

Tekst: René de Boer (vanuit Klettwitz, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR/Jürgen Tap

180520 DTM R2 Rast
René Rast was na zijn crash van gisteren vandaag als toeschouwer op de Lausitzring

Stralende zonneschijn en een goede opkomst – de indrukwekkende hoofdtribune van de Lausitzring zat voor het grootste deel vol – waren de ingrediënten voor een mooie racedag als slot van het tweede DTM-weekeinde van het seizoen. Titelverdediger René Rast moest daarbij noodgedwongen toekijken: na een nacht ter observatie in het ziekenhuis van Senftenberg meldde hij zich vanmorgen in alle vroegte alweer in de paddock van de Lausitzring, maar de artsen hadden hem geadviseerd om vandaag toch maar liever niet te racen. Nog geheel los van het feit dat dat met zijn auto, die na de crash van gisteren zeer gehavend was, ook helemaal niet had gekund. Zo was het deelnemersveld gereduceerd tot 17, de beide andere Audi's die gisteren schade opliepen, die van Nico Müller en Jamie Green, waren er na reparatie vandaag wel weer gewoon bij.

180520 DTM R2 Quali
Het snelste kwalificatietrio met vlnr Wehrlein, pole-sitter Eng en Paffett

In de kwalificatietraining bewees nieuwkomer Philipp Eng met de Samsung-BMW dat zijn sterke optreden met de tweede startplek en de derde plaats in de race geen toevalstreffer was. Ditmaal was de Oostenrijker in de kwalifciatie zelfs het snelst en zo stond hij op de pole-position voor pas zijn vierde DTM-wedstrijd. Achter hem eindigden Mercedes-rijders Wehrlein en Paffett op de tweede en derde plaats, Marco Wittmann kwalificeerde zich als vierde, zodat op de eerste twee startrijen telkens één BMW en één Mercedes stonden. Daarachter reed Mike Rockenfeller de vijfde tijd, maar hij was de enige Audi-rijder in de top twaalf. Robin Frijns startte als 14e.

180520 DTM R2 start
Start van de race met Eng vor Wehrlein en Wittmann, Paffett geheel links

De start van de race verliep ditmaal zonder incidenten: Eng nam de leiding voor Wehrlein en Paffett. Jamie Green, die als 16e en voorlaatste vertrok, gokte door gelijk aan het eind van de eerste ronde al binnen te komen voor zijn verplichte bandenwissel, een 'undercut' in extremis. Eng kon vooraan het tempo niet helemaal vasthouden: in de vierde ronde verloor hij de leiding aan Paffett, die een ronde eerder al Wehrlein was gepasseerd in de strijd om de tweede positie. Vervolgens hield Paffett de eerste plek vast ook hij in de elfde ronde zijn stop maakte. Naarmate ook de anderen stopten, Wehrlein in ronde 13, Wittmann in ronde 14, kwam Paffett gestaag weer naar voren en kreeg de leiding weer in handen toen Loïc Duval in de 22e ronde als laatste binnenkwam voor zijn bandenwissel.

Vervolgens reed Paffett onbedreigd de overwinning naar huis. Voor de Brit was het zijn 22e overwinning in de DTM, waarmee hij nog maar een zege verwijderd is van Mattias Ekström in de 'eeuwige ranglijst'. Marco Wittmann, die na de pitstops voor Pascal Wehrlein weer de baan op was gekomen, eindigde op de tweede plaats, zijn eerste podium van het seizoen. Wehrlein erkende naderhand: "Wittmann was er toch wel voorbij gekomen, want hij was vandaag gewoon sneller." De Mercedes-rijder werd als derde geklasseerd, voor zijn Schotse merkgenoot Paul Di Resta en Timo Glock. Jamie Green eindigde na een keurige inhaalrace als zesde, het bewijs dat de tactiek van zijn vroege stop functioneerde. Eng, die het tempo dat hij in de kwalificatie aan de dag legde, in de race duidelijk niet kon omzetten, werd zevende, voor Mike Rockenfeller, Joel Eriksson en Robin Frijns. Daarmee eindigden voor het eerst alledrie de nieuwkomers in de DTM van dit jaar in de punten.

180520 DTM R2 Frijns
Robin Frijns behaalde in de Aral-Ultimate-Audi zijn eerste kampioenschapspunt

"Tja, een kampioenschapspunt is natuurlijk wel leuk, maar de tiende plaats is normaal gesproken niet de positie waar ik voor strijd", erkende Frijns na afloop van de race. "We blijven in de kwalificatie een probleem houden, daarin zijn we gewoon niet snel genoeg. In de race zit het met de snelheid meestal wel goed, maar als je te ver achteraan begint, dan is het lastig om nog naar voren te rijden. Ik hoop dat we dat probleem een beetje onder de knie kunnen krijgen."

180520 DTM Lausitzring uitslag race 2

180520 DTM stand na 4 van 20 races

180520 DTM R2 Podium
Sektdouche van Marco Wittmann voor winnaar Gary Paffett (r.), in het midden Pascal Wehrlein

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet