DTM: Zware crashes lopen goed af, Mortara behaalt eerste zege met Mercedes
Eerste start met Auer voor Spengler, Eng, Glock
Dat veiligheid een van de belangrijkste aspecten was bij het ontwerp van het monocoque voor de huidige DTM-auto's wierp vandaag weer eens zijn vruchten af. Niet één, maar zelfs twee zware crashes trokken een wissel op de eerste DTM-wedstrijd van dit weekeinde op de Lausitzring, maar in beide gevallen kwamen de betrokken rijders met de schrik vrij. Een goed bewijs voor de stevigheid van de auto's, in alle drie de gevallen Audi's. Het merk met de vier ringen kwam er in de eerste wedstrijd, net als twee weken geleden op Hockenheim, niet aan te pas. Het waren Mercedes-AMG en BMW die met de ereplaatsen gingen strijken in de race, die een safety-car-fase kende en eenmaal met de rode vlag werd onderbroken. Winnaar werd Edoardo Mortara, die zijn eerste overwinning met Mercedes behaalde. BMW-rijder Timo Glock eindigde als tweede en vergrootte daarmee zijn voorsprong in de tussenstand van het rijderskampioenschap, zijn Oostenrijkse merkgenoot Philipp Eng behaalde in pas zijn derde DTM-race als derde zijn eerste podiumplaats.
Tekst: René de Boer (vanuit Klettwitz, Twitter: @renedeboer)
Foto's: ITR/Jürgen Tap
De Oostenrijker Lucas Auer, die twee jaar geleden op de Lausitzring zijn eerste overwinning in de DTM behaalde, startte vanaf de pole-position en had daarmee een goede uitgangspositie voor herhaald DTM-succes op het meest oostelijke circuit van Duitsland. Met 'rookie' Philipp Eng op de tweede startplaats was zelfs de hele eerste rij op de grid in handen van Oostenrijkse rijders, een feit dat in de DTM nog niet eerder voorkwam. Bij de start kwam het tot een hard duel tussen de beide Oostenrijkers: Auer kwam niet optimaal weg, in tegenstelling tot Eng, en Auer drukte zijn landgenoot bijna tegen de pitmuur in een poging om zijn positie te verdedigen. Naderhand zou Auer voor deze actie een waarschuwing krijgen. Verderop in het veld ging het mis: Nico Müllers Audi bleef met een defecte koppeling bij de start staan, zijn Britse merkgenoot Jamie Green kon de botsing niet meer ontwijken en knalde vol achterop de staande Audi van Müller. Flinke schade aan beide auto's was het gevolg en vanwege de vele koolstofvezel en plastic brokstukken die op de baan lagen, stuurde wedstrijdleider Sven Stoppe de safety-car de baan op. Die leidde het veld vanaf de tweede ronde telkens door de pitstraat, zodat op het rechte stuk de brokstukken opgeruimd konden worden.
'Indy-restart' na de onderbreking vanwege de crash van Rast
In de zevende ronde wordt de race weer vrijgegeven, maar het gaat slechts een halve ronde goed, want dan wordt de Audi van titelverdediger René Rast geraakt door merkgenoot Loïc Duval. De auto van Rast haakt achter een kerbstone en gaat twee keer over de kop. De crash ziet er spectaculair uit, want diverse onderdelen, waaronder een deel van het dak, breken van de auto af, maar dat is goed voor het afbouwen van energie. Rast zwaait al snel uit het open dank, een teken dat het hem goed gaat. Uiteraard wordt meteen de rode vlag gezwaaid en wordt de race onderbroken.
Mortara (48) reed sterk naar voren, op de achtergrond de Audi van Robin Frijns (4)
Terwijl de gehavende Audi van Rast wordt geborgen, loopt de tijd door. Na ongeveer een kwartier wordt de wedstrijd hervat met één ronde achter de safety-car en nog 33 minuten op de klok. Als de race in ronde negen weer wordt vrijgegeven, opnieuw met een keurig uitziende 'Indy restart', behoudt Auer wederom de leiding, voor Spengler en Eng. Een ronde later komen de eerste rijders binnen voor hun verplichte pitstop, onder wie Spengler en Eng. Een ronde later stopt Auer, Glock maakt zijn pitstop in ronde twaalf. Mortara, gestart als zevende, stopt in de 13e ronde als een van de laatsten en dat blijkt beslissend in de strijd om de overwinning. De Mercedes-rijder komt voor Auer weer de baan op en Auer verliest korte tijd later nog een plek als hij Glock aanvalt, maar Eng in één manoeuvre zowel Glock als Auer passeert. Eng en Mortara wisselen vervolgens nog tweemaal van positie, maar dan rijdt Mortara definitief op kop, althans virtueel, omdat Frijns en Eriksson nog moeten binnenkomen voor hun pitstops. Dat doen ze respectievelijk in de voorlaatste en de twee na laatste ronde en zo komt Mortara dan ook officieel aan de leiding.
Vervolgens rijdt de Italiaan de overwinning naar huis, zijn zevende in de DTM en zijn eerste voor Mercedes-AMG. Een grote genoegdoening, nadat hij vorig jaar een zeer lastig seizoen kende. Timo Glock komt als tweede over de eindstreep, voor de beide Oostenrijkers Philipp Eng en Lucas Auer. Audi beleeft, afgezien van de crashes, een lastige wedstrijd: geen van de rijders met een RS 5 eindigt in de punten, Mike Rockenfeller is de beste geklasseerde Audi-coureur op de elfde plaats. Een plaats daarachter eindigt Robin Frijns, die naast zijn pitstop een strafstop van vijf seconden moest maken vanwege een valse start. "Slaat helemaal nergens op", bromde hij na afloop. "Ik rolde, maar daarna sloeg mijn motor af, daarmee was ik al meer dan genoeg bestraft. Anders was ik waarschijnlijk vijfde geworden."
180519 DTM Lausitz uitslag race 1